تندیس "قادر مولان‌پور" نماد ایثار و مقاومت مردم سردشت رونمایی شد

مهاباد- ایرنا- تندیس "قادر مولان‌پور" یکی از شهروندان سردشتی که از وی به عنوان نماد ایثار و مقاومت یاد می شود امروز جمعه در یکی از میادین این شهر مرزی با حضور جمعی از مسوولان و خانواده‌های معظم شهدا رونمایی شد.

 شهردار سردشت در آیین رونمایی از این تندیس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بمباران شیمیایی این شهر توسط رژیم منفور بعثی عراق سند توحش غرب، نماد حقوق بشر آمریکایی و صحنه رسوایی حامیان دروغین حقوق بشر و انفعال نهادهای بین‌المللی مدعی این عرصه به شمار رفته و گویاترین سند مظلومیت جمهوری اسلامی و ملت سربلند ایران است.

 کامل رسولی افزود: علاوه بر این فاجعه انسانی و شهادت و جانبازی تعداد کثیری از مردم بی‌گناه سردشت، حوادث و رویدادهای تلخ و دردناکی پس از این فاجعه بسیار قابل تامل و حزن‌انگیز نیز روی داده است که باید آن را با تمام ظرفیت‌ها ثبت و بیان کرد تا سینه به سینه و نسل به نسل انتقال یابد.

وی بیان کرد: یکی از نمادهای اسوه رنج و پایداری در مقابل این رویدادهای تلخ و غم‌انگیز پس از این فاجعه روایت "قادر مولان‌پور" از شهروندان باغیرت و شجاع این شهر است که در جهت تکریم و پاسداشت وی به همت خیران از جمله استاد "محسن رنانی" از اساتید دانشگاه، تندیس آن در یکی از میادین شهر نصب شد.

شهردار سردشت اضافه کرد: این تندیس توسط استاد هادی ضیاءالدینی نقاش و مجسمه‌سازی کشور با هزینه یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال ساخته شده و در میدان قادر مولان‌پور با پاس ایثار و مقاومت این شهروند سردشتی نصب شد.

قادر مولان‌پور که یکی از شاهدان پرونده قضایی بمباران شیمیایی سردشت در دادگاه لاهه بود در این فاجعه، سه فرزند و همسر باردارش را از دست داد و یکی از فرزندانش نیز در این حادثه مفقود شد.

این فرد که از وی به عنوان نماد ایثار و رنج و مقاومت مردم رنجدیده سردشت یاد می‌شود ۱۱ دی ماه ۱۳۹۵ جان خود را از دست داده و به خانواده شهیدش پیوست.

شهرستان مرزی سردشت با جمعیت ۱۲۰ هزار نفر در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده و با کشور عراق دارای ۱۰۰ کیلومتر مرز مشترک است.

این شهرستان در هفتم تیرماه سال ۱۳۶۶ توسط رژیم بعث عراق بمباران شیمیایی شد که در این فاجعه انسانی ۱۱۹ نفر شهید و بیش از ۲ هزار نفر مصدوم شدند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha