توجه شایسته هیات‌های مذهبی خراسان رضوی به نیازمندان

مشهد- ایرنا- هیاتهای مذهبی براساس نگرش‌های اجتماعی و رویکردهای عمومی و فراگیر و با پشتوانه مردمی خود حرکت می‌کنند و امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا و همچنین تعطیلی و یا کمتر شدن مجالس عزاداری، هیاتهای مختلف خراسان رضوی بخشی از هزینه‌های خود را به نیازمندان اختصاص دادند.

پنج هزار هیات مذهبی در خراسان رضوی فعالیت دارند که از این تعداد ۲ هزار و ۵۰۰ هیات در مشهد است. علاوه بر آن شورای هیات‌های مذهبی بانوان استان نیز با هزار و ۱۰۰ هیات فعال است.

هیات‌های مذهبی، مجموعه‌های مردمی هستند که توسط خود مردم اداره می‌شوند و تأمین مالی آنها نیز توسط خود مردم است و هیچ مجموعه فرهنگی - اجتماعی را امروز نمی‌توان نام برد که به اندازه هیاتهای مذهبی مردمی باشد و در بین مردم تا این میزان نفوذ داشته باشد.

بی‌شک از منظر دین اسلام عبادت تنها نماز و روزه  نیست بلکه خدمات اجتماعی را نیز شامل می‌شود و کمک‌رسانی‌ به آسیب‌دیدگان کرونا از آن جمله است که زمینه‌ساز رشد و تعالی افرادی است که در این حرکت ارزشمند تلاش کردند.

رییس شورای هیاتهای مذهبی خراسان رضوی در خصوص فعالیت هیاتها در دوران کرونا گفت: هیاتهای مذهبی از قدیمی‌ترین نهادهای مردمی و اجتماعی هستند که با محور محبت نسبت به اهل بیت(ع) و تعظیم شعائر دینی تشکیل شده اند.

سید مهدی طباطبایی افزود: فعالیت هیاتهای مذهبی فقط به عزاداری خلاصه نمی‌شود، اردیبهشت ماه امسال همزمان با فرارسیدن ماه مبارک رمضان مرکز نیکوکاری و توانمندسازی خیرین حسینی ویژه هیاتهای مذهبی مشهد تاسیس شد.

وی ادامه داد: هدف این مرکز کمک به درمان، تامین جهیزیه برای جوانان هیات‌های مذهبی و رفع مشکلاتی است که اعضای این هیاتهاا دارند همچنین کمک ساماندهی شده در حوادث غیرمترقبه نیز از دیگر اهداف تاسیس این مرکز است و مرکز یاد شده با مشارکت خیرین و نظارت کمیته امداد امام خمینی (ره) فعالیت می‌کند.

رییس شورای هیاتهای مذهبی خراسان رضوی گفت: بعد از سخنان رهبر معظم انقلاب در نیمه شعبان امسال هم هیاتهای مذهبی در مناسبتهای مختلف در رزمایش مواسات شرکت کردند و تاکنون ۳۰۰ میلیارد ریال بسته‌ معیشتی بین نیازمندان استان توزیع کرده‌اند.

سید مهدی طباطبایی افزود: قربانی گاو و گوسفند و تقسیم گوشت آن از دیگر اقدامات انجام شده هیاتها در این مدت است.

رییس اداره تبلیغات اسلامی مشهد هم اظهار داشت: هیاتهای مذهبی در مسیر فعالیت خود سالیان سال برای برافراشته نگه داشتن پرچم سیدالشهدا(ع) تلاش کرده‌اند و برگزاری مراسم‌ مذهبی یکی از فعالیتهای هیاتهای عزاداری است اما این فعالیت به گریه و عزا خلاصه نمی‌شود.

حجت الاسلام علی کریم‌پور افزود: هیاتی‌ها نسبت به مسائل مختلف اجتماعی بی‌تفاوت نیستند بلکه در مواقع گوناگون در خط مقدم کمک‌رسانی به هموطنان قرار گرفته و برای رفع گره‌های اجتماعی تلاش می‌کنند.

وی با اشاره به این سخن امام علی(ع) که " خوشا به حال کسی که به بندگان خدا نیکی و برای آخرت خود زاد و توشه تهیه کند" افزود: خدای متعال نیز در سوره بقره فرموده است "کسانی که اموال خود را در راه خدا انفاق کنند همانند بذری است که هفت خوشه برویاند و در هر خوشه، ۱۰۰ دانه باشد. این حدیث و آیه بخشی از روایات و آیات مختلف است که اهمیت کمک به دیگران و به ویژه نیازمندان را بیان می‌کند.

او اظهار داشت: هیاتهای مذهبی خراسان رضوی به خصوص بعد از سخنان رهبر معظم انقلاب در خصوص مواسات و توجه به نیازمندان بیش از گذشته و منسجم تر از قبل به امر کمک به همنوعان نیازمند روی آوردند.

مسوول روابط عمومی شورای هیاتهای مذهبی نیز با بیان این که از زمان شیوع کرونا تا کنون هیاتهای استان ۲ میلیون ماسک تهیه و توزیع کرده‌اند افزود: همچنین از اسفند امسال به مدت ۸۳ روز بین افراد کارتن خواب و معتادان رها شده غذا توزیع شده است.

علی قارونی افزود: افراد مختلفی در نقاط شهر مشهد و استان خراسان رضوی هستندکه در شرایط شیوع کرونا، منبع درآمدشان قطع  و مشکلات معیشتی‌شان بیشتر شده است که با همکاری با دیگر دستگاهها این نیازمندان شناسایی و برای رفع مشکلات آنها اقدام شده است و بیشتر نذورات مردم و هیاتها در ماه محرم و صفر امسال به نذر سلامت و بسته‌های معیشتی و توزیع بین نیازمندان تبدیل شد.

وی ادامه داد: فعالیت اجتماعی هیاتها به ماه محرم و صفر یا ماه رمضان خلاصه نمی‌شود بلکه در مناسبتهای مختلف رویکرد توجه به نیازمندان وجود دارد تا بتوان گرهی از مشکلات مردم باز کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha