به گزارش روز سه شنبه ایرنا، جلیل خجسته با بیان اهمیت بلوغ رسانه ای نوجوانان در استفاده از فضای مجازی افزود: خطرها و آسیب های زیادی ممکن است فرزندان ما را در فضای مجازی تهدید کند اما هر چه سطح آگاهی، هوشیاری و بلوغ رسانه ای دانش آموزان بالاتر باشد، امکان آسیب دیدن آن ها به ویژه از نظر روحی و روانی کمتر است.
وی اظهار داشت: در نگاه اولیه و ساده می توان گفت هوشمندی رسانه از ۲ کلمه هوش و رسانه تشکیل شده که کلمه هوش به معنی یادگیری و تحلیل و رسانه مجازی به معنی شبکه های مجازی از جمله اینترنت، شبکه ها، پیام رسان های مختلف است که ترکیب این ۲ کلمه با یکدیگر به معنی تحلیل و استفاده درست از فضای مجازی و واکنش مناسب و به موقع است.
رئیس اداره فناوری اطلاعات اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان، نقش رسانهها را در تحقق آموزش غیرحضوری و مجازی، مهم عنوان کرد و گفت: نقش خانواده ها در زمینه آگاه سازی دانش آموزان از خطرات و آسیب های فضای مجازی بسیار پررنگ است و سهل انگاری و ضعف سواد رسانه ای آن ها زمینه ساز آسیب هایی جدی است.
خجسته گفت: همواره عده ای با شکل دادن چالش هایی درصدد ایجاد وحشت و هراس با انتشار نماهنگ های نامناسب، برنامه ها و بدافزارهای مختلف بین خانواده ها هستند که درایت اولیا و دانش آموزان در این خصوص بسیار راهگشا می تواند باشد.
وی با تاکید بر اینکه مهمترین راهکارهای پیشگیرانه در زمینه در امان ماندن از آسیب های فضای مجازی این است که دانش آموزان عزیز تحت هیچ عنوان کنجکاوی نکنند افزود: دانش آموزان بر روی پیوندها (لینک های) ناشناس در شبکه های اجتماعی به ویژه پیام رسان های خارجی که محل انتشار این چالش ها هستند، کلیک نکنند و به هیچ تماس ناشناسی در این شبکه های اجتماعی پاسخ ندهند و ضمن این که از ذخیره شماره های ناآشنا پرهیز می کنند، هیچ حساب کاربری (اکانت) ناشناس را هم به عنوان مخاطب ذخیره نکنند که اگر دچار آلودگی های این فضا شوند باید حساب کاربری خود را حدف کنند و با شماره جدیدی از پیام رسان ها استفاده کنند.
نظر شما