به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، مرتضی کلاهدوزان افزود: دانشجویان مقاطع دکتری معمولا دو ترم به آموزش دروس دارند و سال دوم به بعد به فعالیت پژوهشی می پردازند بنابراین برای بیشتر این دانشجویان حضور در کلاس درس مطرح نیست.
وی افزود: برای دانشجویان ورودی جدید و قدیم در این مقطع که درس دارند نیز برنامه ریزی شده تا بتوانند سه هفته در دانشگاه حضور داشته باشند.
مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی امیرکبیر همچنن اظهار داشت: در دوره تحصیلات تکمیلی حضور دانشجو و همکاری با استاد جهت پیشبرد اهداف پژوهشی از اهمیت زیادی برخوردار است.
کلاهدوزان گفت: این دانشگاه بیش از ۶ هزار دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی دارد که به نسبت ۲ به ۱ بین مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تقسیم می شوند. هرساله حدود هزار و ۵۰۰ دانشجوی جدید در مقطع کارشناسی ارشد و و حدود ۳۰۰ دانشجو در مقطع دکتری در این دانشگاه پذیرش می شوند.
وی همچنین درمورد ثبت نام ورودی های جدید این دانشگاه گفت: ا توجه به شیوع بیماری کرونا و تاخیر در برگزاری کنکور سراسری و همچنین براساس اطلاعیه های سازمان سنجش آموزش کشور، پیش بینی می شود که ثبت نام دانشجویان تازه ورود با تاخیر و از اوایل آبان ماه آغاز شود.
مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطرنشان کرد: مقطع تحصیلات تکمیلی با مقطع کارشناسی از نظر ارایه دروس سالانه متفاوت است، به این نحو که در بسیاری از دانشگاه ها ازجمله دانشگاه صنعتی امیرکبیر دروس دوره تحصیلات تکمیلی سالانه تدریس می شود یعنی یک بار در سال ارایه می شود بنابراین ورود پذیرفته شدگان در ترم دوم سال تحصیلی امکان پذیر نیست و لازم است پذیرفته شدگان در ترم اول سال تحصیلی ثبت نام و شروع به تحصیل کنند.
کلاهدوزان خاطرنشان کرد: باتوجه به اهمیت کیفیت آموزش و پژوهش در این دانشگاه لازم است برنامه ویژه ای برای برگزاری کلاس های ترم اول سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ در نظر گرفته شود تا دروس ارایه شده برای پذیرفته شده گان جدید به طور کامل و در زمان بندی مناسب باشد.
نحوه دفاع پایان نامهها در شرایط کرونا
وی همچینن درمورد نحوه دفاع دانشجویان از پایان نامه ها در شرایط کرونا گفت: با توجه به مشکلات کرونا، سعی کردیم در روند دفاع از پایان نامه ها با دانشجویان همکاری شود و در ترم گذشته برای افرادی که با مشکل مواجه بودند و متقاضی استفاده از مرخصی تحصیلی بدون احتساب در سنوات بودند همکاری لازم صورت گرفت.
کلاهدوزان خاطرنشان کرد: در ترم گذشته سعی شد روند دفاع از پایان نامه ها به صورت یک سیستم ترکیبی انجام شود به نحوی که برخی داوران به صورت غیر حضوری در جلسه دفاع حضور داشتند.
وی اضافه کرد: در مقاطعی که شدت بیماری افزایش یافته به نحوی برنامه ریزی صورت گرفت که دفاع از پایان نامه ها به صورت کاملا مجازی باشد.
مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: می توان گفت در ترم گذشته با توجه به شیوع بیماری کرونا پایان نامه ها در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری به صورت ترکیبی دفاع شد.
امکان استفاده دانشجویان از آزمایشگاهها
کلاهدوزان اظهار داشت: به دانشکده ها پیشنهاد شد که برنامه ریزی لازم برای استفاده از آزمایشگاه ها با رعایت پروتکل های بهداشتی انجام شود تا دانشجویان بتوانند از این امکانات در پیشبرد برنامه های پژوهشی خود استفاده کنند.
وی اظهار داشت: آماری مبنی بر اینکه شرایط کرونا تاثیری بر کیفیت پژوهش ها گذاشته است وجود ندارد و در دانشگاه صنعتی امیرکبیر با توجه به حساسیت های استادان و گروه های آموزشی سعی شده تا فعالیتهای پژوهشی با کیفیت سابق خود ادامه یابد.
مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: دفاتر آموزشی دانشگاه دارای ترافیک کاری زیادی هستند اما همواره سعی بر این است که سرویس دهی بهینه به دانشجویان صورت گیرد.
راه اندازی سامانه سامت در دانشگاه
کلاهدوزان با یادآوری راه اندازی سامانه سامت در دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: این سامانه برای پیگیری فعالیت های دانشجویان و فارغ التحصیلان تحصیلات تکمیلی این دانشگاه بر بستر وب راه اندازی شده است.
وی یادآور شد: با توجه به اینکه این سامانه تحت وب است، استادان، فارغ التحصیلان، دانشجویان و کارشناسان دانشگاه محدودیت زمانی و مکانی در استفاده از آن ندارند.
مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: تاکنون حدود ۱۰ هزار درخواست از سوی دانشجویان در این سامانه ثبت شده است.
کلاهدوزان تاکید کرد: در این سامانه روند فعالیت ها از سوی استادان، دانشجویان، کارشناسان و مدیران دانشکده ها قابل پیگیری است و این سامانه به صورت هوشمند فعالیت می کند.
وی خاطرنشان کرد: برنامه ریزی توسعه این سامانه به صورتی تنظیم شده است که سرویس دهی لازم را به صورت کاملا الکترونیکی در اختیار استادان، دانشجویان، مدیران و کارشناسان دانشگاه قرار دهد.
مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: درحال برنامه ریزی هستیم که در این سامانه روند فراغت از تحصیل و تحویل مدارک به فارغ التحصیلان به صورت کامل الکترونیک و در اسرع وقت انجام شود.
کلاهدوزان ادامه داد: امیدواریم ارایه خدمت رسانی به استادان، دانشجویان، کارشناسان و مدیران دانشگاه در آینده نزدیک به صورت کامل الکترونیکی محقق شود.
وی افزود: نتیجه فرآیند در این سامانه در هر مرحله از طریق ایمیل به استادان و دانشجویان اطلاع رسانی می شود.
نظر شما