به گزارش روز دوشنبه مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، مسعود شکوهی اعلام کرد: مدارس حدودا به ۴۰ هزار مشاور نیاز دارند، همه دانشآموزان تا آبان و آذر، تحت پوشش آزمونهای غربالگری و سلامت روان قرار میگیرند و تقریبا آنهایی که در معرض خطر یا پرخطر هستند، شناسایی میشوند.
وی درمورد ارجاع افراد پُرخطر پس از شناسایی به مراکز مشاوره اظهاردات:دانش آموزانی که شرایط آنها در مرحله حاد نیست و مشاور یا مربی منتخب میتوانند دنبال کنند، در همان مدرسه پیگیری میشوند. شرایط آنهایی که حادتر است به کمیته نماد در منطقه ارجاع داده و آنجا در سطحی بالاتر پیگیریها انجام میشود.
وی یادآور شد: برخی دانش آموزان نیاز به اقدامات معاضدتی، انتظامی و قضایی دارند آنها را به دستگاههای همکار ارجاع می کنیم به خصوص مواردی مانند فرار از مدرسه یا منزل را از دستگاههای دیگر کمک میگیریم.
مدیر کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: ما به عنوان دستگاه فرهنگی و آموزشی وظایفی بر عهده داریم و تا حدودی اجازه دخالت و مداخله در این موارد را داریم اما در بخشهای دیگر به حمایتهای قانونی و حقوقی نیازمندیم البته در حال تدوین پروتکلهایی هستیم تا نحوه مداخله هر دستگاه تعیین شود و بر اساس آن عمل کنیم.
شکوهی در خصوص کودکان کار هم گفت: بحث کودکان کار با بهزیستی و شهرداری است؛ جمعآوری آنها وظیفه شهرداری و نگهداری آنان بر عهده بهزیستی است. آموزشوپرورش به عنوان دستگاهی با ماهیت فرهنگی و آموزشی، به ارایه آموزشها میپردازد و سعی میکند دانشآموزان را توانمند کند تا آنها کمتر آسیب ببینند اما نقش مستقیم در این خصوص ندارد.
وی افزود: در خصوص مشکلات معیشتی برخی دانش آموزان، خدمات مددکاری و حمایتی بخشی از کار ما است که در این زمینه هم با کمیته امداد و هم بهزیستی همکاری میکنیم.
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش، فقر، طلاق، اعتیاد و بد سرپرستی را چهار عامل آسیبهای اجتماعی برشمرد و تصریح کرد: با توجه به شیوع کرونا، همه مراکز مشاورهای آموزش و پرورش ملزم شدند تا در این ایام حضور داشته باشند، شماره تلفن تماس را به همه مدارس اعلام کردیم و همه مشاوران ملزم هستند پاسخگوی تلفنی همه دانشآموزان باشند، در این ایام نزدیک به ۶۰ هزار دانشآموز با مشاوران ما تماس گرفتهاند و خدمات دریافت کردهاند.
شکوهی ادامه داد: در ایام کرونا بیشتر تماسهای مشاورهای از سوی دانش آموزان و خانوادههای آنان مربوط به موارد تحصیلی یا مربوط به استرس، اضطراب و افسردگی بوده است؛ بنابراین، گاهی این آمار میتواند برای تصمیمگیری و کمک به حل مشکل باشد که در این حوزه ما ابایی نداریم. درحال حاضر مراجع تصمیم گیر هیچ موضوع و نقطه مبهمی در این حوزه ندارند بنابراین هر سال پس از آزمونهای غربالگری، نتایج را ارایه میکنیم.
وی خاطرنشان کرد: بعد از غربالگری، اطلاعاتی از دانشآموز که میتواند اثربخش باشد را در اختیار خانواده وی قرار میدهیم و در ادامه نقشه خطرپذیری مدرسه، منطقه و استان را تهیه میکنیم لذا مدیر مدرسه میتواند این موارد را در حد منطقه از سامانه دریافت کند تا بتواند دادهها را در اختیار داشته باشد و بر اساس آن برنامهریزی کند.
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی آموزش و پرورش ادامه داد: دانشآموزان و اولیای دانشآموزان هم با نام کاربری و رمز عبور به سیستم سامانه مشاوره میتوانند از وضعیت خودشان مطلع شوند، رییس آموزشوپرورش منطقه نیز اطلاعات مربوط به حوزه خود را دارد که مثلا چند نفر روان رنجوری دارند.
شکوهی در خصوص نیروی انسانی حوزه مشاوره گفت: در حال حاضر به ۴۰ هزار مشاور نیازمندیم، بر اساس شاخصهای موجودی به ازای هر ۱۵ نفر یک ساعت مشاور نیازمندیم، در حال حاضر به ازای هر ۳۶۰ نفر دانشآموز یک مشاور داریم لذا تا با بچهها بخواهند با مشاور آشنا شوند، سال تحصیلی تمام شده است اما با همین استاندارد هم نیرو کم داریم. فقط در مقطع متوسطه اول ما پوشش مشاور نسبتا کامل است اما برای سایر مقاطع نیروی لازم را نداریم.
وی با یادآوری نحوه تخصیص مشاور به مدارس شبانهروزی، هنرستانها و مدارس خاص خاطرنشان کرد: شاخص توزیع و تخصیص نیروی انسانی مصوب میگوید به ازای هر ۱۵ نفر یک ساعت میتوانید، اختصاص دهید لذا اولویت متوسطه دوره اول است، اگر مازاد داشتیم بر اساس اولویتها نیرو تخصیص میدهیم مانند؛ مدارس شبانهروزی، هنرستانها، مدارس خاص مثل مدارس شاهد که در اولویت قرار میگیرند.
نظر شما