تحولات سه شنبه ۱۵ مهر ماه در مناقشه قره باغ

تهران - ایرنا - تنش‌ها در جنگ میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان به نظر با گذشت بیش از یک هفته از آغاز آن و نوع روند در تحولات میدانی با فرسایشی شدن درگیری نظامی کاهش یافته است.

نیروهای نظامی جمهوری آذربایجان و ارمنستان که بر سر مالکیت منطقه «قره‌باغ» دچار اختلاف هستند، بار دیگر پس از دو ماه بامداد یکشنبه ششم مهرماه بود که در مرزهای مشترک به روی یکدیگر آتش گشودند. امروز (سه شنبه) صحنه درگیری نظامی بین ایروان و باکو در منطقه مورد مناقشه قره باغ در حالی وارد نهمین روز خود شد که با توجه به اخبار منتشر شده، اکنون از سوی دو طرف به نظر آتش جنگ فروکش کرده است.

این درحالی است که طی دو روز گذشته تنش‌ها به شدت افزایش یافته بود و وزارت خارجه جمهوری آذربایجان با انتشار ویدئویی از حمله ارمنستان به یک شهرک غیر نظامی در «گنجه» دومین شهر بزرگ جمهوری آذربایجان خبر داد و از سوی مقابل نیز ایروان از حملات باکو با "تسلیحات ممنوعه" به مناطقی از جمله «خان کندی» (ارمنی‌ها آن را استپاناکرت  می‌نامند) خبر داده است.

هر چند امروز شاهد تحول گسترده‌ای در درگیری نظامی بین طرفین نبودیم، اما وزارت دفاع آذربایجان ساعاتی پیش در صفحه رسمی توئیتر خود اعلام کرد: در نتیجه شلیک دقیق ارتش این کشور انبار مرکزی تسلیحات ارتش ارمنستان در منطقه اشغالی «بالیجا» (خوجالی) منهدم شده است .

همچنین وزارت دفاع جمهوری آذربایجان با انتشار ویدئویی در مشروح آن نوشت: صحنه‌هایی از آزادسازی روستای «چاخیرلی» در منطقه «جبرئیل».

وزارت دفاع ارمنستان در تایید اوضاع آرام از شب گذشته تاکنون اعلام کرد: پس از چندین درخواست از جامعه جهانی برای توقف سریع خشونت‌ها در منطقه مورد مناقشه قره باغ، اوضاع در مرزها نسبتا آرام دنبال می‌شود. ایروان تاکید کرده که در صورت تنش‌های بیشتر، مسئولیت بر گردن رهبری نظامی- سیاسی جمهوری آذربایجان خواهد بود.  

ساعتی پیش خبرگزاری «اسپوتنیک» به نقل از رئیس منطقه خودمختار «ناگورنو- قره باغ» نوشت که باکو ۱۰۰ راکت به سمت استپاناکرت شلیک کرده است.

در عرصه سیاسی نیز دو طرف تلاش‌های دیپلماتیک را برای پایان دادن به درگیری نظامی در منطقه قره باغ صورت داده‌اند. «جیحون بایراموف» وزیر خارجه جمهوری آذربایجان تماس تلفنی را با «محمد حنیف اتمر» سرپرست وزارت خارجه افغانستان صورت داد. اتمر دیروز در این گفت وگوی تلفنینسبت به تنش‌ها در منطقه ابراز نگرانی کرد و بر حمایت افغانستان از جمهوری آذربایجان تاکید کرد. بایراموف نیز در مقابل تحولات اخیر در منطقه مورد مناقشه را با اتمر در میان گذاشت.

اما از سوی دیگر خبر می‌رسد «آرمن سمباتیان» سفیر ارمنستان در تل آویو اعلام کرد که رژیم اسرائیل شاید فروش تسلیحات به جمهوری آذربایجان را متوقف کند. سمباتیان به روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» گفت: معتقدم که به علت درخواست سازمان‌های بین‌المللی و بسیاری از کشورها برای تنش‌زدایی سریع، اسرائیل ممکن است فروش تسلیحات به جمهوری آذربایجان را متوقف کند.

وی اضافه کرد: هیچ جایگزینی برای راه حل صلح آمیز در درگیری ناگورنو- قره باغ وجود ندارد و تمام کشورهای منطقه باید در ثبات وضعیت در این منطقه مشارکت کنند. شمار تلفات روزانه از جمله غیر نظامیان در حال افزایش است. جمهوری آذربایجان باید تجاوزات را متوقف کند و در جهت یافتن راه حل صلح آمیز در این درگیری به مذاکرات بازگردد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha