به گزارش ایرنا بر اساس اعلام روز شنبه شرکت کنترل کیفیت هوا؛ حسین شهبازی، در این باره گفت: این در حالی است که طی سال های گذشته مقدار انتشار این آلاینده بدلیل ارتقاء کیفیت سوخت در بخش حمل و نقل و کاهش محتوی گوگرد آن، کاهش چشمگیری پیدا کرده است.
وی سهم خودروهای سواری در میان سایر وسایل نقلیه در تولید اکسیدهای گوگرد را ۸۲ درصد اعلام کرد و افزود: ۱۸ درصد باقیمانده را سایر وسایل نقلیه موتوری از جمله وانتبارها، تاکسیها، موتورسیکلتها و خودروهای دیزلی تولید میکنند.
شهبازی با اشاره به اینکه دیاکسیدگوگرد علاوه بر این خود یک آلاینده سمی و خطرناک برای سلامت است گفت: این آلاینده باعث شکل گیری ذرات معلق ثانویه در جو نیز می شود و سبب می شود در پاییز و زمستان که اوج آلودگی هوا به علت افزایش غلظت PM۲.۵ در پایتخت اتفاق می افتد، بر غلظت این آلاینده افزوده گردد.
مدیر واحد مدلسازی و پیشبینی شرکت کنترل کیفیت هوا با تأکید بر اینکه دیاکسیدگوگرد، آلایندهای است که رنگ ندارد اما بو دارد و غشای مخاطی سیستم تنفسی و ریه را درگیر میکند، خاطرنشان کرد: کاهش مصرف سوخت از طریق به حداقل رساندن استفاده از وسایل نقلیه شخصی و جایگزینی وسایل نقلیه عمومی در شرایط عادی و همچنین انجام دوچرخه سواری و پیادهروی برای رسیدن به مقصد در مسیرهای کوتاه از راهکارهای کاهش آلایندههای هوای تهران از جمله اکسیدهای گوگرد است.
نظر شما