۲۴ مهر ۱۳۹۹، ۱۰:۱۴
کد خبرنگار: 2199
کد خبر: 84075305
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بیش از ۲ میلیون کیلوگرم گوشت گرم دام وارد چرخه مصرف در زنجان شد

زنجان – ایرنا – مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: طی ۶ ماهه نخست امسال ۲ میلیون و ۵۵۱ هزار کیلوگرم گوشت گرم دام سبک و سنگین وارد چرخه مصرف در این استان شده است.

محمدباقر حاج کاظمی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: حفظ و ارتقای سلامت عمومی و بهداشتی همه مردم در سطح جامعه مهمترین سیاست دامپزشکی در استان زنجان است.

وی تاکید کرد: همه دام های سبک و سنگین در کشتارگاه های صنعتی استان کشتار و وارد بازار مصرف می شود و در زمان حاضر هرنوع کشتار سنتی غیرقانونی است و در صورت مشاهده برخورد می شود.
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: هر کدام از کشتارگاه‌های استان دارای یک دامپزشک و یک کاردان دامپزشک از بخش خصوصی، یک ناظر شرعی و یک دامپزشک از بخش دولتی هستند.
حاج کاظمی خاطرنشان کرد: مراحل قبل از کشتار، حین کشتار و بعد از کشتار دام‌های سبک و سنگین توسط نیروهای مستقر نظارت ویژه می‌شود.
به گفته وی، طی ۶ ماهه نخست سال جاری ۲۵ هزارو ۹۶۰ رأس دام سبک و سنگین در کشتارگاه‌های زنجان ذبح شده که از این تعداد ۱۶ هزار و ۶۷۵ رأس دام سبک و مابقی نیز گاو و گوساله است.
مدیر کل دامپزشکی استان زنجان گفت: از این تعداد دام ذبح شده بیش از ۲ میلیون کیلوگرم گوشت سالم و بهداشتی وارد چرخه مصرف استان شد.
حاج کاظمی تاکید کرد: ۱۳ هزار و ۳۹۱ کیلوگرم نیز لاشه غیربهداشتی ضبط و از چرخه مصرف خارج شد.
وی تاکید کرد: مردم در استفاده از فرآورده‌های خام دامی اطمینان خاطر داشته باشند، چرا که کشتار دام و طیور با نظارت ناظران و ذابحان شرعی انجام می‌شود و دامپزشکی استان زنجان هم نظارت مستقیم بر کشتارها دارد.
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: به منظور جلوگیری از به خطر افتادن سلامت جامعه با کشتار غیرمجاز دام، بازرسان بهداشتی دامپزشکی استان به صورت مستمر نسبت به بازرسی از مراکز عرضه فرآورده خام دامی فعالیت دارند.
حاج کاظمی اضافه کرد: در صورت مشاهده هرگونه موارد غیربهداشتی از فرآورده‌های خام دامی بدون هیچ اغماضی نسبت به تشکیل پرونده و معرفی متخلفان به مراجع قضایی اقدام می‌شود.
وی از شهروندان خواست، هنگام خرید گوشت دقت کنند که لاشه دام کشتاری در محل قصابی‌ها دارای برچسب مشخصات تولید و مهر بازرسی بهداشتی دامپزشکی باشد.
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: شهروندان برای حفظ سلامت و بهداشت عمومی در صورت مشاهده هر گونه موارد تخلف بهداشتی فرآورده‌های خام دامی اعم از گوشت قرمز، مرغ، ماهی، تخم مرغ، شیر خام و عسل موارد را با سامانه ۱۵۱۲ با دامپزشکی این شهرستان در میان بگذارند.
به گزارش ایرنا، بروسلوز، هاری، سیاه زخم، سل و کیست هیداتید جزو بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است که بیشتر از دام به انسان سرایت می‌کند و کشتار غیرمجاز دام‌های سبک و سنگین و خارج از نظارت ناظران بهداشتی یکی از راه‌های انتقال این بیماری به انسان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha