تاثیر کرونا بر معیشت، سلامت و سیستم غذایی مردم

تهران- ایرنا- سازمان جهانی بهداشت در گزارشی اعلام کرد: همه‌گیری کووید۱۹ بسیاری از انسان‌ها را در سراسر جهان به کام مرگ کشانده و چالش بی‌سابقه‌ای را برای سلامت عمومی، سیستم‌های غذایی و جهان کاری ایجاد کرده است.  

سازمان جهانی بهداشت  امروز - چهارشنبه - با انتشار این گزارش تاکید کرد: نابسامانی اقتصادی و اجتماعی ناشی از همه گیری کووید-۱۹ ویران کننده است: دهها میلیون نفر در معرض خط فقر شدید هستند و شمار افراد دارای سوء تغذیه که در حال حاضر حدود ۶۹۰ میلیون نفر است تا پایان سال جاری میلادی به ۱۳۲ میلیون نفر افزایش می یابد.

براساس این گزارش، میلیون ها بنگاه اقتصادی با تهدید جدی روبرو هستند. تقریبا نیمی از ۳.۳ میلیارد نیروی کار جهان در معرض خطر از دست دادن معیشت خود هستند که در این میان کارگران غیررسمی به ویژه آسیب پذیرترند زیرا اکثریت آنها از حمایت اجتماعی و دسترسی به مراقبت های باکیفیت بهداشتی برخوردار نیستند و به دارایی های تولیدی نیز دسترسی ندارند. بدون داشتن وسیله ای برای کسب درآمد در دوران قرنطینه ، بسیاری از این کارگران قادر به تأمین غذای خود و خانواده خود نیستند. برای اکثر این افراد، نداشتن درآمد به معنای نداشتن غذا، یا در بهترین حالت، غذای کم و غذای مغذی کم است.

سازمان جهانی بهداشت در این گزارش تصریح کرد: همه گیری کووید۱۹ بر کل سیستم غذایی تأثیر گذاشته و شکنندگی آن را آشکار کرده است. بسته شدن مرزها، محدودیت های تجاری و اقدامات محدود کننده مانع دسترسی کشاورزان به بازارها، خرید نهاده های کشاورزی ( مجموعه ی عواملی که در فرآیند تولید به کار می روند تا محصولی تولید شود)   و فروش محصولات آنها شده و کارگران کشاورزی را از برداشت محصولات باز داشته است، بنابراین زنجیره های تامین مواد غذایی داخلی و بین المللی را مختل کرده و دسترسی به رژیم های غذایی سالم، ایمن و متنوع را کاهش می دهد.

در ادامه این گزارش سازمان جهانی بهداشت یادآور شد: این همه گیری، مشاغل را از بین برده و میلیون ها معیشت را در معرض خطر قرار داده است.  از آنجایی که نان آوران شغل خود را از دست می دهند، بیمار می شوند و می میرند، امنیت غذایی و تغذیه میلیون ها زن و مرد در معرض تهدید قرار گرفته است، همچنین در کشورهای کم درآمد افراد حاشیه نشین که شامل کشاورزان کوچک و بومیان می شود، شدیدترین آسیب را متحمل می شوند. میلیون ها کشاورز - کارگران روز مزد و کارگرانی که برای خود کشاورزی می کنند - در حالی که غذای جهان را تامین می کنند، دائما با فقر کار، سوءتغذیه و بهداشت ضعیف روبرو هستند و از کمبود ایمنی و محافظت از نیروی کار و همچنین انواع دیگر سوء استفاده ها  رنج می برند.

سازمان جهانی بهداشت در این گزارش خاطرنشان کرد: بسیاری از آنها با درآمد کم و نامنظم و فقدان حمایت اجتماعی،  اغلب در شرایط ناامن به ادامه کار خود تحریک می شوند بنابراین خود و خانواده آنها در معرض خطرات اضافی قرار می گیرند. بعلاوه، هنگامی که دچار ضرر و زیان می شوند، ممکن است به استراتژی های منفی مقابله ای مانند فروش اضطراری دارایی، گرفتن وام های چپاولگرانه یا کار کودکان متوسل شوند. در این میان کشاورزان مهاجر به ویژه آسیب پذیرند، زیرا آنها در حمل و نقل، شرایط کار و زندگی خود و تلاش برای دستیابی به اقدامات حمایتی اعمال شده توسط دولت ها با مخاطرات و مشکلاتی روبرو هستند.

این نهاد بین المللی در گزارش خود افزود: تضمین ایمنی و سلامت همه کارگران صنایع غذایی - از تولیدکنندگان اصلی گرفته تا افرادی که در فراوری،  حمل و نقل و خرده فروشی مواد غذایی دست دارند از جمله فروشندگان خیابانی مواد غذایی - و همچنین تضمین درآمد و محافظت بهتر از آنها، برای نجات جان و محافظت از بهداشت عمومی مردم، معیشت و امنیت غذایی آنها مهم و حیاتی است. در بحران کووید-۱۹،   امنیت غذایی، بهداشت عمومی و مسائل اشتغال و کار به ویژه بهداشت و ایمنی کارگران با هم ارتباط پیدا کرده است.  رعایت اصول ایمنی و بهداشتی در محل کار و اطمینان از دسترسی به کار مناسب و حمایت از حقوق کارگر، در کلیه صنایع در پرداختن به بعد انسانی این بحران بسیار مهم خواهد بود.

سازمان جهانی بهداشت در این گزارش یادآور شد: اقدامات فوری و هدفمند برای نجات جان و معیشت انسان ها باید شامل گسترش حمایت اجتماعی به سمت پوشش بهداشت جهانی و حمایت از درآمد افرادی باشد که بیشترین آسیب را دیده اند. این افراد شامل کارگران غیر رسمی و مشاغل کم درآمد  از جمله جوانان، کارگران مسن و مهاجران هستند که حمایت کمی از آنها می شود. در این زمینه باید به وضعیت زنان، که بیشتر شغل های کم درآمد دارند و در نقش های مراقبتی کار می کنند، توجه ویژه داشت.

در ادامه این گزارش آمده است:  اشکال مختلف حمایت از جمله واریز نقدی پول، ارائه کمک هزینه به کودک و ارائه وعده های غذایی سالم در مدارس، ابتکارات مربوط به تهیه سرپناه و کمک به تهیه غذا، حمایت از حفظ و بازیابی شغل و کمک مالی به مشاغل، از جمله شرکت های خرد، کوچک و متوسط، مهم و حیاتی است.

سازمان جهانی بهداشت در ادامه این گزارش تاکید کرد: در طراحی و اجرای چنین اقداماتی ضروری است که دولت ها از نزدیک با کارفرمایان و کارگران همکاری کنند. در این میان کشورهایی که با بحران های بشردوستانه یا شرایط اضطراری موجود روبرو هستند،  به ویژه کشورهایی هستند در معرض تاثیرات کووید-۱۹ قرار دارند. واکنش سریع به این همه گیری، ضمن اطمینان از رسیدن کمک های بشردوستانه به دست افرادی که بیشترین نیاز را دارند ، بسیار حیاتی است.

در این گزارش سازمان جهانی بهداشت خاطرنشان کرد: اکنون زمان همبستگی و حمایت جهانی به ویژه از آسیب پذیرترین افراد در جوامع ما، مخصوصا در کشورهای در حال ظهور و در حال توسعه است. تنها با کمک یکدیگر است که می توانیم بر اثرات بهداشتی و اجتماعی و اقتصادی این بیماری همه گیر غلبه و از تشدید آن به یک فاجعه طولانی مدت، جلوگیری کنیم.  

در ادامه این گزارش آمده است: همانطور که در خلاصه سیاست منتشر شده توسط دبیرکل سازمان ملل متحد نیز ذکر شده است، باید این همه گیری را فرصتی برای بازسازی بهتر بدانیم. ما متعهد شده ایم که تخصص و تجربیات خود را برای حمایت از کشورها در اجرای تدابیرشان در زمینه واکنش با این بحران و تلاش برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار به مشارکت گذاریم. ما برای پرداختن به چالش های پیش روی بخش های بهداشت و کشاورزی و مواد غذایی، باید استراتژی های پایدار طولانی مدت ایجاد کنیم.

این نهاد بین المللی تاکید کرد: اولویت باید به رسیدگی به چالش های اساسی امنیت غذایی و سوء تغذیه، مقابله با فقر روستایی  به ویژه از طریق ایجاد مشاغل بیشتر و بهتر در اقتصاد روستایی، گسترش حمایت اجتماعی به همه، تسهیل مسیرهای مهاجرت ایمن و  ترویج رسمی شدن مشاغل غیر رسمی داده شود. ما باید با همتی بلند و فوریت در مورد آینده محیط زیست خود و مقابله با تغییرات آب و هوایی و تخریب محیط زیست تجدید نظر کنیم.

سازمان جهانی بهداشت افزود: تنها در این صورت است که می توانیم از سلامتی، معیشت، امنیت غذایی و تغذیه همه مردم محافظت کنیم و اطمینان حاصل کنیم که وضعیت جدید عادی ما بهتر است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha