بایدن سیاست خارجی آمریکا را به کدام سو می‌برد؟

تهران - ایرنا- واشنگتن پست در گزارشی امروز /سه شنبه/ با اشاره به آغاز مناظره‌های انتخاباتی و رویکردهای هریک از نامزدهای دموکرات و جمهوریخواه نوشت: اگرچه بایدن نیز همانند ترامپ دارای نقاط ضعف گسترذه ای است اما نقاط قوت وی در سیاست خارجی می تواند رهبری جهانی آمریکا را بازگرداند.

"جکسون دیل" معاون سردبیر سرمقاله واشنگتن پست نوشت: جو بایدن یکی از کارکشته های دستگاه سیاست آمریکاست. او در شش دولت حضور داشته است.

"رابرت گیتس" اولین وزیر دفاع "اوباما" در یادداشتی در سال ۲۰۱۴میلادی کارنامه حرفه ای بایدن را از ابعاد گوناگون ارزیابی کرده و نوشته بود: بایدن یک مرد درستکار و بی عیب و نقص است که نمی توان دوستش نداشت. او می افزاید: اما همین مرد در طول چهار دهه گذشته در هر مسند حکومتی که قرار داشته است در تمامی موضوعات مهم در حوزه سیاست خارجی و امنیت ملی مرتکب اشتباهات بزرگی شده است.

واشنگتن پست می افزاید: اکنون در این میانه ما با یک معمای پیچیده روبرو هستیم. آیا ترامپ را انتخاب کنیم که به دیکتاتورها عشق می ورزد و از سر نفهمی رهبری جهانی آمریکا را نابود می کند؟ یا اینکه به بایدن رای بدهیم که با توجه به پیشینه حاکمیتی اش بیاید و همه اشتباهات ترامپ را خرابتر کند؟

بایدن؛ تصور اولیه این است که او جلوی ضرر و زیان ترامپیسم را همینجا خواهد گرفت.

بایدن؛ به راحتی با رهبران‌ آلمان و کره جنوبی در همان روز اول کاری اش تماس می گیرد و به آنها اطمینان خاطر می دهد که "ما می خواهیم مثل گذشته متحد قابل اعتماد شما باشیم".

بایدن؛ برعکس ترامپ، یک گوشمالی حسابی به "ولادیمیر پوتین" خواهد داد. بایدن، پوتین را بابت نقشه کشیدن برای قتل بزرگ ترین مخالفش در داخل گناهکار معرفی خواهد کرد. پوتین را بابت نقشه کشیدن برای قتل سربازان آمریکایی در افغانستان گناهکار معرفی خواهد کرد. و چه بسا که هزینه سنگین این خباثت ها را بر پوتین تحمیل خواهد کرد.

بایدن؛ آمریکا را به "توافق تغییرات جوی پاریس " و به  "سازمان جهانی بهداشت" باز خواهد گرداند و آمریکا دوباره به ابتکارعمل های جهانی در زمینه مبارزه با تغییرات جوی و مبارزه با کووید - ۱۹ ملحق خواهد شد.

این روزنامه آمریکایی ادامه می دهد: اما پیشینه اشتباهات سیاسی بایدن نیز پررنگ است. بایدن در کسوت سناتور؛ به عملیات نظامی علیه "صدام حسین" در کویت در سال ۱۹۹۱ رای منفی داد.

خطاهای بایدن درعراق یکی و دوتا نیست. او به تهاجم نظامی در سال ۲۰۰۳ به عراق رای منفی داد. به طرح افزایش نیرو در سال ۲۰۰۷ در عراق که جان سربازان آمریکایی را از یک فاجعه بزرگ در امان نگاهداشت رای منفی داد. بر خروج زودهنگام آخرین سربازان‌ آمریکایی از عراق در سال ۲۰۱۱ نظارت کرد. خروج سربازان آمریکایی همان و ظهور "داعش" در عراق همان.

بایدن با طرح افزایش نیرو در سال ۲۰۰۹ در افغانستان مخالفت کرد و گفت که نیروهای آمریکایی فقط باید برای عملیات ضد تروریستی در این کشور بمانند.

بایدن در حالی از مبارزه با تروریسم صحبت کرد که خودش با عملیات کشتن "اسامه بن لادن" در سال ۲۰۱۱ مخالفت کرد.

اینها همه پیشینه بایدن سناتور است. بایدن رئیس جمهور نمی تواند اینهمه اشتباه در پرونده اش ثبت کند. اگر ترامپ برود و بایدن رئیس جمهور آینده باشد، دنیا فقط یک شانس دیگر به آمریکا خواهد داد تا رهبری جهانی اش را اثبات کند. اما این فرصت تا ابد نخواهد بود و رئیس جمهور آینده باید حواسش خیلی جمع باشد.

بایدن مرتکب همه این خطاها شده است اما برخلاف ترامپ از آنها درس گرفته است. واشنگتن پست در ادامه به  نقاط قوت بایدن پرداخته و می نویسد: بایدن؛ یکی از بانیان اقدام آمریکا در دهه ۱۹۹۰ در بالکان بوده است ازجمله

در دو جمهوری مسلمان بوسنی و کوزوو علیه تجاوزگری صربستان. این عملیات؛ موفقیت آمیزترین عملیات نظامی آمریکا ظرف ۳۰ سال گذشته بوده است. اگرچه که این دو جمهوری هنوز که هنوز است گرفتار مشکلات سیاسی اند اما به هر حال ظرف یک ربع قرن گذشته در صلح و آرامش زندگی کرده اند.

در افغانستان هم مخالفت او با طرح افزایش نیرو بعدها مشخص شد که عاقلانه بوده است چراکه این طرح کمکی به بازگشت ثبات به کشور نشد.

در لیبی هم مخالفت بایدن با مداخله نظامی در سال ۲۰۱۱ در این کشور، منطقی بود. بمباران هوایی ائتلاف جان بسیاری از انسانها را حفظ کرد اما آغازگر یک دهه آشوب و شورش و راهگشای فتح یک پایگاه جدید برای "القاعده" در این کشور شد.

بایدن در حقیقت یکی از بانیان تغییر سیر تاریخی رهبری آمریکا پس از دوران جنگ سرد است. او آمریکا را در این دوران از یک ابرقدرت یکه و تنها به یک ملت پاک و سالم تبدیل کرد.  

بایدن؛ برخلاف ترامپ موافق ماموریت های نظامی کوچک نظیر عملیات شکست دادن داعش در سوریه است.

بایدن؛ برخلاف ترامپ، سفت و سخت معتقد به "رهبری جهانی " آمریکاست.

بایدن؛ معتقد به تشکیل یک ائتلاف به رهبری آمریکا برای ایستادن مقابل چین و روسیه است.

بایدن؛ معتقد به رهبری آمریکا برای حاکمیت دموکراسی و حقوق بشر در قرن بیست و یکم است.
بایدن؛ اگر شیوه تصدی اش این باشد، هرگز بر سبیل خطا نخواهد بود>

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha