۲۷ شهریور ۱۳۹۹، ۲۱:۳۲
کد خبرنگار: 2445
کد خبر: 84043737
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

عون: شرایط کنونی لبنان نیازمند یک اقدام نجات‌بخش سریع است

تهران-ایرنا- "میشل عون" رییس جمهوری لبنان پنجشنبه شب گفت که امیدوار است که مصطفی ادیب مأمور تشکیل کابینه به رایزنی‌های لازم برای تشکیل کابینه در سریعترین زمان ادامه دهد، چرا که شرایط کنونی لبنان مسلتزم یک اقدام نجات‌بخش سریع است.

به گزارش ایرنا، در صفحه رسمی رییس جمهوری لبنان آمده است: ۱۶ روز از مأموریت ادیب برای تشکیل کابینه می گذرد و کشور در انتظار تفاهم برای تشکیل دولت جدید است.

سخنان رییس جمهوری لبنان پس از دیدار وی با نخست‌وزیر مأمور به تشکیل کابینه لبنان صورت گرفت که روز پنجشنبه در کاخ «بعبدا» برای بررسی تشکیل کابینه دیدار کرده بود.

ادیب نیز اعلام کرد: نباید وقت را هدر داد و همگی باید در روند تشکیل دولت همکاری کنند.

نخست‌وزیر مأمور به تشکیل کابینه لبنان  افزود: با رییس جمهوری توافق کردیم که زمان بیشتری برای رایزنی [با گروه‌ها و احزاب برای تشکیل کابینه] داده شود.

منابع لبنانی آگاه ابتدای این هفته گفته بودند که ادیب که اسامی وزیران پیشنهادی و ترکیب کابینه را مشخص کرده و قرار است دوشنبه در اختیار رییس جمهوری لبنان قرار دهد.

دیدار عون و ادیب یک هفته پس از آن صورت می‌گیرد که "نبیه بری" رییس مجلس لبنان و رییس حزب امل به عنوان همپیمان حزب‌الله در گفت‌وگو با رییس جمهوری فرانسه اعلام کرد، در صورت عدم واگذاری کرسی وزارت دارایی به جنبش امل و حزب‌الله، این دو حزب شیعی، در دولت آتی مشارکت نخواهند کرد.

 باسیل و بری از مخالفان رویکرد مصطفی ادیب در تشکیل دولت به شمار می روند.

بری ضمن ابراز نگرانی خود در مورد عدم مشورت و آنچه وی "توسل به اهرم خارجی" در تشکیل کابینه عنوان کرد، تاکید کرد که تشکیل کابینه در لبنان "مشکل فرانسوی ها نیست"، بلکه "یک مشکل داخلی" است.

امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه ۱۲ سپتامبر (۲۲شهریور) در گفت و گوی تلفنی با بری در تلاش برای برداشتن مانعی بر سر پست وزارت دارایی بود  که به طور سنتی به شیعیان سپرده می شود؛ اما موفق نشد.

طی روزهای اخیر فرانسه فشارهای زیادی را بر نیروهای سیاسی برای تشکیل کابینه جدید وارد کرد.

دفتر ریاست جمهوری فرانسه نیز  یکشنبه گذشته گفت که رییس جمهوری این کشور به تماس‌های خود با بازیگران سیاسی مختلف در لبنان برای تشکیل کابینه در موعد مقرر ادامه می‌دهد.

رییس جمهوری فرانسه برای دومین بار پس از حادثه انفجار بندر بیروت در ۱۴ مردادماه ۱۳۹۹، اوایل شهریورماهبرای دیدار با مقام‌های لبنانی به این کشور سفر کرد.

هرچند از نظر بسیاری از ناظران، از این اظهارات مکرون دخالت آشکار در امور داخلی لبنان تعبیر شد اما این مساله مانعی برای تحرکات فرانسه در لبنان نشده است.

در روزهای گذشته مکرون با تماس های تلفنی، بدنبال جلب موافقت دو چهره ی سرشناس لبنان یعنی جبران باسیل رئیس حزب جریان ملی آزاد و نبیه بری رییس پارلمان برای تشکیل کابینه بود اما اخبار حاکی از آن است که این مذاکرات تلفنی به نتیجه مثبتی ختم نشده است.

مکرون پیش از آن نیز در ۱۶ مرداد و ۲ روز پس حادثه انفجار در بندر بیروت، ضمن بازدید از مناطق آسیب دیده با مردم این کشور اعلام همبستگی و تأکید کرد: برای حمایت از ملت لبنان در اینجا هستم و کمک‌ها مستقیما در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

این اظهارات وی به نوعی دخالت در امور داخلی لبنان تلقی شد و شماری از تحلیلگران لبنانی از آن انتقاد کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha