۱۱ آبان ۱۳۹۹، ۷:۴۰
کد خبرنگار: 2923
کد خبر: 84093623
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

برداشت سیب‌زمینی در تربت‌جام آغاز شد

۱۱ آبان ۱۳۹۹، ۷:۴۰
کد خبر: 84093623
برداشت سیب‌زمینی در تربت‌جام آغاز شد

مشهد- ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی تربت‌جام در استان خراسان رضوی از آغاز برداشت سیب‌زمینی از ۲۳۰ هکتار مزارع کشاورزی این شهرستان خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود تا پایان فصل برداشت بیش از هشت هزار تن از این محصول برداشت و روانه بازار مصرف شود.

علیرضا عرفانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، میانگین عملکرد محصول سیب‌زمینی این شهرستان را ۳۵ تن در هر هکتار ذکر کرد و افزود: این میزان محصول نسبت به پارسال بیش از ۳۰ درصد کاهش دارد. 

وی ادامه داد: یکی از مهمترین علل کاهش سطح زیرکشت سیب زمینی در این شهرستان افزایش هزینه های تولید و کاهش قیمت خرید این محصول در فصل برداشت می باشد.

مدیر جهاد کشاورزی تربت‌جام با بیان این‌که بیشترین محصول سیب‌زمینی تربت‌جام در بخش نصرآباد این شهرستان کشت می‌شود گفت: با هدف کاهش مصرف آب و هزینه کارگر، افزایش عملکرد، کاهش تراکم علف‌های هرز و صرفه‌جویی در هزینه سمپاشی و کود پاشی، کشت این محصول در بیش از ۳۰ هکتار از کشتزارهای این محصول به روش آبیاری "تیپ" انجام می‌شود.

وی افزود: کشت سیب‌زمینی در این منطقه علاوه بر درآمدزایی برای کشاورزان منطقه، منبع خوبی برای درآمد کارگران است به طوری که کار برداشت در هر هکتار سیب‌زمینی ۶۰ کارگر در روز نیاز دارد.
عرفانی با بیان اینکه عملیات برداشت سیب‌زمینی این منطقه از اواخر مهر ماه به تدریج آغاز و تا اواخر آبان ماه ادامه دارد گفت: ۷۰ درصد محصول سیب‌زمینی تربت‌جام برای فرآوری به کارخانه های سراسر استان ارسال و ۳۰ درصد این محصول در این شهرستان به مصرف می رسد.

وی ادامه داد: در سال زراعی جاری در هزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع این محصول مبارزه با آفات و بیماریها انجام و در راستای حمایت از کشاورزان به ازای هر هکتار از مزارع سیب زمینی این شهرستان ۴۰۰ کیلوگرم کود توزیع شده است.

عرفانی افزود: محصول سیب زمینی در این شهرستان ۷۵ خانوار بهره بردار دارد.

۶۵ درصد جمعیت شهرستان تربت‌جام به کشاورزی و دامپروری مشغول هستند و این شهرستان ۱۱هزار بهره بردار بخش کشاورزی و ۴۵ هزار هکتار زمین کشاورزی و باغی دارد.

مرکز شهرستان مرزی و ۱۴۰ هزار نفری تربت‌جام در ۱۶۷ کیلومتری جنوب شرق مشهد واقع است.

تربت‌جام از شمال شرق هم مرز با کشور ترکمنستان و از مشرق هم مرز با کشور افغانستان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha