۱۱ آبان ۱۳۹۹، ۸:۳۲
کد خبرنگار: 3043
کد خبر: 84094771
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

نخستین جشنواره نشان ملی دبیرسیاقی در قزوین برگزار می‌شود

قزوین- ایرنا- معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین از برگزاری نخستین جشنواره نشان ملی دبیرسیاقی در سالجاری خبر داد و گفت: این جشنواره در ۲ حوزه نظم و نثر شامل کتاب و رساله‌های دکتری برگزار خواهد شد .

محمد رستمی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این جشنواره  به میزبانی قزوین در راستای تجلیل از خدمات ارزنده فرهنگی و ادبی زنده‌یاد استاد دکتر سید محمد دبیر سیاقی و با هدف ارتقای زبان فارسی و تقدیر از پدید آورندگان آثار برجسته و بدیع علمی و پژوهشی در حوزه تصحیح  متون کهن فارسی است.

وی اظهار داشت: جشنواره نشان ملی دبیرسیاقی به صورت سالانه برگزار خواهد شد و به بهترین کتاب و یا رساله دکتری که در حوزه تصحیح متون نظم و نثر در کشور تولید شده باشد و  به برترین آثار تصحیح متون فارسی رساله نشان دبیر سیاقی و جایزه نقدی تعلق خواهد گرفت.

رستمی با بیان اینکه نشان ملی دبیر سیاقی توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شده است ، افزود:  فراخوان نخستین دوره نشان ملی دبیر سیاقی بعد از جلسات کارشناسی متعددی که با اعضای هیات علمی برگزار گردیده نهایی شده و بزودی منتشر می‌شود و مهلت آثار تا ۱۰ بهمن ماه ۹۹ پیش بینی شده است.

این مسوول اضافه کرد: علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین مراجعه و یا با دبیرخانه این جشنواره با شماره تلفن ۰۲۸۳۳۶۹۱۳۹۲و ۳۳۶۹۱۴۰۴ تماس بگیرند.

وی یادآور شد: داوری آثار توسط چهره‌های شاخص ملی انجام خواهد شد.

رستمی با اشاره به برگزاری جایزه کتاب سال در استان قزوین خاطر نشان کرد: این جشنواره به صورت ۲ سالانه برگزار می شود که سال گذشته با استقبال خوبی در قزوین برگزار شد و جایزه کتاب سال سال آینده نیزدر قزوین برگزار خواهد شد.

دکتر سیدمحمد دبیر سیاقی در سال ۱۲۹۸ هجری شمسی در قزوین به دنیا آمد و از شاگردان علامه دهخدا بود ،  او در سال ۱۳۲۴ دکتری ادبیات فارسی خود را از دانشگاه تهران دریافت کرد و در سال ۱۳۲۵ به عضویت انجمن بین‌المللی ایران‌ شناسی درآمد.

 استاد دبیرسیاقی نزدیک به ۸۰ متن ادبی و تاریخی را تصحیح و منتشر کرده‌ است، که از میان آن‌ها می‌توان به "شاهنامه فردوسی"، "دیوان منوچهری"، "نزهه‌القلوب"، "فرهنگ سُروری و سلطان جلال‌الدین خوارزمشاه" و تصحیح لغت فرس اسدی طوسی اشاره کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha