به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا، محمود نیلی احمدآبادی روز یکشنبه در آیین افتتاح آغاز سال تحصیلی دانشگاه ها اظهار داشت: مراسم آغازین سال تحصیلی امسال می توانست فرصت مناسبی برای مرور عملکرد هشت ساله گذشته آموزش عالی و نگاهی به آینده آن باشد ولی کیفیت آموزش عالی و مدیریت آن در پی شیوع بیماری کرونا که همه ابعاد جامعه را به شدت تحت تاثیر قرار داده است، می تواند جایگزین ارزیابی هشت سال گذشته باشد و تا حد زیادی عملکرد، توانمندی ها و مسوولیت پذیری دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی را نشان دهد.
وی ادامه داد: دانشگاه ها در همه حوزه ها سعی در انجام مسوولیت های اجتماعی و انجام پژوهش و فناوری حوزه های مقابله با شیوع ویروس کرونا و تاب آوری اجتماعی را داشته اند. بر این اساس، در کنار بررسی و مطالعات برای تحلیل و ارایه راه حل در مسایل اقتصادی، اجتماعی، کارآفرینی و روانشناختی، دانشگاه های تهران، علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی با پشتیبانی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و صندوق نوآوری و شکوفایی با تشکیل کارگروه های علمی و تخصصی تشخیص و مقابله با کرونا با رویکرد تولید زیست حسگرها و کیت های تشخیص کرونا، روش های درمان و تولید واکسن برای کرونا، سیستم های هوشمند و آنالیز داده مرتبط با کووید ۱۹، ویروس شناسی و فن آوری نانو مرتبط با ویروس کرونا و ایجاد نمایشگاه مجازی دستاوردهای کرونا اقداماتی در این زمینه انجام داده اند.
نیلی احمدآبادی تصریح کرد: در این حوزه ها دستاوردهای نوآورانه و بی نظیری در سطح ملی و بین المللی مانند تشخیص بی درنگ ویروس کرونا با کارآزمایی ۹۷ درصد انجام شده است.
وی گفت: این دستاوردها نیاز به تشکیل یک کمیته ملی پژوهش و فناوری در حوزه مقابله با ویروس کووید ۱۹ برای ایجاد یک شبکه ملی متشکل از همه امکانات تخصصی، علمی و فناوری کشور در کنار سایر امکانات پشتیبانی و درمانی دارد.
نیلی احمدآبادی ادامه داد: بعد از چین ایران جزو اولین کشورهای بود که با پدیده شیوع کرونا مواجه شد. عدم دسترسی به اطلاعاتی که در چین میگذشت، باعث شد که ایران خود بدون داشتن تجربه نسبت به این بیماری واگیردار و به استناد دانش و توانمندی خود، موضوع را مدیریت کند.
وی تصریح کرد: شیوع ویروس کرونا در کنار همه مشکلات باعث شد تا در پس هیاهوها، رقابتها و مصرف زدگی مردم دنیا به خود آمده و آن چه انجام داده و می دهند، مرور کنند و با نگاهی منطقی تر به آینده بشر و زمین فکر کنند.
عدم توجه به علوم پایه نگرانی مهم جامعه علمی کشور
نیلی احمدآبادی عنوان کرد: شیوع ویروس کرونا یکبار دیگر جایگاه و نقش ویژه علم و دانش را آشکار کرده و نشان داد که به اصطلاح برخی از انگارهها و باورهای غلط علم به ویژه علوم پایه و بنیادی تا چه میزان میتواند برای کشور و جهان آسیب زا باشد. از همین منظر است که نتیجه سرمایه گذاری های کشور و دانشگاهها و البته کم کاری در علوم پایه و بنیادین مشخص می شود و نشان میدهد که فقط به نتیجه فوری، ملموس و کابردی در حوزه علم و دانش باید بسنده کرد.
وی عدم توجه کافی به علوم پایه و بنیادین را یکی از نگرانیهای جامعه علمی کشور توصیف و اظهار کرد: این علوم کمتر مورد توجه نخبگان و سیاست گذاران است. در واقع برای عدم توجه و استقبال جوانان دلایل متعددی می توان ذکر کرد ولی قطعا جایگاه و منزلت و آینده شغلی میتواند از دلایل عدم گرایش به این علوم باشد برای مثال تعداد شرکت کنندگان در کنکور جاری در گروه ریاضی حدود ۱۵۰ هزار نفر بوده در حالی که در گروه علوم تجربی ۵۹۴ هزار و علوم انسانی ۳۴۱ هزار نفر داوطلب شرکت کردند.
وی گفت: اگر چه افزایش شرکت کنندگان در علوم انسانی با توجه به نقش و جایگاه آن، خبر خوبی است، ولی کاهش تعداد شرکت کنندگان گروه علوم ریاضی و فیزیک با توجه به اهمیت علوم پایه و بنیادین و نیاز مبرم کشور به تولید زیرساختها میتواند نگران کننده باشد.
نیلی احمدآبادی یکی از امکان های شغلی دانشجویان علوم پایه را آموزش و پرورش دانست و گفت: اکنون که تنها مسیر ورود به آموزش و پرورش دانشگاه فرهنگیان است، ضمن تشکر از این دانشگاه که از ظرفیت سایر دانشگاهها برای تامین نیاز خود به خوبی استفاده کرد، امید است تمهیدات بیشتری مانند بورسیه کردن سایر دانشجویان در رشتههای مورد نیاز و فراهم کردن امکان ورود نخبگان دانشگاهی در علوم پایه و آموزش و پرورش بیش از گذشته فراهم شود که هم به نفع آموزش و پرورش و هم توسعه علوم پایه خواهد بود و از دیگر عوامل افزایش بودجه پژوهش در زمینه علوم پایه و بنیادی است که نیاز به توجهات بیشتر از سوی دانشگاههای مسوول دارد.
رییس دانشگاه تهران عنوان کرد: دانشگاهها در این مدت کوتاه به خوبی نشان دادند که از توانمندیهای بسیار بارز و غنی برخوردارند و دانش آموختگان آنها در حوزههای مختلف از جمله در قالب شرکتهای دانش بنیان خدمات بسیار مفیدی در مقابله با ویروس کرونا ارائه کردند که شاید یکی از بارزترین عملکردهای دانشگاهها ارائه دروس به روش مجازی بود.
وی تصریح کرد: دانشگاه تهران دقیقا از روز دوم بعد از تعطیلی آموزش حضوری خود را به شیوه مجازی به میزان ۷۰ درصد شروع کرده و آن را به سرعت و به کیفیت قابل قبول رسانده است و خوشبختانه تا به امروز کلیه فعالیتهای آموزشی و پژوهشی با کیفیت قابل قبول ادامه دارد.
نیلی احمدآبادی ادامه داد: اقدام ارزشمند دولت در اختیار قرار دادن اینترنت رایگان توسط اپراتورها و برخی تامین کنندگان اینترنت، تا پایان خرداد ماه تحمل شرایط را برای دانشجویان راحت کرد. در ترم جاری که آموزشها همچنان به صورت مجازی است، تقاضای دانشگاهها به ویژه دانشجویان و خانواده های آنها در اختیار قرار دادن اینترنت رایگان برای استفاده از سامانههای آموزشی دانشگاهها است.
وی تاکید کرد: عدم دسترسی به اینترنت رایگان برای دانشجویان با توجه به حجم برنامههای آموزشی بار سنگین مالی به دوش آنها به ویژه دانشجویان کم بضاعت میگذارد که میتواند موجب اختلال در یادگیری دانشجویان شود.
نیلی احمدآبادی گفت: در این شرایط می توان دستاوردهای عظیم تری برای کشور در حوزه مقابله با کرونا کسب کرد؛ در واقع تشکیل این کمیته مدت ها پیش توسط دانشگاه تهران پیشنهاد شد ولی مورد توجه قرار نگرفت.
وی به موضوع پیش نویس لایحه اصلاح قانون مالیاتهای مستقیم اشاره کرد و گفت: موارد پیشنهادی وزیر علوم به نظر میرسد به رغم اهمیت و جایگاه پژوهش های کاربردی و فعالیتهای شرکتهای دانش بنیان در لایحه پیشنهادی مورد توجه و پشتیبانی قرار نگرفته و نسبت به گذشته عقبگرد هم داشته است؛ بنابراین ضمن تاکید بر اهمیت قانون اصلاح مالیاتها، تقاضای دانشگاهها بر توجه کافی به پیشنهادات وزیر علوم و اعمال آنها در لایحه است.
رییس دانشگاه تهران با انتقاد از بی توجهی به پیش نویس لایحه اصلاح قانون مالیاتهای مستقیم در کشور گفت: به نظر میرسد به رغم اهمیت و جایگاه پژوهش های کاربردی و فعالیتهای شرکتهای دانش بنیان این موارد مورد توجه و پشتیبانی در لایحه قرار نگرفته است.
نظر شما