۳۱ شهریور ۱۳۹۹، ۱۰:۵۸
کد خبرنگار: 2100
کد خبر: 84048336
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

برنده طلای المپیاد جهانی کامپیوتر: هدفم شکستن حد و مرزها بود

شیراز- ایرنا- دارنده مدال طلای المپیاد جهانی کامپیوتر ۲۰۲۰ سنگاپور عنوان کرد:هدفم از شرکت در المپیاد افزون بر محک زدن خودم، فراتر رفتن از خط قرمزها و شکستن حد و مرزها بود که این موضوع‌ها برایم جذابیت داشت.

شایان پردیس دانش‌آموز پایه دوازدهم از دبیرستان استعدادهای درخشان شهید دستغیب شیراز ، دوشنبه ۳۱شهریورماه ۹۹  در گفت‌وگو با ایرنا عنوان کرد: پیش از این و در سال ۱۳۹۷ موفق شدم مدال نقره و در سال ۱۳۹۸ نیز مدال طلای المپیاد ملی کامپیوتر را به دست آورم؛ پس از آن در امتحانات انتخابی تیم ملی شرکت کردم و به عضویت تیم ملی المپیاد کامپیوتر درآمدم، این مدال طلا نیز حاصل حضور در المپیاد جهانی سنگاپور بود و از اینکه موفق شدم برای کشورم افتخارآفرینی کنم بسیار خوشحالم.

او درباره سطح المپیاد کشوری و جهانی گفت: المپیاد ملی از تمام لحاظ بسیار به المپیاد جهانی شبیه است؛ حتی در سیستم نمره‌دهی و داوری نیز مانند المپیاد جهانی عمل می‌کنند تا دانش‌آموزان خود را برای حضور قدرتمند در عرصه بین‌المللی آماده سازند.

پردیس با بیان اینکه المپیاد جهانی کامپیوتر ۲۰۲۰ به دلیل همه‌گیری بیماری کرونا به‌صورت مجازی برگزار شد، اظهار داشت: امیدوارم سال آینده وضعیت جهان به‌گونه‌ای باشد که دانش‌آموزان بتوانند در کشور میزبان حضور یابند؛ چراکه فرصتی را فراهم می‌آورد تا افزون بر حضور در مسابقه‌ای جهانی، با دیگر راهیافتگان به این رویداد جهانی نیز آشنا شوند و هم تجربه علمی خوبی را کسب کنند و هم جذابیت‌های سفری متفاوت را دریابند.

دارنده مدال طلای المپیاد ۲۰۲۰ کامپیوتر درباره چگونگی علاقه‌مندی به حضور در این رقابت جهانی گفت: از دوره راهنمایی به ریاضیات علاقه‌مند بودم، روزی در خانه یکی از آشنایان مجموعه کتاب‌هایی با عنوان "المپیاد ریاضی" دیدم، آن‌ کتاب‌ها را خواندم و دریافتم که به این رشته علاقه‌مندم.

او افزود: بعد از آن به المپیاد ریاضی و مسائل چالشی این حوزه علاقه‌مند شدم و در  مسابقات ریاضی شرکت کردم و از آن زمان اعتماد به نفس یافتم و فهمیدم استعدادی دارم که می‌توانم آن را پرورش دهم.

پردیس اظهار کرد: بعد با المپیاد کامپیوتر آشنا شدم و جذابیت این رشته برایم از ریاضی بیشتر بود، در این زمان باید تصمیم سختی می‌گرفتم و بین المپیاد کامپیوتر و ریاضی یکی را انتخاب می‌کردم؛ درنتیجه با افراد بسیاری مشورت کردم، نخست می‌خواستم هر دو رشته را باهم پیش ببرم؛ اما درنهایت برای دستیابی به پیشرفت بهتر ناچار یکی را کنار گذاشتم.

دارنده مدال طلای المپیاد جهانی کامپیوتر با بیان اینکه از تابستان ورودی پایه دهم متوسطه مسیر رسیدن به مدال المپیاد رشته کامپیوتر را به‌صورت جدی دنبال کرده است، گفت: اتفاقاتی که در این راه برایم افتاد بسیار عجیب بود، شاید اگر یک روز صبح با فلان آدم صحبت نمی‌کردم، آن کسی نبودم که امروز هستم، نمی‌دانم نامش را سرنوشت بگذارم یا نه.

علاقه‌مندی عامل اصلی رسیدن به موفقیت در المپیاد

پردیس علاقه‌مندی را عامل اصلی در طی کردن مسیر المپیاد عنوان و اعلام کرد: بسیاری از دانش‌آموزان از المپیاد به‌مثابه مسیری برای دورزدن کنکور استفاده می‌کنند؛ اما المپیاد برای من ورود به دنیای جدیدی بود که می‌خواستم ‌آن را کشف کنم، مهم نبود که مدالی کسب کنم یا نه، هرچند از یک زمانی به بعد این اعتماد به نفس را پیدا کردم که می‌توانم موفق باشم؛ به هر روی قدم گذاشتن به وادی المپیاد برایم به معنای کسب مزیت‌های کنکور و معافیت از آن نبود.

دارنده مدال طلای المپیاد جهانی کامپیوتر در ادامه با بیان اینکه تفاوت‌های بسیاری بین تهران و شهرستان‌هاست، گفت: می‌خواستم بتوانم الگویی باشم هرچند کوچک برای دانش‌آموزانی که در شهرستان‌ها درس می‌خوانند و علاقه‌مند به شرکت در المپیاد هستند تا بدانند بدون معلم و با اتکای به خود نیز می‌توانند برگزیده شوند.

او ابراز کرد: من معلمی نداشتم صرفا چند جلسه سر کلاس المپیاد ریاضی حاضر شدم. آن زمان که می‌خواستم در رشته ریاضی در مسابقات شرکت کنم و بعد از آن، با افراد مختلفی آشنا شدم که توانستم با آن‌ها این مسیر را دنبال کنم.

پردیس از تجربه موفقیت آمیزی که بر اثر شرکت در المپیاد ملی کسب کرده بود، سخن گفت و ادامه داد: در سال دهم با دو دانش‌آموز کرجی و یزدی آشنا شدم که یک سال از من بزرگتر بودند و مدال‌آوران این رشته به‌شمار می‌رفتند، دوستی با این دو باعث پیشرفت من شد و به این نتیجه رسیدیم که اگر هر سه نفر باهم درس بخوانیم عملکرد بهتری خواهیم داشت و این روش برای هر ما بسیار موفقیت آمیز بود.

فضای مجازی مسیر رسیدن به اهداف را آسان می‌کند

دارنده مدال طلای المپیاد جهانی کامپیوتر با بیان اینکه این رشته آدمی را به دنیای مجازی وصل می‌کند که مسیر رسیدن به اهداف را آسان‌تر خواهد کرد، افزود: در فضای مجازی به مطالب علمی باارزشی دست می‌یابیم و در آزمون‌های مختلفی شرکت می کنیم، افزون بر این، افراد می‌توانند از نقاط مختلف با یکدیگر آشنا شوند و چندان مرزها در آن تعریفی ندارد؛ به همین دلیل توانستم بدون معلم و حضور در کلاس‌های بسیار به موفقیت دست یابم.

این نخبه رشته کامپیوتر، تصمیم دارد مهندسی کامپیوتر را در دانشگاه صنعتی شریف ادامه دهد. او از کادر مدرسه نیز بسیار تشکر کرد که هم کمال همکاری را برای حضور وی در عرصه‌های مختلف فراهم آوردند و هم به او اعتماد کردند تا در این مسیر به بهترین‌ها دست یابد.

تیم ملی دانش‌آموزی المپیاد کامپیوتر ایران در سی‌ودومین المپیاد جهانی کامپیوتر ۲۰۲۰ سنگاپور با کسب سه مدال طلا و یک مدال نقره رتبه چهارم جهان را به دست آورد.

 در این دوره المپیاد جهانی که به دلیل شیوع بیماری ناشی از ویروس کووید ۱۹ به‌صورت مجازی برگزار شد؛ تیم‌های چین، آمریکا و کره جنوبی به ترتیب اول تا سوم شدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha