فعالیت در فضای مجازی راهبرد اساسی دفتر تبلیغات اسلامی است

قم - ایرنا - رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: کار در فضای مجازی را نباید یک امر عارضی در نظر بگیریم، بلکه باید به عنوان یک راهبرد برای کارهای آینده دفتر تبلیغات در نظر گرفته شود.

به گزارش سه شنبه شب روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین احمد واعظی در نشستی با طلبه های خراسان رضوی با تاکید بر استفاده از فضای مجازی در پیشبرد فعالیت ها اظهار داشت: باید از سهولت های ایجاد شده در فضای مجازی استفاده کنیم؛ در بسیاری از کشورها، شرکت های بزرگ با شروع فعالیت ها در فضای مجازی، سیاست های خود را تغییر داده اند و حاضر به برگشت به شرایط کاری و مدیریتی قبل از کرونا هم نخواهند بود زیرا شاهد رشد بهره وری بیشتر با هزینه کمتر هستند.

وی با اشاره به اهمیت بهره گیری از ظرفیت های حوزه های علمیه افزود: تمرکز صِرف بر ظرفیت های درونی سازمان و بهره نبردن از ظرفیت های بالقوه و بالفعل مراکز همسو با اهداف دفتر به ویژه حوزه های علمیه، خطای مدیریتی و راهبردی خواهد بود بویژه در شرایط فعلی که با فعال شدن فعالیت ها در عرصه فضای مجازی، زمینه شکوفایی فضلای حوزه های علمیه بیش از پیش فراهم شده است.

 وی همچنین تولید محتوای جذاب و فاخر در عرصه های رسانه ای و فضای مجازی را از اولویت های دفتر تبلیغات ذکر کرد و گفت: حرکت دفتر به سمت فعالیت در عرصه فضای مجازی به معنای استفاده از توانمندی های درون و برون سازمان با بررسی تمامی ایده ها و بهره مندی از تفکر خلاق در تولید آثار هنری و رسانه ای جذاب و ماندگار است.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی با بیان این که غفلت از ظرفیت های موجود، سازمان را دچار عقب ماندگی می کند، تصریح کرد: غفلت از ظرفیت های موجود و توقف فعالیت ها در این عرصه با عدم دریافت حمایت های لازم از نهادهایی همچون صدا و سیما و مراکز پیش رو در امر رسانه و فضای مجازی، ما را در رسیدن به اهداف سازمان دچار چالش و عقب ماندگی خواهد کرد

واعظی با اشاره به ظرفیت های موجود در دفتر و میزهای مختلف علمی و فرهنگی افزود: تنوع مباحث کارشناسی شده در ابعاد اندیشه ای و بینشی و توجه به مسائل فرهنگی - اجتماعی همچون عدالت، عفاف و حجاب، موسیقی و تمرکز بر مساله های قطب ها و میزها همچون کارآمدی نظام، مباحث تمدنی و نواندیشی دینی نشان از توانمندی درونی سازمان دارد که می توان با تعامل و گفتگوهای سازنده با صاحبان اندیشه های نو در این مقوله ها، تولید برنامه های جذاب، هم برای مخاطب عام و هم برای فرهیختگان حوزه و دانشگاه را داشته باشیم.

واعظی یکی از موضوع های مهمی را که باید در تولیدهای رسانه ای مورد نظر قرار گیرد، ارتباط با شخصیت های علمی جهان عرب و جهان تسنن برشمرد و گفت: یکی از ضعف های حوزه در دوران معاصر، کمرنگ شدن ارتباطات با شخصیت های علمی جهان عرب و جهان تسنن است.

 وی گفت: تعامل و گفتگوهای سازنده و بدون سوگیری های سیاسی و عقیدتی با شخصیت های علمی جهان عرب با هر نوع عقیده و مذهبی می تواند همراه با تولیدهای رسانه ای مناسب در موضوع های مختلف کلامی، فلسفی و فقهی  باشد.

وی بر ضرورت بهره مندی از ظرفیت طلبه ها در فضای مجازی تاکید و خاطرنشان کرد: باور بر این است که ظرفیت فضلا و فرهیختگان حوزه خراسان و بویژه مشهد، برغم تحفظ بر نگاه سنتی که از قدیم بر این حوزه حاکم بوده است، می تواند نقش کلیدی و جریان سازی را در حوزه فکر و اندیشه دینی ایجاد کند و در تولید برنامه های فاخر و اشاعه آن در فضای مجازی نقش اساسی را ایفا کند.

برنامه های تبلیغی دفتر تبلیغات تابع ستاد ملی مقابله با کرونا است

مدیرکل تبلیغ عمومی معاونت فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم نیز با اشاره به برگزاری مناسب فعالیت های تبلیغی در ایام تابستان و ماه محرم با رعایت شیوه نامه های بهداشتی، گفت: در خصوص ماه صفر و اربعین همچنان ما تابع ستاد ملی مقابله با کرونا و دستورالعمل های صادر شده از سوی این ستاد خواهیم بود.

حجت الاسلام یحیی کمال افزود: در تابستان سال جاری بیش از ۷۰۰ مبلغ را در عرصه تبلیغ به کارگیری کردیم که بیش از ۴۰۰ تَن از آنها در فضای مجازی، تبلیغ نخبگانی و رسانه و بقیه در قالب تبلیغ انفرادی و گروه های تبلیغی در عرصه تبلیغ میدانی و چهره به چهره فعال بوده اند.

وی یکی از مهمترین اهداف دفتر تبلیغات را افزایش، گسترش و توسعه اعزام ها در فصل تابستان به نقاط بیشتری از کشور، بویژه مناطق محروم و مناطق مشترک که نیاز بیشتری به حضور مبلغان توانمند و جهادی در کنار جوانان این مناطق وجود دارد، دانست و ابراز امیدواری گرد: با افزایش اعتبارات تبلیغی این مناسبت ها، به این توفیق مهم دست پیدا کنیم.

مدیرکل تبلیغ عمومی دفتر تبلیغات در خصوص روند فعالیت های تبلیغی ماه محرم نیز خاطر نشان کرد: حدود ۲ ماه قبل از فرارسیدن محرم جلسه های هماهنگی و برنامه ریزی، با همکاران اعزام در دفتر تبلیغات اسلامی و نیز نهادهای تبلیغی کشور برگزار کردیم و جدول زمان بندی اعزام ها تعریف و در زمان مناسب به اطلاع مبلغان گرامی رسانده شد.

وی افزود: یکی از مهمترین شاخص ها در تایید مبلغان برای اعزام، بومی بودن آنها برای مناطق تبلیغی و درخواست نهادهای تبلیغی است، به عبارت دیگر، دفتر تبلیغات اسلامی بدون درخواست و دعوت سازمان تبلیغات اسلامی برای هیچ مبلغ و گروه تبلیغی حکم اعزام صادر نکرد و همچنین بیش از ۹۰ درصد مبلغان، بومی مناطق خود می باشند و از اعزام افراد غیر بومی به مناطق، مگر در صورت درخواست مستقیم نهادهای تبلیغی جلوگیری شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha