به گزارش ایرنا پس از روی کار آمدن مدیریت شهری فعلی در سال ۱۳۹۶ و برگزیدن شعار «تهران شهری برای همه»، رویکرد شهرداری در اجرای پروژههای عمرانی و بزرگ مقیاس به سمت طرحهای کوچک و محلهمحور تغییر یافت.
مدیریت شهری کنونی تهران معتقد است که شهر جایی برای زندگی انسان است و از اینرو باید برای آسایش او ساخته و تکمیل شود، درست برخلاف دوره قبل که شهر بیشتر بر مبنای خودرو تکمیل شده بود؛ از اینرو در این دوره و به گفته معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران تقریبا تمامی طرحهای بجامانده از دوره مدیریت شهری قبل تکمیل شده است که میتوان از آن جمله به احداث زیرگذر استادمعین و گیشا اشاره کرد.
در این خصوص و مباحث دیگر عمرانی شهر با «صفا صبوریدیلمی» معاون شهردار تهران همصحبت شدیم که بخش اول آن روز گذشته و بخش دوم این مصاحبه طی روز جاری، چهارشنبه انتشار مییابد.
«صفاصبوری دیلمی» در پاسخ به این پرسش ایرنا که برخی معتقدند کار عمرانی در تهران انجام نمیشود و تعطیل است، میگوید: شاید به خاطر اینکه یک تکه از مرکز شهر را نبسته و ترافیک ایجاد نمیکنیم، کار ما به چشم نمیآید.
او ادامه میدهد: سه هزار و ۷۰۰ تن سازه فلزی در پروژه پل گیشا را ظرف ۲۲ روز باز کردیم در حالی که یک روز هم بزرگراه شهید چمران را نبستیم و به دلیل رعایت الزامات ایمنی، حتی یک پیچ هم روی دست کسی نیافتاد و سپس زیرگذر نصر را افتتاح کردیم.
«صبوری» در خصوص باز نشدن خروجی به سمت خیابان نصر در پروژه زیرگذر گیشا نیز اظهار داشت: تمامی طرحهای شهرداری تهران فازبندی دارد و خروجی زیرگذر به سمت خیابان نصر هم به زودی ساخته میشود.
او میافزاید: یک اشتباه فنی هم در این خروجی وجود داشت که ۱۰ ماه برای رفع آن تلاش کردیم.
به گفته معاون شهردار تهران ۲ لوله آب به قطر یک متر و ۸۵ سانتیمتر سر کوچه دوم خیابان نصر وجود دارد که خروجی به سمت این خیابان باید قبل از این ۲ لوله ایجاد میشد؛ ابتدا تصمیم به برداشتن آنها گرفتیم و مکاتبههایی با شرکت آب و فاضلاب انجام شد اما به دلیل هزینه انتقال این ۲ لوله، نقشه را عوض کردیم و مهندسان ما طرحی جدید ارائه کردند که اگر ابلاغ و تصویب شود، به زودی عملیات ایجاد خروجی از زیرگذر به خیابان نصر آغاز خواهد شد.
صبوری اظهار امیدواری میکند که این طرح تا پایان دوره مدیریت شهری کنونی تکمیل و بهرهبرداری شود.
او همچنین درباره احتمال آبگرفتگی به هنگام بارندگی شدید در زیرگذر گیشا میافزاید: از یاد نبریم که زیرگذر گیشا هنوز تکمیل نشده و در این مدت تنها یکبار آبگرفتگی جزیی در این پروژه رخ داد که به دلیل انداختن یک کیسه بزرگ در داخل حفرههای انتقال فاضلاب این زیرگذر بود.
به گفته «صبوری»، ۸۰۰ متر کانال جریان آب در این طرح عمرانی زده شد تا مسیر فاضلاب به سمت خیابان امیرآباد شمالی هدایت شود.
او یادآور شد: باید در نظر گرفت که کانال جریان آب را برای چه میزان دِبی میزنیم؛ ۵۳۰ کیلومتر کانالهای عبور فاضلاب تهران برای سیل دوره ۵۰ ساله است و اگر بارندگی بیش از حد انتظار و مطابق با سیل دوره ۶۰ ساله رخ دهد احتمال بیرونزدگی آب وجود دارد بنابراین به لحاظ مهندسی نمیتوان گفت که کار احداث این کانالها اشتباه بوده است.
«صبوری» درباره برخی انتقادها نسبت به اینکه چرا باید حداکثر سرعت حرکت وسایل نقیله در زیرگذر گیشا ۵۰ کیلومتر بر ساعت باشد، بیان کرد: تصمیمگیرنده در خصوص حد سرعت به عهده معاونت ترافیک و پلیس راهور است.
او ادامه میدهد: به خاطر رمپ طولانی این زیرگذر اگر سرعت خودرو بیش از ۵۰ کیلومتر باشد، هنگام ورود به زیرگذر بعدی احتمال ایجاد مشکلاتی وجود دارد و چون ایمنی مردم برای ما مهم است این حد سرعت برای حرکت در زیرگذر گیشا تعیین شده است.
صبوری یادآور شد: همچنین بنابر تصمیم پلیس راهور و معاونت ترافیک شهرداری تهران، تردد کامیون در زیرگذر گیشا ممنوع است.
سرانجام نصب پل سبز زندگی
معاون شهردار تهران درباره نصب پل سبز زندگی در زیرگذر گیشا با استفاده از قطعات پل قبلی نیز تصریح کرد: قرار بود پل قبلی نصب شود اما ابعاد این پل از منظر شهری زیبا نبود و در طراحی مجدد تصمیم برآن شد پلی در ابعاد کم حجمتر نصب شود.
او میافزاید: در طراحی پل سبز زندگی تمامی ارتباطها به مسیرهای چهارگانه و ایستگاه تاکسی و اتوبوس امکانپذیر خواهد شد؛ همچنین پلهای عابر اطراف نیز جمع میشود ضمن اینکه این پل به نحوی طراحی شده که منظر منطقه را خراب نکند.
بهره برداری از حدود ۳ کیلومتر از طرح شارباغ
معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران درباره طرح شارباغ هم گفت: چند سال پیش مسیر ۹ کیلومتری راهآهن تهران- تبریز در محدودههای مناطق ۱۷ و ۱۸ پایتخت به زیر زمین منتقل و این ۹ کیلومتر فضا، آزاد شد.
او میافزاید: یکی از بزرگترین و منحصر به فردترین طرحهای پیادهراهسازی دنیا با آزادسازی این ۹ کیلومتر رقم خورد و قرار است در این مسیر پیاده راهی برای استفاده شهروندان جنوب تهران احداث شود.
صبوری ادامه میدهد: اختلافهای جزیی بین وزارت راه و شهرسازی و شهرداری تهران در این طرح وجود داشت که افتتاح این طرح را کمی به تعویق انداخت اما با توافق جدید و مساعدت شخص وزیر راه، به تازگی ۲.۷ کیلومتر از این مسیر را تحویل گرفتیم.
او همچنین درباره مشکلات ایجاد شده بین وزارت راه و شهرداری در این طرح اضافه کرد: قطار در آن ۹ کیلومتر که به زیر زمین منتقل شده خوب و ایمن حرکت نمیکرد و از اینرو شهرداری تهران با انعقاد توافقنامه جدید متعهد شد ۱۸۰ میلیارد تومان به وزارت راه بپردازد تا مشکل مرتفع و زمین را تحویل بگیرد.
به گفته معاون شهردار تهران، ۵۰ میلیارد تومان از مبلغ یادشده توسط شهرداری به وزارت راه چند روز پیش پرداخت شد و ۲.۷ کیلومتر از ۹ کیلومتر را تحویل گرفتیم.
او میافزاید: این خبری خوش برای اهالی مناطق ۱۷ و ۱۸ تهران است که محوری بینظیر به طول ۹ کیلومتر و عرض ۶۰ متر به معبر و پیاده راهی عالی مانند یک پلازا تبدیل شود.
صبوری این را هم گفت که قرار است مراکز تفریحی، ورزشی، فرهنگی، گردشگری و فضای سبز در این مسیر ایجاد و حتی کتابخانه و کافه کتابی در این محل برای شهروندان جنوب تهران ساخته شود.
این مقام مسئول یادآور شد: قرار است برای تامین امنیت پیادهراه ۹ کیلومتری شارباغ ۲ ایستگاه پلیس در طول مسیر ایجاد شود که در این خصوص نیز با ناجا مکاتبه شده است؛ همچنین از توان پلیس دوچرخهسوار در این پیادهراه استفاده میشود.
معاون شهردار تهران همچنین در مورد زمان بهرهبرداری محورشارباغ توضیح میدهد که ۲ هزار و ۷۷۰ متر از این مسیر را با پولی که پرداخت کردیم هماکنون در اختیار داریم و به زودی پیمانکاران، اجرای چهار پروژه را در این مسیر آغاز خواهند کرد.
او تاکید میکند: در حوزه منابع مالی مشکل داریم که اگر مرتفع شود تلاش میکنیم حداقل تا این ۲.۷ کیلومتر را تا پایان مدیریت کنونی شهر تهران افتتاح کنیم و از سوی دیگر بقیه این مسیر را در اختیار بگیریم.
بهرهبرداری از بزرگترین پروژه فرهنگی جنوب تهران
«صبوری» درباره دیگر طرحهای در حال احداث شهرداری تهران نیز گفت: تقاطعهای بزرگراه باقری ترافیک زیادی برای این منطقه ایجاد میکند که با افتتاح پل فرجام ظرف روزهای آینده این مشکل رفع خواهد شد.
او همچنین به ساخت بزرگترین پروژه فرهنگی جنوب تهران در زمینی به مساحت چهار هکتار و زیربنای ۳۳ هزار مترمربع بعد از ایام ماه صفر اشاره میکند و میگوید: این طرح در شهرری و در جوار برج طغرل بهرهبرداری میشود و در واقع مرکز همایشهای جنوب تهران خواهد بود.
معاون شهردار تهران ادامه میدهد: در این مجموعه موزه، کتابخانه، مرکز نمایش و تئاتر نیز پیشبینی شده است که در روز افتتاح هزینه به روز شده آن را اعلام میکنیم.
او همچنین با بیان اینکه باید رسانهها برای افتتاح پروژههای بزرگ اطلاعرسانی عمقی و تحلیلی را در دستور کار قرار دهند، اظهار داشت: بزرگراه تهران- شمال افتتاح شد اما آنطور که باید و شاید برای آن اطلاعرسانی نشد گو اینکه کار مهندسان ایرانی در این طرح عمرانی شایسته قدردانی بیشتری بود.
دستگیری ۹ باند سرقت دیوارههای صوتی پل صدر
معاون شهردار تهران در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تحریمهای ظالمانه علیه ایران و لزوم استفاده از توان داخلی در طرحهای شهری، گفت: دیوارههای صوتی بزرگراه صدر چندی پیش به سرقت رفت و نبود یکی در میان این دیوارهها آن را به مانند دندانهای شیری یک بچه به نمایش گذاشته است.
او میافزاید: این دیوارههای صوتی ایتالیایی است و از طرفی ما تحریم هستیم و نمیتوانیم آنها را وارد کنیم اما برخی میگویند شهرداری نسبت به درست کردن آن بیتوجه است.
صبوری تاکید کرد: در این وضع تحریم و بی پولی و از سوی دیگر گرانی واقعا نمیتوانیم این دیوارهها را تکمیل کنیم اما راهکار استفاده از توان داخلی است تا دیگر به مشکل برنخوریم.
او یادآور شد: ۹ باند سرقت این دیوارههای صوتی با تلاش ماموران پلیس شناسایی و دستگیر شدند که این اقدام جای قدردانی دارد.
«صبوری» در بخش نخست مصاحبهاش که روز گذشته در ایرنا منتشر شد نیز نحوه اجرای طرحهای شهری در تهران را تشریح کرده بود تا شهروندان شرایط کاری آنان را بیش از پیش درک کنند؛ به گفته وی اجرای طرحهای عمرانی در کلانشهری مثل تهران به دلیل طولانی بودن روند رفع معارضان و تراکم جمعیتی دشوار بوده و عملیات عمرانی در تهران چیزی مثل دو امدادی و کاری به هم پیوسته است که از یک دوره به دوره بعد به ارث میرسد.
بخش نخست مصاحبه ایرنا با معاون عمرانی شهرداری تهران را می توانید با تیتر «اجرای طرحهای شهری در پایتخت مثل دو امدادی است» در سایت ایرنا مطالعه کنید.
نظر شما