۱۰ درصد تسهیلات کرونا کشور به کرمانشاه تخصیص داده شد

کرمانشاه- ایرنا- معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه با اشاره به تسهیلات ارزان قیمت کرونا گفت: ۱۰ درصد این تسهیلات به کرمانشاه تخصیص یافته و این استان در جذب این اعتبارات رتبه بالایی در کشور دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، هدایت حاتمی روز شنبه در کارگروه اشتغال استان که در سرسرای تدبیر استانداری برگزار شد، افزود: رتبه اول بیکاری کشور بین استان ها باتوجه به ظرفیت، پتانسیل و تلاش مدیران دستگاه های اجرایی استان، اصلا زیبنده کرمانشاه نیست، زیرا داشتن خود این رتبه، یکی از موانع اصلی سرمایه گذاری بخش خصوصی در استان است.

او در ادامه با بیان اینکه در استان در پرداخت تسهیلات ارزان قیمت محدودیت نداریم، گفت: امیدواریم با تسهیلاتی که در سال‌های اخیر در استان جذب شده، شاهد کاهش نرخ بیکاری باشیم زیرا در سه سال گذشته بیش از ۴۹ درصد زمین های شهرک های صنعتی استان به سرمایه گذاران بخش خصوصی واگذار شده که می تواند با راه اندازی طرح ها و پروژه هایشان، نرخ بیکاری را کاهش و تولید و اشتغال را افزایش دهند.

حاتمی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سفر هفته پیش محمدباقر نوبخت معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور به کرمانشاه گفت: در این سفر اجرای چند پروژه مهم استانی در دستور کار قرار گرفت.

وی همچنین از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی به ویژه نمایندگان حوزه مناطق زلزله زده خواست مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان باقی‌مانده از ۶۰۰ میلیارد تومان مصوبه تسهیلات  اشتغال مناطق زلزله استان در سطح کشور را مطالبه و پیگیری کنند، زیرا تخصیص این اعتبار برای راه اندازی بسیاری از طرح ها و پروژه هایی که الان به پشتوانه این مصوبه پرونده تشکیل داده اند بسیار در اشتغال و تولید سطح استان موثر است.

معاون امور اقتصادی استانداری کرمانشاه همچنین از بانک های عامل استان خواست در راستای اشتغال مناطق حاشیه نشین شهر کرمانشاه در کنار پرداخت تسهیلات کرونا، تسهیلات مشاغل خانگی کمیته امداد و سازمان بهزیستی را مورد توجه جدی تر قرار دهند.

سامانه بانک اطلاعاتی بیکاران استان هرچه زودتر باید راه اندازی شود

حاتمی در ادامه از عدم شکل گیری سامانه کسبانه، یا بانک اطلاعات بیکاران و جویندگان کار استان انتقاد کرد و افزود: چند بار است این موضوع مطرح می شود اما هنوز هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

او از ریس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان خواست هرچه سریعتر نسبت به تعیین تکلیف چارچوب، شاخص ها و مشکلات سامانه «کسبانه» با هم افزایی اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسات کارشناسی اقدام کند.

حاتمی داشتن بانک اطلاعات جامع و کامل از بیکاران و کارجویان استان، از نظر جنس، تحصیلات، سن، مهارت و تخصص و همچنین از کاسبان، شاغلان، کارآفرینان نوع اشتغال انها برای برنامه ریزی و تعیین راهبرد اشتغال و توسعه استان را مهم و ضروری خواند و تاکید کرد این سامانه هرچه زودتر باید راه اندازی شود.

۱۳۰ میلیارد تومان تسهیلات کرونا در استان پرداخت شد

مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی کرمانشاه نیز در این جلسه گفت: تاکنون ۱۳۰ میلیارد تومان پرونده برای دریافت تسهیلات ویژه کرونا به بانک های عامل تشکیل شده و استان در بحث پرداخت رتبه ششم کشور را دارد.

حسن عزیزی در بخش دیگری به سند اشتغال کرمانشاه اشاره کرد و گفت: براساس سند اشتغال امسال باید ۴۷ هزار و ۳۰۸ فرصت شغلی ناخالص در راستای کاهش ۲/۵ درصد نرخ بیکاری استان ایجاد شود که تاکنون ۳۱ هزار و ۸۸۶ فرصت شغلی معادل ۶۷ درصد تعهد شغل ایجاد شده، که از برنامه سند اشتغال جلوتر هسیتم.

او اضافه کرد: شهرستان سرپل ذهاب از ۲ هزار و ۶۲۲ تعهد اشتغال خود تاکنون ۲ هزار و ۲۲۹ معادل ۸۷ درصد، بیشترین فرصت شغلی را بوجود آورده و سپس شهرستان سنقرو کلیایی، صحنه و ثلاث باباجانی رتبه های بعدی نسبت به تعهد اشتغالشان را دارند، اما شهرستان کرمانشاه ۱۰ هزار و ۷۲ فرصت شغلی داشته که معادل ۶۰ درصد تعهد ۱۷ هزار و ۹۲۰ شغلی این شهرستان است.

اشتغال بدون سرمایه گذاری امکان پذیر نیست

نماینده مردم شهرستان های قصرشیرین، گیلانغرب و سرپل ذهاب در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با اشاره به پتانسیل و ظرفیت های بالای اقتصادی استان و داشتن پنج مرز؛ اشتغال را بدون جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی امکان پذیر ندانست.

شهریار حیدری با اشاره به تنگناهای مالی دولت از تحریم های ظالمانه آمریکا و دشمنان منطقه ای گفت: حتی در سال‌های پایانی جنگ تحمیلی که الان در چهلمین سالگرد هفته دفاع مقدس قرار داریم، دولت اینقدر در تنگنای مالی و محاصره اقتصادی نبوده است، بنابراین باید به فکر جذب بخش خصوصی باشیم. دولت به تنهایی توان رسیدگی به همه مشکلات را ندارد.

او با اشاره به ظرفیت رایزنی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سطح ملی از مدیران دستگاه های اجرایی خواست موانع و مشکلات سر راه سرمایه گذاری بخش خصوصی و یا مشکلات قانونی را گردآوری کنند تا نمایندگان در سطح ملی آنها در دستورکار قرار دهند.

کمیته امداد استان کرمانشاه تونایی ایجاد ۱۰ هزار فرصت شغلی دارد

مدیرکل کمیته امداد کرمانشاه نیز با اشاره به رتبه اول کمیته امداد کرمانشاه در بخش اشتغال در کشور گفت: اگر اعتبار لازم در اختیار این نهاد قرار بگیرد کمیته امداد پرونده و طرح برای اشتغال ۱۰ هزار نفر را دارد.

محسن رخصی با اشاره به اینکه ایجاد فرصت شغلی بسیار سخت است، گفت: سقف تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی برای اشتغال افراد با توجه به تورم ۲، سه سال اخیر بسیار کم است باید افزایش یابد هرچند کمیته امداد استان هرگز از تلاش با وجود محدودیت ها دست بر نمی دارد.

او در ادامه بااشاره به اعتبار ۱۷۴ میلیارد تومان اشغال بند ب به این نهاد در استان گفت: تاکنون که ۶ ماه از سال می گذرد تنها ۲۴ درصد این اعتبار تخصیص یافته که با این روندی که پیش می رویم برای ایجاد ۶ هزار فرصت شغلی که تعهد کرده ایم با مشکل جدی روبرو می شویم.

رخصی پرداخت تسهیلات کرونا و اجاره مسکن را عامل کندی تخصیص اعتبارات کمیته امداد در بخش اشتغال دانست و گفت: بانک های عامل باید به اشتغال کمیته امداد به ویژه در بخش مشاغل خانگی که بیشتر مربوط به شهرک های حاشیه نشین شهر کرمانشاه است توجه ویژه کنند.

او در پایان به رویداد ملی «روستا دوست» کمیته امداد اشاره کرد و گفت: اکثر محلات حاشیه نشین روستاییان مهاجر هستند که اگر به اشتغال آنها در روستاها توجه شود، به حاشیه نشینی روی نمی آورند بنابراین رویداد روستا دوست درصدد جذب ایده، فکر صاحبان کار، اشتغال و کارآفرین برای رونق اقتصادی روستاها است تا با ایجاد شغل آنها مهاجرت نکنند و معضلات حاشیه نشینی شکل نگیرد.   
استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای ۳۵ شهر و ۲ هزار و ۵۹۵ روستا است.
نرخ بیکاری استان کرمانشاه در سال گذشته ۱۵.۷ درصد اعلام شده که در صدر استان های کشور قرار دارد.

اخبار مرتبط