به گزارش ایرنا، ساخت شهر فرودگاهی چابهار در پنج برنامه و سند بالادستی کشور مورد توجه و تاکید قرار گرفته است و با توجه به موقعیت ویژه بندر چابهار، بخش مهمی از ظرفیت این شهر به ترانزیت و صادرات کالا به مقاصد بینالمللی اختصاص خواهد یافت.
فرودگاه فعلی نظامی در کنارک به دلیل محدودیتهای شدید و آمد شد مسافر و پروازهای مسافری امکان توسعه اقتصادی در راستای توسعه سواحل راهبردی مکران را ندارد به همین دلیل کمیته عالی فضایی کشور متشکل از نیروهای مسلح و ارگانهای هوایی دولتی مجوز احداث شهر فرودگاهی چابهار با تاکید بر حمل کالا و مسافر را صادر کرده است.
چابهار با داشتن جاذبههای متعدد گردشگری و فراهم شدن برخی زیرساختهای لازم بهترین زمینه را برای جذب گردشگر بویژه از کشورهای همجوار از جمله پاکستان، افغانستان، هند و عمان دارد.
چابهار به عنوان یکی از مراکز تجارت جهانی، تراتزیت کالا و قطب گردشگری می تواند در توسعه اقتصادی داخلی و خارجی تاثیرگذار باشد و موقعیت مناسب منطقه آزاد چابهار و استقرار صنایع و کارخانه های بزرگی نظیر فولاد، پتروشیمی و دیگر کارگاههای بزرگ و کوچک پیش بینی شده، این منطقه را به قطب مهم تجارت تبدیل می کند.
زمینه برای سرمایه گذاری و ثبت شرکت در این منطقه آزاد فراهم است و نهایت همکاری با فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران انجام می شود و هیچ مشکل و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.
چابهار بزودی به قطب تجارت، ترانزیت کالا و گردشگری تبدیل خواهد شد، سرمایه گذاری در حوزه زیرساخت های گردشگری، اماکن اقامتی و تفریحی در حال انجام است و بزودی ظرفیت های هتل و رستوران افزایش چشمگیری خواهد یافت.
عملیات ساخت فرودگاه بین المللی چابهار از آذر پارسال با حضور وزیر راه و شهرسازی در زمینی به مساحت ۲ هزار و ۸۱۵ هکتار آغاز شد اما از آنجایی که پایگاه دهم شکاری نیروی هوایی کنارک با ساخت این فرودگاه در مکان مورد نظر مخالف بود از ۲۰ شهریور امسال اجرای این طرح را با چالش روبرو کرد و در چند مرحله مانع ادامه عملیات ساخت شد و از اوایل مهر عملیات اجرایی بطور کامل متوقف شد.
منطقه آزاد چابهار برای ساخت این فرودگاه یکهزار میلیارد تومان اعتبار پیش بینی کرده که در مرحله نخست ۴۷۰ میلیون تومان آن را تخصیص داده است.
چالش ها و موانع ایجاد شده برسرراه عملیات ساخت فرودگاه موجب حساسیت بیشتر مردم منطقه شده بطوریکه در تماس ها و مراجعه حضوری از خبرنگار ایرنا انعکاس نقطه نظراتشان و از مسوولان انتظار حل این مشکل را خواستار شدند.
حجت الاسلام احمد لطفیان سرگزی امام جمعه شهرستان نیکشهر گفت: اقتصاد کشور به نفت وابستگی دارد و یکی از راههای رهایی از این وابستگی تک محصولی تقویت و توسعه سواحل مکران و تقویت منطقه آزاد چابهار و ساخت فرودگاه بین المللی با امکانات و تجهیزات روز برای آن است.
امام جمعه موقت اهل سنت و مدرس حوزه علمیه جامعه الحرمین الشریفین چابهار نیز بیان کرد: تخصیص اعتبارات کلان برای تکمیل زیرساختها بویژه آغاز ساخت فرودگاه بین المللی چابهار منجر به تحقق نظرات و منویات رهبرمعظم انقلاب برای آبادسازی سواحل مکران و آرزوهای دیرینه مردم می شود.
مولوی عبدالواحد بزرگزاده اظهارداشت: رهبر معظم انقلاب، رییس جمهوری و مسوولان محلی، استانی و کشوری بر توسعه سواحل مکران تاکید دارند، تحقق سرمایه گذاری، رونق گردشگری، توسعه حمل ونقل و ورود و خروج مسافر داخلی و خارجی، افزایش پروازها و توسعه روابط با کشورهای حوزه خلیج فارس، پاکستان و افغانستان نیازمند ساخت فرودگاه بین المللی با استانداردهای روز دنیا است.
وی با اشاره به اینکه ساخت فرودگاه چابهار خواست عموم مردم است، تصریح کرد: چنانچه ضرورت ایجاب کند هزاران نفر از قشرهای مختلف مردم با عزیمت به تهران از متولیان و مسوولان کشور حل این مشکل را درخواست خواهندکرد.
مولوی بزرگزاده خاطر نشان کرد: مردم سیستان وبلوچستان بویژه ساحل نشینان مکران از تخصیص اعتبارات و توجه ویژه دولت برای ساخت بندر، راه آهن چابهار- زاهدان و طرحهای اشتغالزا فولاد و پتروشیمی نهایت قدردانی را دارند.
معاون استاندار سیستان وبلوچستان وفرماندار شهرستان ویژه چابهار نیز اظهار داشت: چابهار با توجه به جایگاه و نقش مهم در توسعه منطقه نیازمند توجه بیشتر مسوولان است زیرا این منطقه میتواند مسیر توسعه محور شرق را هموار سازد.
رحمدل بامری با اشاره به اینکه چابهار فاصله نزدیکی با کشورهای همجوار دارد و ظرفیتهای آن برای آبادانی ایران اسلامی بی نظیر است، خاطرنشان کرد: هزینه بیش از یک میلیارد دلار برای طرح توسعه بندرشهیدبهشتی، ساخت راه آهن و تکمیل زیرساختها همه در نوع خود کم نظیر و حتی بی نظیر است.
وی رفع مشکلات پیش روی ساخت فرودگاه چابهار را خواستار شد و خاطرنشان کرد: با ساخت فرودگاه چابهار بعد از ۲۷ سال منطقه آزادچابهار صاحب مرز هوایی میشود و این یعنی استقبال سرمایه گذاران داخلی و خارجی از این منطقه و آغاز فعالیتهای تجاری و اقتصادی است.
پیربخش جدگال یکی از فعالان فرهنگی از دشتیاری پلان گفت: فرودگاه بین المللی برای چابهار به مثابه کپسول هوا برای رسیدن غواص به مروارید داخل صدف کف دریا است، به تعبیر رهبر معظم انقلاب این منطقه گنج پنهان و پیشانی کشور است و برای رسیدن به این گنج نیاز به فراهم شدن زمینه حضور سرمایه گذاران، گردشگران و مقامات کشورهای مختلف است که ساخت فرودگاه بین المللی چابهار باعث تسهیل در رفت و آمد آنان خواهد شد.
وی افزود: مهمترین راه رسیدن به بهترین نقطه زرخیز و گنج پنهان وپیشانی کشور ساخت فرودگاه بین المللی است.
آرش شهرکی نیز بیان کرد: فرودگاه در هر منطقه و به ویژه سواحل مکران و محدوده منطقه آزادچابهار عامل رشد صنعت گردشگری، اقتصادی و روابط اجتماعی است و در عصرحاضر گردشگری به عنوان بزرگترین صنعت جهان با تاثیرگذاری در سه بعد اقتصادی، اجتماعی و محیطی ضمن جلب مشارکت جامعه محلی در توسعه اقتصاد ملی با پتانسیل حفظ و حمایت از منابع طبیعی و محیط زیست باعث پایداری محیطی می شود.
فرودگاه بین المللی چابهار در بُعد اقتصادی گامی مهم در توسعه منطقه و کاهش فقر با توسعه مراکز اشتغال کوچک، افزایش و تغییر شکل منابع در معرض خطر به سمت منابع پربازده و همراه با سودمندی و توزیع درآمد و در بُعد اجتماعی نیز باعث کارآفرینی و جلوگیری از مهاجرت، ارتباطات بیشتر همشهریان با سایر جوامع و فرهنگ های متنوع و شناساندن هویت محلی و رفاه و نهایتا ایجاد توسعه شهری می شود.
خیرالنساء امیری از ساکنان بندر جاسک که به چابهار سفر کرده است گفت: فرودگاه بین المللی چابهار بنظرم اولین فرودگاه بزرگ و مهم در جنوب شرق کشور است و بعلت اینکه چند استان همجوار هم میتوانند از آن بهره ببرند اگر در ساخت ان هر چه بیشتر سرمایه گذاری و تسریع شود آینده درخشانی را برای منطقه رقم خواهد زد.
مصطفی سابکزهی از نیکشهر نیز بیان کرد: راه دسترسی سریع، آسان و مطمئن از مهم ترین مولفه های مورد نظر گردشگران است که با تکمیل پروژه های شهر فرودگاهی چابهار و راه آهن زاهدان- چابهار می توان شاهد حضور چشم گیر گردشگران و تجار و سرمایه گذاران در منطقه بلوچستان باشیم.
وی افزود: فاصله طولانی حوزه سواحل مکران و منطقه بلوچستان با کلان شهر های کشور و نبود راه های ارتباطی مناسب باعث شده است که بسیاری از مناطق گردشگری در این قسمت از کشور و استان سیستان و بلوچستان ناشناخته بماند برای همین ساخت فرودگاه در چابهار از الزامات اصلی توسعه است.
کاظم گرگیج از شهرستان دشتیاری نیز تصریح کرد: فرودگاه ها از با ارزش ترین زیرساختهای جوامع پیشرفته و عامل رشد اقتصادی کشورها و کمک به ایجاد توسعه پایدار محسوب می شوند، ساخت فرودگاه چابهار می تواند نقش مهمی در توسعه زیرساخت ها برای جذب سرمایه گذاری های کلان داخلی و خارجی، توسعه آموزش عالی، گردشگری، دسترسی مناسب تر به خدمات درمانی و غیره داشته باشد.
با توجه به پتانسیل و ظرفیت های فرودگاه جدید چابهار توسعه این فرودگاه نقش به سزایی در رونق شهر و منطقه خواهد داشت و سود غیرمستقیمی را در شریان های اقتصادی منطقه وارد می کند،
تاثیر و تبعات توسعه عمرانی فرودگاه در جذب سرمایهگذاری و درآمدزایی و جذب بخش خصوصی به روشنی نمایان است، وجود ظرفیت های فراوان فرودگاه جدیدچابهار در حمل بار و مسافربا هدف توسعه زیرساخت های استان و حضور سرمایه گذاران، نخبگان و مسئولان در منطقه ضروری است بنابراین توسعه فرودگاه چابهار باید با جدیت هرچه تمام در دستور کار قرار گیرد.
یوسف بلوچ بیان کرد: سیستم حمل و نقل هوایی یکی از عمده ترین عناصر تشکیل دهنده صنعت گردشگری و توسعه و گسترش صنعت توریسم منوط به توسعه امکانات حمل و نقل است.
وی افزود: حمل و نقل هوایی با ایجاد امکانات دسترسی آسان و راحت، سریع و ایمن به نقاط مختلف و با فواصل زیاد سهم زیادی از جا به جایی گردشگران را به خود اختصاص داده است به همین سبب ساخت شهر فرودگاهی چابهار از مهمترین خواسته های مردم و عامل مهم توسعه و پیشرفت اقتصادی و اجتماعی منطقه است.
عمران طارم افزود: چابهار شاهراه توسعه کشور در زمان تحریم های ظالمانه قدرت های استکباری و بهترین فرصت برای توسعه کشور است، برقراری خطوط هوایی، تسریع در رفت و آمد سریع، صرفهجویی در وقت و زمان نیاز به ساخت شهرک فرودگاهی درنزدیکی چابهار را بیش از بیش ایجاب کرده است.
شماری دیگر از ساحل نشینان مکران تصریح کردند: حال که شهر چابهار بعد از ۲ دهه تلاش با حمایت های سازمان منطقه آزاد صاحب یک شهر فرودگاهی بینالمللی می شود که میتواند تمام نیازهای پروازی، تجاری، ترانزیتی و حتی توسعه گردشگری را برآورده سازد حیف است برخی افراد و نهادها در این راه مانع تراشی کنند.
آنان با تقدیر از سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار به دلیل تقبل هزینه ساخت یک شهر فرودگاهی بینالمللی متذکر شدند اکنون فرصتی فراهم آمده تا سواحل مکران صاحب یک شهر فرودگاهی شوند از مسوولان انتظار میرود با توجّه به نگاه ویژه و راهبردی مقام معظم رهبری به توسعه سواحل مکّران و تاکید ایشان به مسئولین برای فعّالیت بدون وقفه در تمامی زمینه ها در این خطّه محروم ایران اسلامی، مشکلات بوجود آمده در ساخت شهر فرودگاهی بین المللی را برطرف کنند زیرا تبعات ناشی از عدم ساخت شهر فرودگاه بین المللی باعث بدبینی گردشگران، سرمایه گذاران و مردم منطقه می شود.
اجرای اَبَر پروژه هایی مانند کارخانه پتروشیمی، فولاد، راه آهن، توسعه اسکله شهید بهشتی و خط گاز نشان از توجّه ویژه رهبر معظم انقلاب و دولت تدبیر و امید به منطقه مکّران است که ساخت شهر فرودگاه بینالمللی این نگاه را تکمیل می کند اما ایجاد مانع در ساخت آن قطعا تاثیر مستقیم و منفی بر روند توسعه منطقه خواهد داشت.
فرودگاه چابهار عامل توسعه اقتصادی و تجاری
رییس هیات مدیره و مدیرعامل منطقه آزاد تجاری وصنعتی چابهار اظهار داشت: دیپلماسی اقتصادی در منطقه دچار تغییرات اساسی شده و در دنیا امروز کشور چین برای تبدیل شدن به قدرت اول منطقه ای اصلی ترین و مهم ترین پروژه و هدفش را توسعه راه ها مطرح می کند.
عبدالرحیم کردی تصریح کرد: معنا و مفهومش این است که در فضای رقابت بین المللی اهمیت و وزن حمل و نقل جایگاه ویژه ای پیدا کرده و استان سیستان وبلوچستان در این فصل جدید اقتصادی منطقه وارد یک کارزاری شده که در جغرافیای اقتصادی دنیا می تواند نقش اساسی بپذیرد.
وی عنوان کرد: ۲ سند مهم منطقه ای «توسعه محور شرق و توسعه سواحل مکران» وجود دارد که هر ۲ سند سیستان و بلوچستان را شامل می شود و نقطه تلاقی شان همین استان است و ماموریت اصلی که برای این استان تعریف شده حمل و نقل و ترانزیت است.
وی تصریح کرد: بنیان های اقتصادی این استان بر مبنای تجارت و حمل ونقل و ترانزیت و الزاماتش تکمیل ابزارهای حمل و نقل در این حوزه است.
مدیرعامل منطقه آزاد تجاری- صنعتی چابهار با اشاره به اینکه جاده، ریل و بندر نوید بخش اتفاقات خوبی برای حوزه سرمایه گذاری در کل این مناطق است، خاطرنشان کرد: در چهار سال گذشته که این پروژه ها سرعت گرفتند شاهد بودیم که حجم سرمایه گذاری های سرازیر شده به منطقه رشد فزاینده ای داشته است بطوریکه در این مدت تنها از بخش خصوصی بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان پروژه جاری در چابهار داشته ایم.
دکتر کردی ادامه داد: علاوه بر این ۲ پروژه مهم پتروشیمی و فولاد که هر کدام شان ارزش های ویژه ای برای کل منطقه خواهند داشت در منطقه با سرعت خوبی در حال اجرا هستند.
وی خاطرنشان کرد: طرح توسعه محدوده منطقه آزاد چابهار از ۱۴ هزار هکتار به ۸۲ هزار هکتار در سال گذشته به تصویب مجلس رسید و در سند جامع لجستیک کشور تعیین شده است. الزامات شهر لجستیکی برمبنای استانداردهای جهانی و راه افزایش توان و ظرفیت رقابتی در منطقه تکمیل ابزارهای حمل و نقل شامل ریل، جاده، بندر و فرودگاه است.
وی اظهار داشت: اجرای این چهار ابزار مهم در چابهار شروع شده است که امیدواریم مسوولان رده بالای کشور و ورود جدی مجلس در موضوع فرودگاه بین المللی چابهار، منطقه آزاد را در تکمیل این ابزارها کمک کند تا بتوانیم سرعت جدی تری به توسعه زیرساخت های اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه بدهیم.
رییس هیات مدیره منطقه آزاد چابهار با اشاره به اینکه فصل توسعه و توازن منطقه ای در برنامه هفتم جایگاهی ویژه ای می طلبد،افزود: با تمرکز بر سند توسعه محور شرق و سند توسعه سواحل مکران در برنامه هفتم نیازمند تبعیض مثبت برای این منطقه هستیم. با این نگاه متفاوت است که چابهار می تواند در این فصل امکان و ظرفیت خودش را پیدا کند.
کردی ادامه داد: تامین مالی مگا پروژه ها موضوع مهمی است که نیازمند یک قانون و یک ماده ی مشخصی در برنامه هفتم است.
وی بیان کرد: تولید و سرمایه گذاری اگر می خواهد در این کشور مبنای توسعه باشد نیازمند تنقیح قوانین و مقررات تولید وسرمایه گذاری است. انبوه مقرارت و قوانین بعضا متناقض در بخش های مختلف توان سرمایه گذاران را بریده که در این زمینه نیازمند توجه ویژه مجلس است.
همه مصمم هستیم تا شهرفرودگاهی چابهار راه اندازی شود
رییس مجلس شورای اسلامی در سفر اخیر خود به سیستان وبلوچستان اظهار داشت: تعیین اولویت های سیستان و بلوچستان در بودجه ۱۴۰۰ و همچنین برنامه پنج ساله ششم توسعه از مهمترین دلایل سفر به سیستان و بلوچستان است.
محمدباقر قالبیاف افزود: پروژه فرودگاه بینالمللی چابهار، تکمیل خط آهن چابهار – مشهد و همچنین توسعه راه های ارتباطی این استان با محوریت بزرگراه چابهار – زاهدان – میلک از دیگر اولویتهای این استان است.
وی تصریح کرد: همه مصمم هستیم تا شهرفرودگاهی چابهار راه اندازی شود و دراین بندر کنار فرودگاه، راه آهن هم از اولویت های برنامه دولت و مجلس است.
فرودگاه چابهار رونق گردشگری و اقتصادی را به دنبال دارد
نماینده مردم حوزه انتخابیه چابهارنیز گفت: برای دسترسی و تسریع در امور مردم، حمل و نقل کالا و جابجایی مسافر، گردشگر و به ویژه سرمایه گذاران و نیروهای متخصص و فنی فعال در جنوب سیستان و بلوچستان از جمله سواحل مکران ساخت شهر فرودگاهی نیاز اصلی و اساسی است تا ظرفیت های بیبدیل چابهار در دسترس همگان قرار گیرد.
معینالدین سعیدی اظهار داشت: چابهار با ظرفیت های بی بدیلی که دارد به عنوان نقطه کانونی توسعه سواحل مکران و به تعبیر مقام معظم رهبری گنج پنهان، برای توسعه و آبادانی این خطه از جمهوری اسلامی نقش مهمی دارد. تعبیر گنج پنهان رهبر معظم انقلاب همان توسعه سواحل مکران است و قرار نیست که این گنج تا ابد پنهان بماند، یکی از مصادیق بارزی که این ظرفیت بالقوه را بالفعل و شکوفا می کند ایجاد شهر فرودگاهی است.
نماینده مردم شهرستان های چابهار، دشتیاری، کنارک، نیکشهر و قصرقند گفت: فرودگاه نظامی فعلی استاندارد و شرایط لازم را برای خدمات دهی به مسافران عادی ندارد اما با این احوالات نیروی هوایی زمینه همکاری های لازم در جابجایی مسافران و خدمات دهی به آنان را فراهم کرده است که جای تقدیر دارد.
وی ادامه داد: چابهار نقطه اتصال شمال به جنوب و شرق به غرب است و نیاز به شهر فرودگاهی چه در ماهیت گردشگری، ترانزیت کالا، ترانزیت مدد کاملا ملموس است.
سعیدی تصریح کرد: در ادوار گذشته منطقه آزاد چابهار مرز زمینی، هوایی و دریایی تعریف شده ای نداشت که با قانون تصویب شده در سال گذشته دارای مرز دریایی(بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری) و مرز زمینی(ریمدان) شد.
وی بیان کرد: پازل ناتمام منطقه آزاد چابهار با احداث شهر فرودگاهی جدید تکمیل خواهد شد و راههای دسترسی تسریع و خدمات دهی مطلوبی صورت خواهد گرفت.
ساخت فرودگاه چابهار براساس اسناد بالادستی و سندهای توسعهای تعریف و باید اجرایی شود
استاندار سیستان وبلوچستان نیز گفت: ساخت فرودگاه بین المللی چابهار براساس اسناد بالادستی و سندهای توسعهای و برنامههای مختلف کشوری توسعه سواحل زیبا با ظرفیتهای تجاری، اقتصادی و گردشگری مکران را تسریع و آرزوی دیرینه مردم سیستان وبلوچستان به ویژه ساحل نشینان را محقق میکند.
احمدعلی موهبتی اظهار داشت: اسناد و مدارک و اسناد بالادستی تاکید بر توسعه سواحل مکران دارند وباید برای استفاده از ظرفیت های دریا محور کشور از این نقطه سود برد.
وی با اشاره به اینکه زیرساخت های ریلی، بندری، جاده ای و هوایی چابهار در حال آماده شدن است و بزودی شاهد تحول و توسعه این منطقه خواهیم بود، خاطرنشان کرد: ساخت فرودگاه چابهار منطقه آزاد را بعد از سالها صاحب مرز هوایی می کند که این خود از ضرورت های توسعه است.
وی گفت: توسعه محور شرق در دهه ۶۰ به تصویب دولت رسید و سپس در دهه ۸۰ بروزرسانی شده است و سند توسعه سواحل مکران و جانمایی فرودگاه در همین مکان بوده و در سند آمایش سرزمین سازمان برنامه و بودجه و سند لجستیک کشور نیز این گونه است که همه اسناد گویای ضرورت ساخت فرودگاه است.
استاندار سیستان وبلوچستان ادامه داد: قطعا هر کاری اشکالاتی دارد که موارد موجود ساخت فرودگاه چابهار را مجلس شورای اسلامی و کمیسیون امنیت ملی بررسی و تصمیمات لازم را خواهند گرفت و هیاتی از این کمیسیون برای حل مشکلات پیش رو به چابهار سفر کرده است.
موهبتی بیان کرد: چابهار در آینده ای نزدیک با توجه به اسناد موجود توسعه پیدا خواهد کرد و چون چابهار متعلق به همه مردم و حتی افراد خارج از کشور نظیر افغانستان است بطوریکه رییس جمهوری افغانستان گفته است چابهار اکسیژن و تنفسگاه این کشور هست پس چابهار را با توجه به جایگاهش باید دید و برای آن امکانات لازم را برنامه ریزی کرد.
نظر شما