۲۶ مهر ۱۳۹۹، ۱۳:۰۳
کد خبر: 84077987
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

هشدار اوج گیری دوباره کرونا در هرمزگان

۲۶ مهر ۱۳۹۹، ۱۳:۰۳
کد خبر: 84077987
هشدار اوج گیری دوباره کرونا در هرمزگان

بندرعباس- ایرنا- بیش از ۲۰۰ روز است که مردم هرمزگان همچون مردم دیگر مناطق دنیا درگیر ویروس منحوس کرونا می باشند و متاسفانه این روزها در سایه بی توجهی برخی از افراد در رعایت شیوه نامه های بهداشتی ، نسبت به خطر اوج گیری دوباره این ویروس در این منطقه جنوبی هشدار داده می شود.

در هفته های گذشته به دنبال رعایت بیشتر پروتکلهای بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک شاهد یک شیب ملایم نزولی در وضعیت ابتلا به کرونا در استان هرمزگان بودیم که این وضعیت در هفته اخیر تغییر یافته و هم اکنون شمار مبتلایان رو به افزایش است.

در حالی که این روزها گروهی از مردم آرزو دارند همچون گذشته بدون رعایت فاصله اجتماعی و بدون ترس همدیگر را در آغوش بگیرند ؛گروهی دیگر کاملا بی توجه به سلامت خود و دیگر افراد جامعه ، با برگزاری میهمانی و دورهمی های خانوادگی ، فرش قرمز برای این ویروس منحوس پهن کرده اند و خود دانسته یا نادانسته با این کار عامل شیوع هر چه بیشتر این ویروس مرگبار در جامعه شده اند؛ که البته با اطلاع رسانی های گسترده ای که صورت گرفته، نمی توان آن را نادانسته قلمداد کرد .

جان باختگان ۸۱۰ بیمار کرونایی در هرمزگان

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ضمن هشدار نسبت به اوج گیری دوباره کرونا در استان گفت: از ابتدای شیوع بیماری کرونا تا ۲۵ مهرماه ۸۱۰ نفر در استان به دلیل ابتلا به این بیماری جان خود را از دست دادند.

دکتر حسین فرشیدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: متاسفانه بر خلاف هفته های قبل که آمار مبتلایان در استان با یک شیب ملایم ، در حال کاهش بود، در هفته گذشته شمار بیماران مبتلا در هرمزگان روند افزایشی داشته است.

وی، شمار بیماران کرونایی بستری در بیمارستان های استان را ۱۸۱ نفر اعلام کرد و گفت: از این شمار ۵۰ نفر در بخش مراقبت های ویژه بستری هستند و حال ۱۵ نفر از آنها وخیم است.

این مقام مسوول ابراز داشت: متاسفانه در هفته گذشته و به دنبال کاهش رعایت پروتکلهای بهداشتی به ویژه زدن ماسک،  ۲۰ درصد آمار بیماران بستری در استان هرمزگان افزایش یافته و هم اکنون درصد موارد مثبت در آزمایش‌ها نیز به ۳۵ درصد رسیده است.

دکتر فرشیدی ادامه داد: در شرایط فعلی که ویروس کرونا جان مردم را هدف گرفته ، همه ما نسبت به سلامت یکدیگر مسوول هستیم و باید با جدیت بیشتری پروتکلهای بهداشتی را رعایت کنیم.

این مقام مسوول گفت: در مدت سه هفته گذشته آمار رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در استان کاهش یافته که نتیجه آن در دو سه هفته آینده با افزایش شمار بیماران بستری‌ها و فوتی‌ها خود را نشان خواهد داد و این موضوع بسیار تاسف بار است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با بیان اینکه ویروس کرونا کودک و بزرگ، فقیر و غنی نمی شناسد، گفت: همه ما در خطر ابتلا به این ویروس قرار داریم و با توجه به اینکه عملکرد کووید ۱۹ در بدن هر شخص با شخص دیگر متفاوت است، نمی توان هیچ پیش بینی از وضعیت فرد مبتلا داشت.

فرشیدی اظهار کرد: ۷۶ درصد از افرادی که تاکنون در استان به کرونا مبتلا شده اند ساکنان شهرها و ۲۴ درصد ساکنان روستاها بوده اند که افزایش سفر به روستاها می‌تواند این آمار را تغییر دهد.

برخورد قانونی با ناقضان پروتکلهای بهداشتی

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از شهروندان خواست همچنان روند فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک، شست‌وشوی مرتب دست‌ها با آب و صابون، اجرای اصول بهداشتی و رعایت مدت قرنطینه را تا قطع زنجیره این ویروس مرگبار رعایت کنند.

دکتر فرشیدی تاکید کرد: متاسفانه با وجود هشدارهای بسیار ،برخی از افراد آنگونه که شایسته است اهتمام لازم را جهت رعایت پروتکل های بهداشتی نداشته و از همین رو سلامت مردم را به مخاطره می اندازند که با اینگونه از افراد برخورد قانونی لازم صورت خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: دستورالعمل‌های مربوط به رعایت پروتکل‌های بهداشتی به تمام اصناف، واحدهای تجاری، باشگاه‌های ورزشی و ادارات و ارگان‌های دولتی و خصوصی ارسال شده و با نقض کنندگان پروتکل‌های بهداشتی برابر قانون برخورد می شود.

بی توجهی به رعایت پروتکلهای بهداشتی بازی با سلامت مردم است

کارشناسان بهداشتی همواره بر رعایت شیوه نامه های بهداشتی به ویژه زدن ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و شستشوی مرتب دست ها با آب و صابون برای مقابله با کرونا تاکید می کنند؛ اما این شیوه نامه ها در صورتی که همه مردم اهتمام لازم نسبت به انجام آن را نداشته باشند، نمی تواند ما را از شر این ویروس منحوس در امان نگه دارد و شیوع آن در جامعه همچنان ادامه خواهد داشت.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در گفت و گو باخبرنگار ایرنا اظهار داشت: تنها راهی که می توان با بیماری کرونا مقابله کرد همبستگی و اتحاد آحاد مردم در رعایت پروتکل های بهداشتی است.

دکتر محمود حسین پور ادامه داد: هر جا شهروندان اصول بهداشتی را رعایت کردند بار بیماری نیز کاهش کاهش یافته و هر جا نسبت به رعایت این اصول بی توجه بودند، شمار مبتلایان افزایش یافته که متاسفانه هم اکنون شاهد این وضعیت در استان هرمزگان هستیم.

وی تصریح کرد: در هفته های گذشته طبق اعلام ستاد ملی مبارزه با کرونا، استان هرمزگان در رتبه بندی استفاده از ماسک ، استان برتر کشور بوده که در روزهای اخیر شاهد بی توجهی برخی از مردم استان در استفاده از ماسک هستیم و این بی توجهی خطری جدی برای سلامت جامعه است.

دکتر حسین پور تاکید کرد: بیماری کرونا مشکلات بزرگی را برای اقشار مختلف جامعه به وجود آورده است و این وظیفه همگی است که با همدلی و همیاری با این بیماری مقابله کنیم و اجازه ندهیم شرایط بدتر شود و سلامت مردم در خطر قرار بگیرد.

پیشگیری از ابتلا به کرونا با رعایت قانون شفا

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان راه‌حل برون رفت از وضعیت همه‌گیری کرونا را رعایت قانون شفا عنوان کرد و گفت: مردم برای پیشگیری از ابتلا به کرونا، رعایت قانون شفا که «ش» به معنی شستن دست‌ها، «ف» به معنای فاصله گذاری فیزیکی و «الف» به مفهوم استفاده از ماسک است را جدی بگیرند.

دکتر فاطمه نوروزیان به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اگرچه استان هرمزگان از نظر رعایت پروتکل های بهداشتی چهارمین استان کشور محسوب می‌شود اما درصد رعایت بالا نبوده و تنها ۵۲ درصد افراد این پروتکل ها را رعایت می‌کنند.

وی با بیان اینکه احتمال اوج گیری دوباره کرونا در هرمزگان بسیار بالا است، خاطرنشان کرد: بهترین راه عبور از پیک سوم شیوع کرونا رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی شامل استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی و پرهیز از حضور در تجمع‌ها است.

وی حضور در مکان های بدون تهویه مناسب، حضور در تجمع ها، استفاده نکردن از ماسک و بی توجهی به پروتکل‌های بهداشتی را از مهمترین عوامل افزایش ابتلا به کرونا عنوان کرد و گفت: هر یک از شهروندان نقش بسیاری مهمی در جهت حفظ سلامت خود و دیگر افراد برعهده دارند و باید نسبت به حفظ جان خود و دیگران احساس مسوولیت داشته باشند.

قیمت ماسک در هرمزگان مشخص شد

یکی از مهمترین موارد در جهت قطع شیوع زنجیره انتقال کرونا استفاده از ماسک است کهدر ابتدای شیوع بیماری کووید ۱۹ کمبودهایی در خصوص آن وجود داشت و این کالای حفاظتی با توجه به تقاضای بسار و عرضه کم با قیمتهای نامشخص و بالا به فروش می رسید.

در شرایط فعلی و با افزایش شمار مراکز تولید ماسک در کشور و همچنین در استان هرمزگان، کمبودی در خصوص این کالا وجود ندارد اما همچنان با قیمتهای متفاوت به فروش می رسد که البته رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان وعده داده این کالا از روز یکشنبه با قیمت مصوب در استان عرضه خواهد شد.

دکتر فرشیدی رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان شامگاه جمعه در گفت و گو با برنامه خبری ساعت ۲۰ شبکه خلیج فارس اعلام کرد: با پیگیری‌های استاندار هرمزگان و افزایش تولید ماسک از روز یکشنبه ماسک در استان با قیمت هزار و ۳۰۰ تومان به فروش می‌رسد و نباید بالاتر از این رقم ماسک در داروخانه‌ها و دیگر مراکز به فروش برسد.

وی ابراز داشت: ظرفیت کل واحدهای تولیدی صنعتی، کارگاهی و صنفی  هرمزگان، تولید۳۵۰ هزار عدد ماسک در روز است که هم اکنون روزانه بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار عدد تولید می‌شود.

هرمزگان در تولید ماسک‌های سه لایه صنعتی خودکفا می‌شود

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: در آینده ای نزدیک دو کارخانه تولید ماسک صنعتی به چرخه تولید این پوشش حفاظتی در برابر ویروس کرونا در استان اضافه می شود و هرمزگان در تولید این ماسک های سه لایه صنعتی خودکفا خواهد شد.

دکتر غلامعلی جاودان به رسانه ها اظهار داشت: از ابتدای شیوع اپیدمی کرونا تاکنون دو کارخانه تولیدی ماسک سه لایه صنعتی با مجوز دائم معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان فعالیت خود را در استان آغاز کرده است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان شمار کارگاه های تولیدی ماسک های غیرصنعتی در هرمزگان را ۵۱ واحد اعلام کرد.

وی با تاکید بر حمایت از واحدهای صنعتی فعال در تولید کالاهای بهداشتی، تصریح کرد: با توجه به شرایط حاکم بر کشور و انتشار ویروس کرونا، نیاز جامعه به ماسک های بهداشتی بسیار بالا است و از همین رو حمایت از صنایعی که در حوزه تولید ماسک و ملزومات بهداشتی و ضدعفونی فعالیت می کنند، باید بیشتر شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha