۲۰ مهر ۱۳۹۹، ۱۸:۲۲
کد خبرنگار: 1333
کد خبر: 84072370
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ذخیره میکربی مرکز ذخایر ژنتیکی ایران از مرز ۵۰۰۰ سویه گذشت

تهران - ایرنا -مدیر بانک میکروارگانیسم‌های مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران از افزایش تعداد میکروارگانیسم‌های نگهداری شده در بانک میکروارگانیسم های این مرکز به پنج هزار و ۳۳۲ سویه خبر داد.

به گزارش روز یکشنبه مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، دکترمهدی مشتاقی گفت: تاکنون ۵۸۹ سویه بومی از انواع نمونه های دامی، طیور، آبزیان و محصولات لبنی سنتی طی ۶ماهه اول سال ۱۳۹۹ جداسازی، تعیین هویت و نگهداری شده اند و احتمال افزایش آن تا مرز ۸۰۰ سویه میکربی تا پایان سال ۹۹ نیز وجود دارد.  

در زیست‌شناسی به یاخته‌هایی که در کشت خالص، از یک یاخته به‌دست آمده‌اند سویه (strain) می‌گویند.  
مشتاقی خاطر نشان کرد: اهمیت این تعداد سویه به دلیل کاربردی و بومی بودن آنها است که جلوه خاصی به ذخایر میکربی مرکز در آینده خواهد داد.  
وی افزود: فرآیند تهیه نمونه زیستی از منابع مختلف به عنوان برنامه دایم و مدون بانک میکروارگانیسم ها در حال پیگیری است و این بانک به عنوان یکی از مأموریتهای خود توانسته است ۸۸ سویه دیگر را نیز از سایر منابع متفرقه بومی از جمله برخی معادن کشور جداسازی و نگهداری کند.

مدیر بانک میکروارگانیسم های مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران ادامه داد: این بدان معنی است که برخی متقاضیان خدمات تخصصی شناسایی بانک میکروارگانیسم ها، با پیشنهاد این بانک جهت اهداء سوش های شناسایی شده خود به مرکز موافقت کرده و بدین ترتیب یکی از مسیرهای جدید جمع آوری و شناسایی سوش های میکربی بومی ایجاد شده است.
مشتاقی در ادامه مجموع افزایش تعداد ذخایر میکربی را ۶۷۷ سویه اعلام کرد و تصریح کرد: به این ترتیب آمار کل سویه های بانک میکروارگانیسم ها به ۵۳۳۲ سویه رسیده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha