استاندار خراسان شمالی: فشار بازار تولید مرغ نباید به مردم تحمیل شود

بجنورد- ایرنا- استاندار خراسان شمالی گفت: تمام فشار نوسانات نهاده‌های تولید و بازار مرغ نباید به سفره مردم تحمیل شود و مرغ‌داران باید مرغ مصرفی استان را تامین کنند.

به گزارش ایرنا محمدعلی شجاعی شامگاه شنبه در کارگروه تنظیم بازار استان اظهار داشت: شرایط تحریمی باعث شده که وضعیت تولید با نوسانات و مشکلاتی همراه باشد و از سویی شبکه توزیع کشور نیز مشکلاتی دارد اما تمامی این فشارها و مشکلات نباید سفره مردم را کوچک تر کند.

وی افزود: نوسانات بازار نهاده های مرغی، آرامش را از تولیدکنندگان این بخش گرفته است اما این وضعیت در نهایت با افزایش قیمت تولید، مصرف کننده را دچار مشکل کرده است و دستگاه های مربوط باید تلاش کنند تا فرایند جوجه ریزی، توزیع نهاده ها و سایر موارد را سامان داه و بازار را کنترل کنند.

شجاعی افزود: متوسط توزیع نهاده های مورد نیاز مرغ داران در کشور ۵۰ و در استان ما ۷۴ درصد است که باید علیرغم وجود مشکلات کنونی، برای افزایش تولید تلاش کرده و اجازه ندهیم که این مسائل فشار مضاعفی را به مردم وارد کند.

باید تولید و مصرف مرغ در استان برابر شود

استاندار خراسان شمالی با بیان اینکه تولید مرغ در این استان کمتر از نیاز شهروندان است، اظهار داشت: برای به حداقل رساندن این نوسانات قیمتی در بازار باید در درجه نخست تلاش کنیم تا میزان تولید مرغ  دراستان با مصرف آن برابر شود.

شجاعی بر منظم شدن روند جوجه ریزی و نیز نظارت بر توزیع مناسب مرغ تولیدی تاکید کرد و افزود: در شرایطی که استان به گوشت مرغ نیاز دارد، متاسفانه بخشی از همین تولید اندک ما به خارج از استان می رود و حال آنکه تامین مرغ مورد نیاز از دیگر استان ها مشکلات مضاعفی را بر دوش استان می گذارد.

وی با تاکید بر جلوگیری از خروج مرغ تولید از استان، گفت: در مرحله نخست باید تولید کننده به تامین نیاز استان بیندیشد و مدیریت ارشد استان نیز سعی خواهد کرد در حد توان بخشی از مشکلات و دغدغه های تولید کنندگان را برطرف کند.

استاندار خراسان شمالی به سرانه پایین درآمدی مردم استان اشاره کرد و گفت: ۲۵ درصد مردم این استان، شامل ۲۵۰ هزار نفر، مددجویان نهادهای حمایتی هستند که ماهانه تنها سه تا چهار میلیون ریال دریافتی دارند و از سویی ۷۹.۸ درصد مردم استان مشمول دریافت یارانه سوخت شده اند که همین ۲ شاخص نشان از بنیه ضعیف اقتصادی مردم این استان دارد.

فعالیت ۸۸ واحد مرغداری در استان 

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز در این نشست گفت: از ۱۰۱ واحد مرغداری دارای مجوز در استان، ۸۸ واحد فعالیت دارند و ۱۳ واحد نیز به علت قدیمی و فرسوده بودن غیرفعالند.

عبدالله یوسفی افزود: نهاده های دامی مورد نیاز مرغداران با توجه به میزان جوجه ریزی ثبت شده در سامانه وزارتخانه، بین آنان توزیع می شود که در هفت ماه امسال ۶۰ هزار و ۳۰۴ تن نهاده مورد نیاز بخش دام و طیور استان تامین شده است.

وی نیاز استان در این بخش را ۹۵ هزار تن عنوان کرد و گفت: علیرغم اینکه طبق میانگین کشوری تنها ۵۰ تا ۵۵ درصد نهاده های مرغداران در اختیار آنان قرار گرفته است، ما در استان ۶۳.۵ درصد نهاده مورد نیاز استان را تامین کرده ایم اما به حدود ۳۷ درصد نیاز آنان در این بخش پاسخ گفته نشده است.

یوسفی اظهار داشت: ۲۰ درصد دیگر از نهاده های مورد نیاز مرغداران استان نیز در حال حمل به استان است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: سال گذشته ۱۰ میلیون قطعه جوجه ریزی در مرغداریهای استان انجام شد که در مقایسه با سال پیش از آن ۲ میلیون قطعه بیشتر بود و ۱۸ هزار و ۷۵۰ تن گوشت مرغ پارسال در استان تولید شد و حال آنکه نیاز سالانه استان به این فراورده پروتئینی بالای ۲۲ هزار تن است.

وی مصرف روزانه گوشت مرغ در استان را ۶۰ تن با احتساب مرغ بومی و ۵۱ تن بدون احتساب آن دانست و گفت: بخشی از نیاز استان به گوشت مرغ از دیگر استان ها تامین می شود.

وی اصلی ترین دغدغه و مشکل کنونی مرغداران برای افزایش تولید را نوسانات بازار، کمبود نهاده های مرغی و گرانی آن دانست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha