روسیه خواستار توقف درگیری بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان شد

مسکو - ایرنا - وزارت خارجه روسیه روز یکشنبه خواستار توقف درگیری های جدید بین جمهوری های ارمنستان و آذربایجان شد و طرفین درگیر را به مذاکره فراخواند.

به گزارش ایرنا ، وزارت امور خارجه روسیه با صدور بیانیه ای رسمی، اوضاع در منطقه  قره باغ را به شدت وخیم اعلام کرده است .
در این بیانیه آمده است  ما از طرفین می خواهیم برای ایجاد ثبات در وضعیت ، بلافاصله تبادل آتش را متوقف کرده و مذاکرات را آغاز کنند.

“سازمان پیمان امنیت جمعی” نیز روز یکشنبه در بیانیه ای اعلام کرد که مناقشه قره باغ فقط با ابزار غیرنظامی و صلح آمیز قابل حل و فصل است.

کابینه ارمنستان روز یکشنبه به دنبال تشدید تنش ها در قره باغ، وضعیت حکومت نظامی و بسیج عمومی اعلام کرد.

لیناس لینکوسیوس وزیر خارجه لیتوانی هم روز یکشنبه اعلام کرد که با دقت نظاره گر تحولات نگران کننده در مرزهای ارمنستان و جمهوری اذربایجان است.

وی گفت: قویا خواستار  کاهش تنش ها هستیم. ابزارهای صلح آمیر تنها راه حل برای این تنش می باشد.

فرانسه نیز رور یکشنبه نسبت به تشدید تنش ها در قره باغ ابزاز نگرانی کرد و خواستار اتش بس شد.

درگیری میان نظامیان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مرزهای مشترک از سر گرفته شد. وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در حالی با صدور بیانیه ای نیروهای ارمنستان را به آغاز عملیات متهم کرد که نخست وزیر ارمنستان هم اعلام کرد که جمهوری آذربایجان آغاز کننده حمله بوده است .

 وزارت دفاع جمهوری آذربایجان  صبح امروز ( یکشنبه ) نیروهای ارمنستان را متهم به حمله به مواضع  ارتش جمهوری آذربایجان و مناطق مسکونی مرزی این  کشور و کشتن افراد غیرنظامی کرد.

نخست وزیر ارمنستان نیز امروز اعلام کرد که نیروهای جمهوری آذربایجان حمله به مواضع مرزی این کشور را آغاز کرده اند.

نیکول پاشینیان گفت که نظامیان ارمنستان موفق شدند ۲ بالگرد ، ۳ پهپهاد و ۳ تانک مهاجمین را ساقط کنند.

مناقشه میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی در سال ۱۹۸۸ میلادی آغاز و در سال ۱۹۹۲ میلادی به درگیری‌های نظامی تبدیل شد .

بر اثر مناقشه منطقه قره‌باغ کوهستانی جمهوری آذربایجان و هفت شهرستان دیگر در همجواری آن تحت تصرف نیروهای ارمنستانی درآمد .

  در سال ۱۹۹۴ میلادی با میانجیگری گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا آتش‌بس میان طرفین مناقشه برقرار شد، ولی تلاش‌های بین‌المللی برای حل مسالمت‌آمیز این مناقشه تا به حال نتیجه‌ای نداشته است .

روسیه به همراه فرانسه و آمریکا از سال ۱۹۹۷ میلادی ریاست مشترک در گروه میانجی مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا ویژه حل مسالمت‌آمیز مناقشه قره‌باغ  را بر عهده دارد .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha