توقف آموزش سلامت روان دانش‌آموزان را به مخاطره می‌اندازد

تهران- ایرنا- وزیر آموزش و پرورش گفت: سلامت دانش آموزان اهمیت بسیار زیادی برای ما دارد. نتایج مطالعات نشان می‌دهد که وقفه آموزشی عواطف دانش‌آموزان را متاثر می‌کند، بلوغ فکری و ذهنی آنها را تقلیل می‌دهد و با بیماری‌های جسمی و روحی فراوانی همراه است که خاموش‌تر و عمیق‌تر از کرونا هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا، محسن حاجی میرزایی روز یکشنبه در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه های تربیت دبیر شهید رجایی و فرهنگیان اظهار داشت: ما به سلامت دانش آموزان اهمیت بسیار زیادی می دهیم و معیار ما در این موضوع فرماندهی سلامت کشور است که عملکرد خوبی نیز در این مدت داشته اند. تمام دستورالعمل ها را به مدارس ابلاغ کردیم و وزارت بهداشت و انجمن اولیا و مربیان نیز نظارت حداکثری در این زمینه دارند.

وی اظهار داشت: شاید مهمترین و نگران کننده ترین موضوعی که بر اثر کرونا به وجود آمد، پس از سلامت، مخاطره آموزشی است. کرونا تاثیراتی بر حیات اقتصادی گذاشت اما با جوانان و نیروهای متعهد دوباره کسب و کارها رونق گرفت.

حاجی میرزایی عنوان کرد: ما در فضای رسانه ای مورد نقد قرار می گیریم که چرا سال تحصیلی را آغاز کرده ایم اما با یک مساله بزرگ اجتماعی رو به رو هستیم. اگر جریان آموزش متوقف شود، آثار روانی آن روی دانشجو و دانش آموز طولانی مدت است. کسانی که علاقه به حل مساله دارند، راهکاری بگویند که در کنار حفظ سلامت، آموزش تداوم پیدا کند. 

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: هنرمندی این است که آموزش را تداوم دهیم و سلامت را حفظ کنیم و دنیا نیز بر موضوع آغاز سال تحصیلی تاکید دارد. 

حاجی میرزایی اظهار داشت: ما به نگرانی خانواده ها اهمیت داده ایم و نظام آموزشی را مجبور کرده ایم که آموزش را برای آحاد جامعه محیا کنیم.

وی عنوان کرد: اگر از ما بپرسند که کدام آموزش را ترجیح می دهید، ما حضوری را انتخاب می کنیم؛ زیرا گستردگی زیادی دارد اما با شیوع و گسترگی بیماری کرونا سایر امکانات مجازی را فراهم ‌می کنیم که دانش آموزان از سایر مسیرها مثل شبکه شاد، صدا و سیما و ابزار الکترونیکی استفاده کنند. 

وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: ما نمی توانیم آموزش را تعطیل کنیم و آموزش را نادیده بگیریم.

هیچ مسوولی در آموزش و پرورش به دنبال سند ۲۰۳۰ نیست

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: در آموزش و پرورش هیچ مسوول و شخصی به دنبال سند ۲۰۳۰ نیست و اگر کسی کاری می کند باید مصداق آورده شود. اجازه ندهید وزارت خانه ای که امین مردم است، زیر سوال برود. در کشور هر کسی به دنبال اجرای سند ۲۰۳۰ است، خود من با آن مقابله می کنم. 

حاجی میرزایی ادامه داد: نیاز است همه ما به آثار حرف ها توجه داشته باشیم و برای ساخت مساله ای سایر موضوعات را تخریب نکنیم و اگر می گوییم مسوولی در آموزش و پرورش به دنبال اجرای ۲۰۳۰ است، مصداق بیاوریم.

وی تصریح کرد: دو دانشگاه شهید رجایی و فرهنگیان به وجود آمده که معلم تربیت کند و سایر دانشگاه ها عالم تربیت می کنند. باید بپرسیم که ما تا چه میزان در تربیت معلم توفیق داریم که سوال بسیار مهمی است. 

حاجی میرزایی ادامه داد: سند تحول همیشه مورد توجه بوده است اما شاید تا پیش از آن مسیرهای درستی نرفته ایم. معتقدم اگر تمام سند را کنار بگذاریم و روی تربیت معلم تمرکز کنیم، تمام سند را تحقق داده ایم زیرا معلم جبران کننده همه نداشته ها است. 

وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: از نظر سند و فرمایشات مقام معظم رهبری راندمان این دو دانشگاه این است که تا چه میزان معلم تربیت کرده اند و تنها این شاخص مهم است. 

وی با بیان اینکه ما با هدف تربیت معلم فاصله داریم و باید طرحی نو ایجاد کنیم و آرایش جدیدی بگیریم، خطاب به مسوولان این دانشگاه ها گفت: دنبال بودجه و امکانات نروید و کارایی و خلاقیت نشان دهید تا راه ها برای شما باز شود. 

حاجی میرزایی عنوان کرد: معیار شایستگی دانشگاه های فرهنگیان و شهید رجایی، میزان توانایی آنها در حل مسایل آموزش و پرورش است. نیاز داریم که خوب با یکدیگر همکاری کنیم و از موازی کاری دوری شود. 

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: تحقق این سند را باید از دانشگاه ها و دانشجومعلمان آغاز کرد و همه ما در این زمینه به سهم خود مسوولیم. 

ادامه دارد...

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha