۵ مهر ۱۳۹۹، ۹:۳۸
کد خبرنگار: 2845
کد خبر: 84054079
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ورزش سوارکاری در آباده رونق گرفته است

۵ مهر ۱۳۹۹، ۹:۳۸
کد خبر: 84054079
ورزش سوارکاری در آباده رونق گرفته است

شیراز- ایرنا- ورزش سوارکاری با وجود کمبودها رونق گرفته و به یک رشته ورزشی و یک صنعت پرمخاطب در شهرستان آباده تبدیل شده است که دست اندرکاران این رشته خواستار رفع مشکلات شدند.

رییس اداره ورزش و جوانان آباده اعلام کرد: در یکسال گذشته  چهار باشگاه سوارکاری در آباده به بهره برداری رسید که با استقبال ویژه مردم مواجه شد.

روح الله عبداللهی در مصاحبه با ایرنا با بیان اینکه آموزش، پرورش، نگهداری و آماده سازی اسب برای شرکت در کورس ها در این باشگاه های ورزشی انجام می شود، افزود: مردم آباده در سنین مختلف ۸ تا ۵۰ سال در این ورزش فعالیت می کنند.

وی ایجاد پیست ویژه اسب سواری و نیز توسعه باشگاه ها را از مهمترین زیرساخت های این رشته برشمرد و ادامه داد: در حال حاضر این شهرستان پیست ویژه مسابقات سوارکاری ندارد و همین امر توسعه این رشته را با مشکل مواجه می کند.

سوارکاری و فعالیت صنعتی

علیرضا محمدی؛ یکی از فعالان در زمینه نگهداری اسب در شهرستان آباده است که چندین اسب در نژادهای مختلف دارد.

وی با بیان اینکه باید به سوارکاری علاوه بر یک ورزش، به عنوان یک فعالیت صنعتی نگاه شود، به ایرنا گفت: صنعت اسب یکی از صنایع پول ساز با گردش مالی بالاست چون افراد بسیاری به نگهداری و پرورش اسب علاقه مند هستند و در آن سرمایه گذاری می کنند و از طرف دیگر هم به عنوان یک رشته ورزشی هیجان انگیز می توان برای سرگرمی و اشتغال زایی به آن نگاه کرد.

این فعال حوزه صنعت اسب افزود: قیمت یک اسب از ۸۰میلیون تومان شروع می شود و گاهی به میلیاردها تومان نیز افزایش می یابد که این موضوع به نژاد اسب بستگی دارد و با احتساب هزینه نگهداری و خوراک اسب می توان این رشته را یکی از پرهزینه ترین رشته های ورزشی قلمداد کرد.

وی با بیان اینکه نیاز است تا «شهرک اسب» در آباده ایجاد و احداث شود، گفت: ایجاد یک مکان تخصصی برای پرورش اسب با نژادهای مختلف می تواند به رونق این رشته در آباده کمک کند.

اسب‌های باشگاه‌های سوارکاری ؛ تحت نظارت دامپزشکی

رییس اداره دامپزشکی شهرستان آباده گفت: ۳۰۰ رأس اسب موجود در باشگاه‌های سوارکاری برای پایش بیماری مشمشه تست شده اند و همگی علیه این بیماری واکسینه شده اند.

علیرضا فرخی افزود: با توجه به اهمیت بهداشت دام در باشگاه‌های سوارکاری، با اقدام به موقع و نظارت‌های مستمر واحد مبارزه با بیماری‌های مشترک اداره دامپزشکی شهرستان آباده، از تعداد ۳۰۰ رأس موجود در باشگاه و واحدهای پرورش و نگهداری اسب در سطح این شهرستان ، خونگیری برای انجام تست سرمی مشمشه به عمل آمده است.

وی بیان کرد: بیماری مشمشه از بیماری‌های خطرناک مشترک بین انسان و دام است که با انجام عملیات تست سرمی مشمشه، موردی از بیماری در تست‌های انجام شده مشاهده نشد.

فرخی در ادامه افزود: این عملیات در سال دو بار بر روی اسب‌ها انجام شده و واکسیناسیون کزاز نیز هر ساله در اسبداری‌های تحت پوشش شهرستان اجرا می‌شود.

حمایت از صنعت اسب و ورزش سوارکاری

فرماندار آباده با بیان اینکه از ورزش سوارکاری و صنعت اسب در این شهرستان حمایت ویژه می شود، گفت: استقبال مردم از این ورزش بسیار خوب بوده است و می توان با تقویت و حمایت از این رشته ورزشی امید داشت که آباده بزودی به یکی از قطب های مهم پرورش و نگهداری اسب در این استان تبدیل شود.

زین العابدین نیک مرام افزود: همچنین توجه به صنعت اسب در آباده می تواند رونق اقتصادی و اشتغالزایی را به همراه داشته باشد که در این خصوص نیز اقداماتی به جهت تخصیص زمین و ارائه تسهیلات انجام شده است.

وی با بیان اینکه در این حوزه با مشکلات زیرساختی مواجه هستیم، گفت: رونق گرفتن هر چه بیشتر صنعت اسب در شهرستان در گرو برطرف کردن مشکلات زیرساختی است.

فرماندار آباده همچنین خواستار حمایت و توجه جدی فدراسیون سوارکاری کشور به ظرفیت قوی سوارکاری در این شهرستان شد.

آباده از شهرستان های شمالی استان فارس است که مرکز آن با شیراز حدود ۲۷۶ کیلومتر فاصله دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha