۲۳ مهر ۱۳۹۹، ۱۳:۵۳
کد خبرنگار: 1020
کد خبر: 84075641
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۱۱کالای فاقد نشان استاندارد در چهارمحال و بختیاری جمع‌آوری شد

شهرکرد- ایرنا-مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی چهارمحال و بختیاری گفت: در نیمه نخست امسال ۱۱ نوع کالای فاقد نشان استاندارد و یک مورد جعل این نشانه، در استان شناسایی، جمع‌آوری و توزیع کنندگان آن به مراجع قضایی معرفی شدند.

عبدالله نظری روز چهارشنبه همزمان با روز جهانی استاندارد در گفت وگو با ایرنا ، با اشاره به انجام بیش از ۷۱۷ بازرسی از مراکز عرضه استان توسط ماموران این اداره نظارتی، اظهار داشت: در این بازرسی‌ها، علاوه بر شناسایی کالاهای فاقد نشان استاندارد، از محصولات دارای علامت استاندارد نیز نمونه‌برداری و در آزمایشگاه‌های تخصصی مورد آزمون قرار گرفته است.

به گفته وی، در عرصه ملی نیز۲ درصد از استانداردهای ملی توسط اداره کل استاندارد استان تدوین شده است، که در حال حاضر ۷۰۰ استاندارد ملی توسط این استان تدوین و به عنوان نقشه راه در اختیار علاقه‌مندان و ذینفعان قرار گرفته است.
مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: تاکنون برای بیش از ۸۵درصد از۵۷۰ فرآورده تولیدی استان که مشمول رعایت استانداردهای اجباری و تحت پوشش این اداره کل هستند، پروانه کاربرد علامت استاندارد صادر شده است.
نظری، مهمترین ویژگی یک محصول برای دریافت پروانه استاندارد و درج علامت استاندارد را حفظ ویژگی تولید و استمرار کیفیت محصول و یا خدمات ارائه شده مطابق با استاندارد مربوطه عنوان کرد و گفت: به همین منظور واحد تولیدی باید دارای فرآیند تولید مناسب، تجهیرات آزمایشگاهی، نیروی انسانی با مهارت از جمله داشتن مسئول کنترل کیفیت تایید صلاحیت شده، ثبت‌نام تجاری و داشتن پروانه بهره‌برداری از ارگانهای ذیربط باشد.

به گفته وی، کنترل مراکز عرضه واحدهای تولیدی استان نیز به صورت ادواری مورد بازدید و بازرسی در طول سال قرار می‌گیرد و استفاده از علامت استاندارد بدون اخذ مجوزهای لازم جعل محسوب می‌شود که علاوه بر توقیف کالاهای مذکور، جاعل به جزای نقدی و حبس تا ۱۰سال محکوم خواهد شد.

مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی چهارمحال و بختیاری از مردم درخواست کرد در صورت مشاهده کالای مشکوک و غیر استاندارد  با ارسال کد ۱۰رقمی درج شده ذیل نشان استاندارد به سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۵۱۷ از صحت علامت استاندارد اطمینان حاصل کنند و در صورت مشاهده موارد مشکوک می‌توانند مراتب را از طریق شماره تلفن گویای ۱۵۱۷ به این اداره کل اطلاع دهند تا توسط کارشناسان مورد بازرسی قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری بیش از یک هزار و ۲۰۰ واحد صنعتی دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha