به گزارش ایرنا پس از روی کار آمدن مدیریت شهری فعلی در سال ۱۳۹۶ و برگزیدن شعار «تهران شهری برای همه»، رویکرد شهرداری در اجرای پروژههای عمرانی و بزرگ مقیاس به سمت طرحهای کوچک و محلهمحور تغییر یافت.
مدیریت شهری کنونی تهران معتقد است که شهر جایی برای زندگی انسان است و از اینرو باید برای آسایش او ساخته و تکمیل شود؛ درست برخلاف دوره قبل که شهر بیشتر بر مبنای خودرو تکمیل شده بود؛ از اینرو در این دوره و به گفته معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران تقریبا تمامی طرحهای بجامانده از دوره مدیریت شهری قبل تکمیل شده است که میتوان به احداث زیرگذر استادمعین و گیشا اشاره کرد.
در این خصوص و مباحث دیگر عمرانی شهر با «صفا صبوریدیلمی» معاون شهردار تهران همصحبت شدیم که بخش نخست این مصاحبه طی روز جاری، سهشنبه انتشار مییابد و در قالب آن به کاهش هزینهها ضمن توجه به کیفیت و سیاستگذاریها و دستاوردهای مجموعه مدیریت شهری اشاره میشود.
او در گفتوگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا تاکید میکند که «کار عمرانی در شهرداری تهران مثل دو امدادی است» یعنی امکان دارد که کار در دورهای از مدیریت شهری آغاز و در دوره دیگری تمام شود.
«صبوری» در عین حال با مقایسه طرحهای عمرانی شهرداری با دیگر نهادها، میگوید: اجرای پروژههای شهری به خاطر مسایل احجام، اعتبار تخصیص یافته و موضوع رفع معارض از شرایط خاص برخوردار است؛ ما برای اجرای طرح عمرانی شهری ناچار به خرید املاک مردم هستیم و از آنجا که مردم به خانههایشان حس تعلق خاطر دارند، نمیخواهیم با استفاده از قانون به زور متوسل شویم.
گاهی اجرای یک پروژه شهری تهران به خاطر کنارنیامدن تعداد انگشتشماری از معارضان تا ۶ ماه به تعویق میافتد
وی این موضوع را یکی از دلایل به تاخیر افتادن طرحهای عمرانی پایتخت عنوان کرده و بیان میکند: ۷۰ ملک در یکی از پروژهها رفع معارض شد اما به خاطر ۹ معارض دیگر افتتاح آن ۶ ماه به تاخیر افتاد.
معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران از سوی دیگر با مقایسه وسعت شهر تهران و کشور سنگاپور تصریح کرد: تهران ۱۰۰ کیلومتر مربع وسیعتر از این کشور است و در این شهر به طور طبیعی کار کردن سخت است.
وی همچنین معتقد است که در بیلانی که برای پروژههای تمام شده داده میشود باید به مردم اعلام شود که چقدر املاک خریداری و رفع معارض شده است تا مردم حجم کار به درستی درک کنند.
«صبوری» با ذکر مثالی ادامه میدهد: در پروژه بزرگراه شهید رستگار ۸۵۰ خانه خریداری کردیم که به پول امروز بالغ بر پنج هزار میلیارد تومان قیمت آن است و مردم باید بدانند این پولهایی که به شهرداری میدهند، کجا خرج میشود.
هزینه تمامشده بسیاری از پروژههای شهری از طریق روشهای مدیریتی کاهش یافت تا با وجود کمبود اعتبار، پروژهها تعطیل نشود و دو امدادی شهرداری تهران ادامه یابد
وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه ما رویهای اتخاذ کردهایم که پروژهها را با قیمت ارزانتر تمام کنیم، بیان کرد: در این فرآیند اتفاقا قیمت تمام شده را با بالابردن کیفیت پایینتر آوردیم؛ مثلا هزینه پروژهای را هشت میلیارد تومان برآورد کردند که ما با متد مدیریتی توانستیم آن را زیر سه میلیارد تومان انجام دهیم.
واحدهای تولید آسفالت شهرداری تهران احیا شد
معاون شهردار تهران در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه شهرداری تهران چهار کارخانه آسفالت با ۳۵۰ پرسنل دارد، اضافه کرد: این کارخانهها سالیان سال غیرفعال بود و شهرداری مجبور شده بود آسفالت را از بخش خصوصی به میزان ۱.۷ برابر گرانتر بخرد.
«صبوری» ادامه داد: با فعال کردن این کارخانهها، ما قیر را از بخش خصوصی خریدیم و به صورت متمرکز تولید آسفالت با کیفیتی مطلوب را از سر گرفتیم.
به گفته وی قیمت تمامشده هر تن آسفالت برای شهرداری تهران هماکنون ۳۰۰ هزار تومان است در حالی که هر تن آسفالت بخش خصوصی در سال ۱۳۹۷ حدود ۵۰۰ هزار تومان بود.
وی یادآور شد: با این مدل یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن از ابتدای سال ۹۸ تا به امروز در تهران آسفالت تولید و توزیع کردهایم و میتوان گفت که تقریبا مساله تامین آسفالت تهران حل شده است.
معاون شهردار تهران همچنین با بیان اینکه تولید آسفالت شهرداری جوابگوی نیاز امروز شهر است، اظهار داشت: ظرفیت تولید کارخانه ما روزانه هفت هزار تن است اما چون نیازی نداریم روزانه بین ۲ هزار و ۵۰۰ تن تا چهار هزار تن تولید میکنیم.
وی یادآور شد: بنابر مصوبه و بودجهای که شورای اسلامی شهر به ما میدهد، ظرفیت تولید آسفالت یکساله ما یک میلیون تن است.
«صبوری» همچنین از صرفهجویی ۲۲۰ میلیارد تومانی در موضوع آسفالت خبر داد و افزود: این مقدار صرفهجویی خرج پروژهها شده و در این بیپولی شهرداری، تقریبا تمام پروژهها را تکمیل کردیم.
وی ادامه داد: تقریبا تعویض آسفالت و لکهگیری در تهران از طریق سامانه ارتباط مردمی ۱۳۷ بهروز میشود و نمیتوان شهری داشت که آسفالتش خراب نشود و نیاز به لکهگیری نداشته باشد اما مهم زمان لکهگیری است که خوشبختانه کاهش یافته است.
به گفته معاون شهردار تهران روزانه ۶ تن آسفالت برای لکهگیری به ۱۲۲ ناحیه این کلانشهر تحویل داده میشود و پرداخت شهرداریهای مناطق هم متمرکز است.
۹۰ درصد بزرگراه شهید نجفی - رستگار رفع معارض شد
وی در خصوص بزرگراه در حال احداث شهید نجفی - رستگار نیز توضیح داد: این طرح عمرانی بیش از ۱۰ سال است که در حال اجرا بوده و برای احداث این بزرگراه ۷۶ کیلومتری، یکهزار ملک معارض باید خریداری میشد که تاکنون ۹۰ درصد آن محقق شده است.
معاون شهردار تهران با بیان اینکه قرار است این بزرگراه در چهار فاز عملیاتی شود، افزود: فاز اول این طرح به طول ۲ کیلومتر از آزادگان تا پل مزینانی پارسال افتتاح شده و فاز دوم آن مربوط به لاین تندور تا بزرگراه امام رضا(ع) است که تا پایان مهرماه امسال بهرهبرداری میشود.
به گفته «صبوری» فاز سوم بزرگراه نجفی - رستگار، احداث ۲ پل در انتهای شرقی این طرح است که آن را نیز تا پایان سال انجام میدهند.
وی یادآور شد: فاز چهارم و نهایی این طرح هم مربوط به ایجاد لاین تندرو جنوبی و شمالی است که در صورت رفع معارضان ملکی تا پایان خرداد سال ۱۴۰۰ بهرهبرداری میشود.
معاون شهردار تهران در خصوص کارکرد ترافیکی این طرح نیز بیان کرد: این طرح بزرگراه آزادگان را به بزرگراه امام رضا(ع) متصل میکند و کارکرد آن این است که تمام کسانی که با خودروهای خود از شرق کشور وارد تهران شده و قصد رفتن به جنوب یا غرب کشور را دارند، دیگر نیازی به ورود به شهر نخواهند داشت و در واقع با بهرهبرداری از این بزرگراه ترافیک میدان بسیج و بزرگراه افسریه کاهش مییابد.
«صبوری» در خصوص هزینه این طرح نیز اظهار داشت: صورت وضعیتهای قطعی را نداریم و نمیتوانیم هنوز هزینه طرح را اعلام کنیم اما تا روز افتتاح آن را در اختیار رسانهها قرار میدهیم.
وی درباره اختلاف ارزش ملک در سالهای ۹۰ و ۹۹ و تاثیر آن بر هزینههای شهرداری نیز بیان کرد: شورای اسلامی شهر هر ساله برای رفع معارض طرحها بودجهای در نظر میگیرد و چون میزان درآمد ما هرساله افزایش مییابد و عدد بزرگتر میشود، پس مشکلی در رفع معارض نداریم.
وی خاطر نشان کرد: پروژه شهید بروجردی در جنوب غرب تهران نیز همانند «رستگار» است و این پروژه سه معارض دارد و جلسه رفع معارضان را با حضور شهردار تهران داشتیم و تعیین تکلیف کردیم و طرح تا اوایل تابستان ۱۴۰۰ تکمیل میشود.
نگاه انسانمحور به کلانشهر تهران
معاون عمرانی شهرداری تهران در بخش دیگری از سخنانش گفت: بنابر طرح تفصیلی شهر تهران یک روزی ساخت بزرگراهها و معابر تمام میشود و باید نگاه انسانمحوری جایگزین خودرو محوری شود زیرا در دنیا نیز وضعیت به این منوال است و مردم به فکر کیفیت در زندگی هستند.
وی ادامه داد: تعدد خودرو در خیابان کیفیت زندگی را پایین میآورد؛ ۱۰۰ سال است که در تهران کار توسعه انجام میدهیم و معابر همیشه از انسانها گرفته و به خودروها داده شده است؛ معابر جدیدی برای خودروها ایجاد کردهایم ولی عرصه برای انسان تنگ شده که امروز محله قیطریه نمونه مشخص آن است.
وی افزود: نگاه همیشه این بوده که پیادهراهها کوچک و به خودروها داده شود اما در سایه کار مهندسی سالهای اخیر، میخواهیم ۵۰۰ کیلومتر پیادهراه بسازیم و اسم آن را گذاشتهایم «بهراه».
«صبوری» اظهار داشت: از ۱۲ هزار کیلومتر پیادهراهی که در تهران داریم شاید کمتر از ۱۰ درصد قابل تردد باشد اما ما میخواهیم ۵۰۰ کیلومتر پیادهراه به صورت پیوسته ایجاد کنیم که مناسبسازی برای معلولان، مسیر برای دوچرخهسواری و مبلمان شهری و فضای سبز در آن دیده شده است.
معاون عمرانی شهرداری تهران: در پیادهراهسازی از برنامه جلو هستیم
وی ادامه داد: ۶۰ کیلومتر از ۱۶۰ کیلومتری که باید پیادهراه بسازیم تا به حال ساخته شده است و از برنامه جلو هستیم.
معاون شهردار تهران با تاکید بر اینکه تلاش برای بهسازی پیادهروها و احداث مسیرهای دوچرخه در قالب یک برنامه بلندمدت ادامه مییابد، یادآور شد: تهران در چشمانداز این طرح از یک رینگ پیوسته برای کودکان، سالخوردگان، شهروندان کمتوان جسمی و دوچرخهسواران برخوردار میشود.
به گفته «صبوری» تامین عرض ایمن برای عبور پیاده و دوچرخه، رفع معارضهای تاسیساتی از مسیر عبور شهروندان و ساماندهی تاسیسات موجود، استفاده از مصالح ارزان و بادوام، سازگاری بیشتر با محیط زیست و افزایش دسترسپذیری فضاهای شهری و در نهایت قابلیت ترمیم آسان و کمهزینه از جمله مزیتهای این طرح است.
وی ادامه داد: ۱۲ هزار کیلومتر پیادهرو در تهران وجود دارد و البته خیلی از معابر تهران اصلا پیادهرو ندارد و در یک بازه ۲۰ ساله میتوان برای استانداردسازی این میزان پیادهرو اقدام کرد.
به گفته معاون شهردار تهران در گام اول و تا پایان سال ۹۹ هدفگذاری شده تا ۵۰۰ کیلومتر از پیادهروهای پایتخت مناسبسازی شود و به هر منطقه گفته شده است که طراحی برای چهار کیلومتر پیادهرو انجام شود.
«صبوری» در خصوص ضوابط پیادهرو استاندارد نیز بیان کرد: پیادهرو باید عرضی برای رد شدن ۲ عابر پیاده از مقابل هم یعنی حداقل ۲ و نیم متر عرض داشته باشد.
وی اضافه کرد: همچنین یک پیادهرو استاندارد باید دارای نور مناسب، شیب مناسب، مبلمان شهری، کف جاذب آب و مسیر حرکت دوچرخه و نابینایان باشد.
«صبوری» با بیان اینکه مدل پیادهروسازی را عوض کردهایم، گفت: امروز به سمت بتنی کردن پیادهرو رفتهایم و از طرفی قرار است قطعههای اکسترنال که پلاستکی است بر روی پیادهرو برای سهولت تردد نابینایان نصب شود.
وی با اشاره به اینکه براساس استانداردهای جهانی نیازی نیست همه پیادهروها به مسیر عبور معلولان مجهز شود، اظهار داشت: در سال ۹۹ تمام پیادهراههایی که به نصب کفپوش معلولان نیاز دارد، به آن تجهیز میشود.
صبوری تاکید کرد: تمام ورودی و خروجیهای خیابانها که بر اساس استاندارد حتی نیازی به کفپوش هشدار ندارد هم به کفپوش نابینایان تجهیز خواهد شد.
معاون شهردار تهران خاطر نشان کرد: مردم برای پیادهروی در شهر همیشه احساس ناراحتی میکنند و معتقدند که ایمنی آن کم است و خیابانهای ما کفپوش خوبی ندارد که در این راستا ایجاد خیابان کامل و پیادهروهای استاندارد در دستور کار امسال قرار گرفته است.
صبوری ادامه داد: موضوع دیگر احداث خیابانهای کامل به لحاظ شهرسازی است که بخشی از آن، همان پیادهراهسازی و در کنار آن بحث پروژههای کوچک مقیاس محلی بوده که برایش در سال بعد ۲ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.
وی تاکید کرد: اگر بتوانیم پیادهراه امنی ایجاد کنیم، خیلی از این بچه مدرسههایی که امروز مسافتهای کوچک را با سرویس تردد میکنند، پیاده به مدرسه میروند و این نکته برای سلامت آنان هم خوب است.
«صبوری» تصریح کرد: فقط در سال ۹۸ به تعداد ۲۴ بوستان و ۲۱ ایستگاه «بی ار تی» برای معلولان و کمتوانان مناسبسازی شده است و این روند ادامه دارد.
وی افزود: پیادهروهای تهران مبلمان مناسب شهری ندارد یا برای مثال ته پیادهرو به یک جدول میرسد که معلول باید پایش را بلند کند و از روی آن رد شود در حالی که این اقدام اصلا منطقی و عقلانی نیست.
به گفته معاون شهردار تهران قرار است به جای آسفالت که مصالحی گران است و آب را از خود عبور نمیدهد از بتنی خاص در ساخت پیادروهای تهران استفاده شود.
وی ادامه داد: قیمت یک مترمکعب بتن یک پنجم قیمت یک مترمکعب آسفالت است و از سوی دیگر بتن دوستدار محیط زیست است و میتواند حتی آب از خود عبور دهد.
ساخت ۵ میدانگاه در تهران
معاون شهردار تهران با بیان اینکه نگاه انسانمحوری با اجرای ۵۰۰ کیلومتر پیادهراه به شهر باز میگردد، بیان کرد: ایجاد میدانگاهها از دیگر اقدامات شهرداری تهران است که در اولین قدم، میدانگاه ۷ تیر که در وسط آن به مدت ۳۰ سال یک کارگاه تولید بتن قرار داشت، با دستور شهردار تهران به میدانگاه تبدیل شد.
وی ادامه داد: امروز وقتی شما از مترو «۷ تیر» بیرون میآیید، به یک پلازا یا میدانگاه هفت هزار مترمربعی وارد میشوید.
به گفته «صبوری» در محله ۱۷ شهریور هم قرار بود یک فضای تجاری ۱۴ هزارمربعی ساخته شود که با دستور شهردار یک میدانگاه در آنجا ایجاد شد و مردم امروز در این میدانگاه دوچرخهسواری و پیادهروی میکنند.
وی افزود: امسال پنج پلازا یا میدانگاه در فلکههای اول و دوم صادقیه، میدان امینالسلطان، روی تونل امیرکبیر و میدان جهاد میسازیم اما کل پلازاهایی که برای تهران پیشبینی شده، ۲۲ مورد است.
بودجه مقابله با سیل تهران حدود ۷ برابر شد
«صبوری» در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: ایمن کردن تهران در برابر سیل یکی از بزرگترین کارهای شهرداری بوده که در حال انجام است و بودجه این کار از ابتدای شورا تاکنون حدود هفت برابر شده است.
شهرداری تهران کارهای گستردهای در زیر و روی زمین برای مقابله با سیل احتمالی انجام میدهد که از دید مردم و رسانهها مخفی است
وی ادامه داد: کارهای گستردهای زیر زمین انجام میدهیم زیرا هفت رودخانه وارد تهران میشود و برای جلوگیری از سیلاب احتمالی باید پدافند غیرعامل در دستور کار قرار گیرد.
صبوری توضیح داد: سه پل ماشینرو از سال گذشته تاکنون در تهران برای جلوگیری از سیل احتمالی جمعآوری شد تا درصد خطر کمتر شود و این موضوع در ۱۰ نقطه دیگر نیز دنبال میشود؛ یعنی گلوگاههایی که ایجاد سیل میکردند را جمع میکنیم و آب را عبور میدهیم؛ شاید مردم این اقدامات را نبینند اما کارها با جدیت در حال انجام است.
وی افزود: ۵۳۰ کیلومتر مسیل آب در تهران داریم و باید ۱۷۰ کیلومتر دیگر ساخته شود که اگر این مسیلها تکمیل نشود، حادثهای شبیه سیل شیراز یا سیل ۶۶ تهران دور از انتظار نخواهد بود.
صبوری یادآور شد: با وجود بارندگیهای ۲ سال اخیر و هفت رودخانهای که در تهران وجود دارد، خوشبختانه حادثهای در پایتخت نداشتیم زیرا لایروبی خوبی در این مسیلها انجام شده است.
وی از اختصاص ۳۰۰ میلیارد تومان برای جمعآوری آبهای سطحی خبر داد و اضافه کرد: میدان آزادی تهران در مواقع بارندگی به استخری شباهت پیدا میکند اما لولهگذاری آن در حال انجام است و تا دهه فجر پایان مییابد و این مشکل برای همیشه حل میشود.
معاون شهردار تهران با بیان اینکه اگر با همین سرعت کار کنیم، طرح جامع جمعآوری آبهای سطحی تهران طی پنج سال آینده تکمیل میشود، اضافه کرد: این شبکه در مناطق ۵ و ۲۱ و ۲۲ ناقص است و ما بیشتر تلاشمان را در این محدوده متمرکز کردیم.
بخش دوم مصاحبه با معاون شهردار تهران را هم در ایرنا دنبال کنید.
مصاحبهکننده: مهدی مقدر
نظر شما