۷ آبان ۱۳۹۹، ۱۳:۱۹
کد خبرنگار: 1410
کد خبر: 84091208
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کاهش ۳۵ درصدی تصادفات؛ نشانه موفقیت ایمنی‌ در جاده‌ای آذربایجان‌غربی

ارومیه- ایرنا- تصادفات رانندگی در آذربایجان‌غربی که همواره معضلی اساسی در جاده‌های طولانی این استان بوده، طی امسال ۳۵ درصد نسبت به سال گذشته کمتر شده که با وجود شیوع کرونا و کاهش سفرهای بین شهری به آن دلیل، نشانه‌ای از موفقیت در ایمنی‌سازی جاده‌ای بوده و نباید همه این کاهش را به پای شرایط کرونایی گذاشت.

به گزارش ایرنا، سالانه هزاران نفر در جاده های کشور و حدود ۵۰۰ نفر در جاده های ۱۲ هزار کیلومتری آذربایجان غربی البته با احتساب جاده های روستایی، جان خود را بر اثر تصادف از دست می دهند و ارقامی حدود ۱۰ برابر این تعداد نیز به همین علت مصدوم می شوند.

همین آمار کوتاه نشان می دهد که جلوگیری از بروز تصادف که بخش قابل توجهی از آن، قابل پیشگیری است، ضرورتی مهم است تا از بروز تلفات جانی قابل توجه و خسارت های چند صد میلیاردی جلوگیری شود.

بهبود وضعیت ایمنی جاده ها، فرهنگسازی برای رانندگی مطمئن و با شیوه درست، ارائه اطلاعات مناسب از وضعیت راه ها به رانندگان و مسافران، استفاده از حمل و نقل عمومی برای مسافرت ها، توسعه بزرگراه ها و آزادراه ها همه از مواردی است که می شود در این راستا عمل کرد.

در جلسه ویژه ای که در راستای بررسی ایمنی حمل و نقل در آذربایجان غربی با حضور مجازی وزیر راه و شهرسازی و مقام عالی استان برگزار شد، وضعیت این بخش مورد ارزیابی ویژه قرار گرفت.

تاکید وزیر راه و شهرسازی بر تسریع در طرح های حذف نقاط پرحادثه

وزیر راه و شهرسازی در ارتباط ویدیو کنفرانسی با هشتمین جلسه مدیریت اجرایی کمیسیون ایمنی حمل و نقل آذربایجان غربی تاکید کرد : روند حذف نقاط پر حادثه و تصادف استان آذربایجان غربی باید تسریع یابد.

محمد اسلامی افزود: درراستای کاهش تصادفات جاده ای، مناسبت روز بدون حادثه را می توان در طول سال به دفعات بیشتری برگزار کرد.

وی اظهار کرد: پیشنهاد مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی مبنی بر تجمیع پایگاههای امداد جاده ای در جوار یکدیگر پیشنهاد خوب و ارزنده ای است که عملیاتی شدن آن می تواند در انسجام امدادرسانی نقش بسزایی داشته باشد که در همین راستا ایجاد آتش نشان جاده ای نیز جهت امداد مناسب و سریع می تواند بسیار مناسب باشد.

وی با اشاره به توسعه شبکه راه‌های آذربایجان غربی ابراز امیدواری کرد که توسعه راههای استان نقش بسزایی در ایمنی محور ها و به تبع آن کاهش تصادفات جاده ای داشته باشد که البته توجه به سه فاکتور رفتار، وسیله و راه را نیز در کاهش تصادفات نباید نادیده گرفت.

وزیر راه و شهرسازی از پلیس راه و راهداران خواست با افزایش گشت های مشترک و تلفیقی در کاهش تصادفات جاده ای کمک کنند و افزود: با تامین اعتبارات لازم پایگاه های امداد و نجات در جاده ها افزایش پیدا کند.

کاهش ۳۵ درصدی فوتی های تصادف جاده ای در آذربایجان غربی

استاندار آذربایجان‌‎غربی نیز در این جلسه ضمن اشاره به وجود راه های وسیع در استان ایمن سازی و توسعه جاده‌ها را لازمه سرمایه‌گذاری دانست و گفت : جاده‌های استان ۳.۲ درصد از جاده‌های کشور را تشکیل می‌دهند.

محمدمهدی شهریاری افزود: این حجم از جاده لزوم ایجاد پایگاههای امداد و نجات بیشتر و افزایش تجهیزات امداد رسان و خودرو های گشت زنی و کنترل ایمنی همچون افزایش سامانه های کنترل سرعت و ثبت تخلفات عبور و مرور و دوربین های نظارتی را طلب می کند.

وی با اشاره به کاهش ۳۵ درصدی فوتی های تصادفات جاده ای در سطح استان آذربایجان غربی در ۶ ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته اضافه کرد: برای کاهش تصادفات باید از ظرفیت های آموزشی استفاده بهینه شود و آموزش را در سطح ابتدایی مدارس شروع و در رسانه ملی توسعه داد.

وی ضمن تاکید بر تسریع پروژه های راه سازی گفت : ایجاد تقاطع های غیر همسطح در برخی تقاطع های پر تصادف می تواند نقش زیادی در کاهش تصادفات داشته باشد.

استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: بیمه ها نیز می توانند نقش موثری در جاده سازی و تقلیل تصادفات داشته باشند زیرا این کار به نفع آنها بوده و با کاهش تصادفات بیمه ها در آمد بیشتری خواهند داشت.

آذربایجان غربی رتبه سوم کشور در کاهش تصادفات و فوتی‌های جاده‌ای

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی و دبیر کمیسیون ایمنی حمل و نقل استان هم در این جلسه اظهار کرد: طبق آمار، این استان در کاهش تصادفات جاده ای و تعداد فوتی ها در محورهای درون شهری و برون شهری در جایگاه سوم کشوری قرار دارد.

ارسلان شکری افزود: بیشترین و اصلی ترین عامل وقوع تصادفات در آذربایجان‌غربی، عدم توجه به جلو با ۳۵ درصد، عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه و تجاوز به چپ با ۱۴ درصد و تخطی از سرعت مطمئنه با ۱۴ درصد است.

وی اضافه کرد: طبق بررسی‌ها بین ۱۶ تا ۲۰ عصر ساعات بحرانی تصادفات است که البته در طرح پایلوت تصادفات شاهد کاهش ۳۳ درصدی تصادفات در این ساعات با نظارت و کنترل بیشتر بوده ایم.

وی اظهار کرد: سهم آذربایجان غربی در انتقال آمبولانسی مصدومان نسبت به میانگین کشوری کمتر است و باید با افزایش خودرو های امداد رسان و پایگاه های امدادی در سطح محور های مواصلاتی استان، این سهم را بیشتر شد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی افزود : توسعه راههای مواصلاتی از جمله تکمیل کریدور های شماره ۳ و ۱۰ و راههای آنتنی منتهی به پایانه های مرزی در کنار افزایش گشت های پلیس راه و افزایش دوربین های کنترل سرعت و ثبت تخلفات، بی شک نقش بسزایی در کاهش آمار تصادفات جاده ای استان خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، با توجه به آمارهایی که در این جلسه ارائه شد، امیدواری ها برای بهبود وضعیت ایمنی راه های آذربایجان غربی بیشتر شد که البته این روند به بهبود سخت افزاری و البته فرهنگسازی برای کاهش عوامل تصادف به ویژه رعایت رانندگان بسیار مربوط است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha