مزاحمت به قیمت جان

مشهد- ایرنا- "مزاحمت تلفنی" برای دستگاه‌های امدادی، اورژانس و آتش‌نشانی معضلی است که همه شهرها با آن مواجهند و به رغم اقدامات فرهنگی، بازی با جان و مال مردم برای عده‌ای به تفریح تبدیل شده است.

اینکه "مزاحمت تلفنی" افزون بر نیمی از تماس‌ها با سازمان آتش‌نشانی یا اورژانس را تشکیل می‌دهد باعث نگرانی و مایه تاسف است، البته طبق آمار، اغلب مزاحمان تلفنی افرادی در رده سنی کودک و نوجوان هستند که درک صحیح از اقدام خود ندارند و این امر نیز به آموزش فرهنگی و شیوه تربیت خانواده‌ها برمی‌گردد. 

والدین باید همواره فرزندان خود را در خصوص ماهیت فعالیت دستگاههای امدادی و حساسیت کار آنها توجیه کنند.
به منظور واکاوی انگیزه اینگونه مزاحمت‌های دردسرساز و خطرناک پای صحبت یک جامعه‌شناس و استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد نشستیم.
دکتر غلامرضا حسنی درمیان به خبرنگار ایرنا گفت: مزاحمت‌های تلفنی بیشتر در میان کودکان و نوجوانان شایع است.
وی افزود: در حوزه آموزش و فرهنگ سازی در پایه‌های تحصیلی از مهدکودک تا آموزش‌های عمومی با نقصان مواجه هستیم و حساسیت کمتری از نظر روند جامعه پذیری داریم.
این استاد دانشگاه ادامه داد: کودکان و نوجوانان در خصوص مخاطرات این الگوی رفتاری آگاهی ندارند و به عنوان تفریح و گذران وقت این اقدام را انجام می‌دهند.
وی گفت: در معدود موارد نیز با آگاهی از مخاطرات این اقدام، به منظور نشان دادن شجاعت و جسارت دست به این اقدام می‌زنند.
حسنی افزود: نظام کنترل باید مجازات ناشی از این اقدام را به خانواده و افرادی که دست به این اقدام می‌زنند برگرداند، این غفلت باید برای خانواده‌ها هزینه داشته‌ باشد و برخوردهای قضایی نظیر قطع خط تلفن صورت گیرد.
وی پیشگیری را بسیار مهمتر و موثرتر از کنترل دانست و ادامه داد: در حوزه آموزشی و تربیتی باید آموزش‌های لازم از طرق مختلف نظیر ساختن فیلمها و کلیبپ‌هایی که بتواند بازدارندگی را تشدید کند، ارائه شود.
این جامعه‌شناس گفت: باید روندهای آموزشی از طریق آموزش و پرورش، رسانه‌ها و خانواده به صورت هماهنگ در جهت کاهش این آسیب ادامه یابد و مخاطرات ناشی از این رفتار غلط نیز اطلاع‌رسانی شود.
وی افزود: هدف اصلی نظام تربیتی و آموزشی، افزایش مسوولیت پذیری اجتماعی در کودکان، نوجوانان و جوانان است، انتقال ارزش‌های اجتماعی و مسوولیت پذیری شهروندی، زیرساخت بنیادین نظم اجتماعی است.
حسنی ادامه داد: الگوهای رفتاری پرخطر نظیر ایجاد مزاحمت برای دستگاه‌های امدادی ممکن است مرگ یک انسان را در پی داشته باشد لذا باید در این خصوص فعالیت بسیار انجام داد ولی اقدامات فرهنگی در این زمینه بسیار کمرنگ است.
وی گفت: تخلیه هیجان باید در مسیر صحیح خود انجام شود و برنامه میان مدت برای آن طراحی شود، باید بتوانیم الگوهای رفتاری را به سوی الگوی مطلوب ببریم و اوقات فراغت را به درستی برنامه‌ریزی و مدیریت کنیم.
استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد افزود: چنانچه برای مدیریت اوقات فراغت برنامه مدون نداشته باشیم شاهد رفتارهای خودجوش کودکان و نوجوانان خواهیم بود.
۵۲ درصد تماس‌های آتش‌نشانی مشهد، مزاحمت است
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی مشهد نیز گفت: ۵۲.۷ درصد از تماس‌های برقرار شده با سامانه ۱۲۵ در یک سال گذشته مزاحمت بوده ‌است.
آتشپاد دوم امیر عزیزی افزود: طی یکسال گذشته ۷۴۵ هزار و ۹۷۶ تماس با سامانه ۱۲۵ برقرار شده و به طور متوسط روزانه پاسخگوی ۲ هزار و ۴۴ تماس بوده‌ایم.
وی ادامه داد: ۲۵ هزار و ۵۷ تماس از این تعداد معادل ۳.۴ درصد تماس عملیاتی بود و ۳۹۳ هزار و ۲۸۴ تماس معادل ۵۲.۷ درصد نیز مزاحمت بوده است.
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی مشهد گفت: ۱۸۷ هزار و چهار تماس و معادل ۲۵ درصد تماس‌ها، اشتباهی بوده و ۴۷ هزار و ۴۱۹ تماس معادل ۶.۳ درصد تماس‌ها مشاوره و ۹۳ و ۲۱۲ تماس نیز سایر موارد بوده است.
وی افزود: مشهد همواره در صدر شهرهای کشور از نظر تعداد مزاحمت‌های تلفنی بوده و این درحالی است که از نظر وقوع حریق و حادثه نیز همواره درگیر عملیات هستیم.
آتشپاد عزیزی ادامه داد: میانگین حضور اولین خودرو آتش‌نشانی در محل حریق‌های داخل محدوده شهری حدود چهار دقیقه و ۲۱ ثانیه است.
وی گفت: با هر تماس مزاحمتی و اعزام در پی تماس مزاحمتی، پاسخگویی به حوادث واقعی و در نهایت رسیدن به محل عملیات به تاخیر می‌افتد که این امر ممکن است پیامدهای ناگوار برای حادثه دیدگان در پی داشته باشد.

​مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی مشهد افزود: این درحالی است که این سازمان هنوز تا رسیدن به سرانه استاندارد از نظر نیرو و ایستگاه، فاصله دارد.
وی ادامه داد: هزار و ۲۰۰ نفر  هم‌اینک در سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی مشهد مشغول کار هستند که هزار و ۴۲ نفر آنها را نیروهای عملیاتی تشکیل می‌دهند.

آتشپاد دوم عزیزی گفت: سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی مشهد به منظور ارتقای تعداد نیروهایش به سطح استاندارد برای کلانشهر سه و نیم میلیون نفری مشهد نیازمند دستکم سه هزار و ۲۰۰ نیروی آتش‌نشان است.
وی افزود: تعداد ایستگاه‌های عملیاتی این سازمان نیز در حال حاضر ۵۱ ایستگاه است ولی تعداد استاندارد ایستگاه‌ها برای مشهد ۶۶ ایستگاه می‌باشد، حال در این شرایط تماس‌های مزاحمتی معضل بزرگی برای این سازمان است.
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی مشهد ادامه داد: ظرف یک سال اخیر هفت هزار و ۹۰۲ عملیات آتش‌سوزی و پنج هزار و ۹۳۷ عملیات امدادرسانی توسط آتش‌نشانان انجام شده که در این حریق و حوادث ۱۱۹ شهروند جان خود را از دست داده‌اند، هزار و ۶۲ نفر مصدوم شده و هشت هزار و ۷۶۶ نفر نیز نجات یافته‌اند.
وی گفت: در این مدت ۵۹۶ هزار و ۱۳۹ ساعت نیز آموزش شهروندی برگزار شده ‌است.
افزایش دو برابری مزاحمت و تماس نامرتبط با اورژانس
آمار تماس‌های تلفنی با مرکز اورژانس پزشکی مشهد نیز حکایت از افزایش دو برابری مزاحمت‌ها و تماس‌های نامربوط طی امسال دارد. 
مسوول روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی دانشگاه علوم‌ پزشکی مشهد در این خصوص گفت: پارسال ۵۲۷ هزار و ۴۳۳ تماس مزاحمت و نامرتبط با اورژانس ۱۱۵ مشهد برقرار شد.
محمد علیشاهی افزود: در نیمه نخست امسال نیز ۶۱۲ هزار و ۶۲۲ تماس مزاحمت و نامرتبط با این سامانه برقرار شد که بیش از ۸۵ هزار تماس نسبت به کل سال گذشته افزایش داشته ‌است.
وی ادامه داد: تا سال گذشته کودکان و گروه سنی پایین بیشترین میزان مزاحمت تلفنی با این مرکز را به خود اختصاص می‌دادند اما امسال سن مزاحمان تلفنی به ۱۷ و ۱۸ سال افزایش یافته است، همچنین در گذشته بیشتر تماس‌های مزاحمتی از طریق تلفن‌های عمومی گرفته‌ می‌شد اما امسال تلفن همراه بیشترین آمار را به خود اختصاص داده ‌است.

مسوول روابط عمومی اورژانس مشهد گفت: این تغییر رده سنی به دلیل تغییر سیستم آموزشی و در دسترس بودن تلفن همراه است.
وی افزود: نظارت و فرهنگ‌سازی در زمینه نحوه استفاده از تلفن همراه برای دانش‌آموزان صورت  نگرفته و خانواده‌ها باید در این زمینه هوشیارانه‌تر عمل کنند.
علیشاهی ادامه داد: با شیوع ویروس کرونا، تماس‌های نامرتبط نیز با این مرکز افزایش یافته و شهروندان برای هر موردی که مرتبط با امور پزشکی است با این سامانه تماس برقرار می‌کنند.
وی گفت: مشاوره و سوالات پزشکی باید در سامانه‌های خود پاسخگویی شوند، بازبودن خطوط ۱۱۵ حیاتی است و معطلی می‌تواند به قیمت جان بیمار تمام شود.
مسوول روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی دانشگاه علوم‌ پزشکی مشهد افزود: همچنین تماس‌های نامرتبط به نوعی باعث مشغول شدن خطوط تلفن شده و انرژی فرد پاسخگو نیز کاهش می‌یابد، این در حالی است که ممکن است کسی پشت خط معطل پاسخگویی بماند که واقعا در حال وخیم است.
وی ادامه داد: در سال‌های اخیر شماره‌هایی که زیاد مزاحمت ایجاد می‌کنند، طبق هماهنگی با دادستانی پیگیری شده و با آن برخورد می‌شود و دستور قطع خطوط صادر می‌گردد.
برخود دستگاه قضایی
معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد هم گفت: مزاحمت تلفنی، جرم است و در صورت گزارش سازمان‌های امدادی در این زمینه اقدامات مقتضی انجام می‌شود.
سیدجواد حسینی افزود: کار دستگاه‌های امدادی از حساسیت بسیار برخوردار است و هر دقیقه تاخیر ممکن است خسارت‌های جبران‌ناپذیر در پی داشته ‌باشد لذا با توجه به حساسیت موضوع، دادسرا برخورد لازم و قانونی با مزاحمان تلفنی خواهد داشت. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha