«شهر پرستاره»؛ ویژه‌برنامه‌های چهلمین سالگرد دفاع مقدس در تهران

تهران-ایرنا-معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اشاره به چهلمین سالگرد هفته دفاع مقدس و زنده نگه‌داشتن یاد و نام شهدای هشت سال جنگ تحمیلی گفت: ویژه‌برنامه‌هایی با عنوان «شهر پرستاره» به مناسبت این هفته در مراکز فرهنگی هنری سازمان برگزار می‌شود.

به گزارش ایرنا از اعلام روز سه‌شنبه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، «سیدعلیرضا فاطمیان‌پور» اظهارداشت: این سازمان به مناسبت چهلمین سالگرد هفته دفاع مقدس برنامه‌های ویژه‌ای را با چهار رویکرد؛ تبیین تاریخ دفاع مقدس و دستاوردهای آن برای مخاطب جوان، اسطوره‌سازی از شهیدان دفاع مقدس برای مخاطب نوجوان، نشان دادن جنبه‌های امیدبخش شهر تهران به عنوان مهد شهدا بر عموم شهروندان، ترویج و تقویت روحیه جهادی برای قشر کارمندان و مدیران ادارات برگزار می‌کند.

وی با اشاره به اینکه هفته دفاع مقدس فرصت مناسبی برای پرداختن به فرهنگ ایثار و شهادت است و می‌توان جوانان را با شهدا، زندگی و راه آنها آشنا کرد، گفت: مراسم ترکیبی «چهل چراغ» به مناسبت چهلمین سالگرد هفته دفاع مقدس در کنار چهل مزار شهدای گمنام سطح شهر تهران برگزار می‌شود که در آن از چهل تن از پدران و مادران چشم به راه و ۱۰ هنرمند سرشناس صاحب اثر جریان‌ساز در حوزه دفاع مقدس تجلیل می‌شود.

«فاطمیان‌پور» افزود: از دیگر بخش‌های این برنامه خاطره‌گویی و روایت‌گری، مداحی و روضه‌خوانی و جریان‌شناسی و پاسخ به شبهات جوانان در خصوص تاریخ دفاع مقدس است.

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، اجرای ۴۰ نمایش خیابانی با مشارکت انجمن تئاتر دفاع مقدس از ۳۱ شهریور تا ۶ مهر در بوستان‏‌های شهر تهران و برگزاری مسابقات بازی‌های موبایلی با عنوان «چهل بُرد» با موضوع دفاع مقدس را از دیگر برنامه‌های این سازمان عنوان کرد و گفت: علاقه‌مندان ‌برای کسب اطلاعات درباره این مسابقه می‌توانند به نشانی 40bord.farhangsara.ir مراجعه کنند. 

وی بیان کرد: همچنین یک کمیک استریپ(موشن) با عنوان «چهل سردار»، داستانی دنباله‌دار با موضوع اسطوره‌های دفاع مقدس برای مخاطبان نوجوان تولید شده است که بخش پایانی آن ناتمام است و از مخاطب خواسته می‌شود تا ادامه آن را با خلاقیت خود بسازد و برای دبیرخانه ارسال کند، داستان با روایتی از حضور «سردار قاسم سلیمانی» در جنگ تحمیلی آغاز می‌شود، در پایان به سه اثر برگزیده جایزه اهدا می‌شود.

«فاطمیان‌پور» اظهارداشت: علاوه بر برگزاری مسابقات مجازی کتابخوانی با عنوان «کتاب ماه» با موضوع دفاع مقدس، روزانه روایات، خاطرات و وصیت نامه شهدا در توجه و اهتمام به حوزه کتاب و کتابخوانی در قالب پوستر تهیه و در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود.

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران درباره برنامه «کتاب دان» گفت: در این برنامه ۴۰ کتاب تقریظ شده توسط رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) در حوزه دفاع مقدس توسط ۴۰ کتابخانه سازمان فرهنگی هنری به صورت مجازی معرفی می‌شود، همچنین مصاحبه با نویسنده کتاب، خوانش بخشی‌هایی از کتاب توسط نویسنده از دیگر بخش‌های این محصول مجازی است.

وی با اشاره به برپایی «فرهنگسرای دفاع مقدس» افزود: این فرهنگسرا در محل ترمینال چهار فرودگاه مهرآباد برگزار می‌شود و برنامه‌های فرهنگی شامل نمایشگاه عکس، رادیو دفاع مقدس، نمایش خیابانی و ... در آن اجرایی می‌شود، به مناسبت هفته دفاع مقدس مراسم روایتگری، مداحی، نمایشگاه عکس به مدت یک هفته در گلزار شهدای بهشت‌زهرا(س) با عنوان «شب‌های پرستاره» برگزار می‌شود.

«فاطمیان‌پور» بیان کرد: همچنین ۱۰ پوستر از شهدای شاخص دفاع مقدس و ۱۰ پوستر اینفوگرافی از دفاع مقدس تولید و به تعداد یکصد عدد در نگاه گذرهای متروی شهری نصب می‌شود.

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اشاره به تولید محتوای آموزشی «راه نشانم بده» گفت: خاطرات شفاهی دفاع مقدس از پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها توسط نوجوانان و کانون‌های فعال در قالب پویش مردمی و مسابقات مجازی تهیه و تولید می‌شود.

۳۱ شهریور ۱۳۵۹ سالروز شروع جنگ تحمیلی از سوی رژیم بعث عراق علیه جمهوری اسلامی ایران، به عنوان آغاز هفته دفاع مقدس نامگذاری شده و امسال چهلمین سالگرد این دفاع منجر به پیروزی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha