مخالفت مجمع صنفی دانشجویان علوم پزشکی با پذیرش از دانشگاه‌های خارج

تهران- ایرنا- مجمع دبیران شورای صنفی دانشجویان علوم پزشکی در نامه‌ای خطاب به معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان و پذیرش دانشجویان از دانشگاه‌های خارج کشور مخالفت کرد.

به گزارش روز یکشنبه معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در نامه مجمع دبیران شورای صنفی دانشجویان وزارت بهداشت خطاب به علی اکبر حق دوست معاون آموزشی وزارت بهداشت آمده است: دانشگاه به عنوان نهادی که در کنار نقش تعلیم، نقش فرهنگی، تربیتی و بالندگی اجتماعی دانشجو را بر عهده دارد، از اصلی ترین و اثرگذارترین نهادهای اجتماعی در جهان مدرن است. بی شک حیات این نهاد مهم علمی و فرهنگی نیز به نیروی انسانی موجود در آن بستگی دارد و شاکله فکری اجزا و اعضای دانشگاه مسیر تربیت و تعلیم افراد جامعه را تبیین می کند.

مجمع دبیران شورای صنفی دانشجویان وزارت بهداشت افزود: این اهمیت در دانشگاه‌های علوم پزشکی چندین برابر می‌شود؛ زیرا حوزه بهداشت و درمان از حساس‌ترین و حیاتی‌ترین ساختارهای کشور است و هرگونه ضعف، حاشیه و مشکل در این بخش اثرات جبران ناپذیری بر سلامت کشور عزیزمان خواهد داشت. به همین دلیل دست اندرکاران این حوزه اعم از مسئولین، کادر درمان، پرسنل فعال در این بخش و دانشجویان حوزه رشته‌های علوم پزشکی همواره با دغدغه خاص و اهتمام ویژه، تمام نیرو و دانش خود را در جهت ارائه خدمات در  بهترین شکل آن به مردم این مرز و بوم به کار بسته‌اند.

در ادامه آمده است: اگرچه بدنه فداکار علوم پزشکی در هیچ یک از برهه‌های حساس کشور که نمونه اخیر آن را در پاندمی کووید -۱۹ شاهد هستیم، دست از تلاش در جهت خدمت به مردم برنداشته‌اند، اما متاسفانه در سال‌های اخیر این قشر زحمتکش همواره با مشکلات عمیقی در حوزه‌های مختلف از جمله کمبود امکانات درمانی، نبود زیرساخت‌های مناسب برای فعالیت با بازدهی مناسب و البته تصمیم های نادرست روبه رو بوده‌اند.

مشکلات آموزش پزشکی

در این نامه تاکید شد: سیستم سلامت کشور ابعاد گسترده‌ای دارد که شاکله اصلی آن نیروی انسانی توانمند و آموزش دیده دانشگاهی است که پس از گذراندن چندین سال آموزش بالینی در صورت ایجاد ظرفیت‌های لازم توسط نهادهای ذیربط وارد عرصه فعالیت‌های درمانی می‌شود. برنامه ریزی و تقسیم بندی نیروی انسانی به صورت مناسب و کارآمد موجب اثربخشی قابل قبول و موثر در راستای انجام مراقبت‌های بهداشتی درمانی با کیفیت و عادلانه خواهد بود.

مجمع دبیران شورای صنفی دانشجویان وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: برای رسیدن به این هدف باید حوزه نیروی انسانی را از دو بعد کلی مورد بررسی قرار داد: ۱. کیفیت مناسب نیروی انسانی؛ که متاثر از آموزش‌ سیستماتیک، تجارب و مهارت‌های فردی، انگیزه‌های وی و پاداش و جریمه‌های نظام درمانی است. ۲. کمیت مناسب نیروی انسانی؛ نیز تحت تاثیر عوامل عدیده‌ای چون جمعیت منطقه، رفتارهای بهداشتی درمانی جمعیت تحت پوشش، تعداد و چگونگی توزیع مراکز بهداشتی درمانی، سیاست‌های بهداشتی درمانی کشور، سیاست‌های کلان مراجع تصمیم گیری در به کارگیری نیروی انسانی، رشد جمعیت و جغرافیای منطقه قرار می‌گیرد.

این مجمع افزود: در کشورهای در حال توسعه معمولا به دلیل فراهم نبودن زمینه مطالعات، مهارت و تخصص در زمینه برنامه ریزی بهداشتی و درمانی اغلب منابع به صورت نامتوازن تخصیص می‌یابند. به منظور بررسی و تحلیل سطح نابرابری توزیع منابع سلامت روش‌های متعددی توسط آمارشناسان و اقتصاد دانان معرفی شده است که مناسب‌ترین آنها محاسبه ضریب جینی به دلیل مستقل بودن از میانگین است. ولی متاسفانه پژوهش‌های وسیعی با این شاخص در کشور انجام نگرفته است که لازم است نهادهای ذی صلاح در زمان بندی مشخص و با تیم کارشناسی ماهری، نسبت به این موضوع مهم تحقیقات لازم را انجام دهند و نتیجه را به نهادهای مسئول مانند وزارت بهداشت ارائه دهند.

این نامه اضافه کرد: عقل سلیم حکم می‌کند اقدامات کارشناسانه در تصویب قوانین در دستور کار قرار گیرد و پس از انجام پژوهش‌های لازم، دریافت نظر کارشناسان و صاحب نظران، توجه به آمایش سرزمینی، ضریب جینی و اسناد بالادستی موجود در حوزه جذب دانشجوی علوم پزشکی تصمیم های لازم در این بخش اتخاذ شود.

مجمع دبیران شورای صنفی دانشجویان علوم پزشکی با اشاره به راه های تعیین تعداد نیروی انسانی برای امور پژوهشی، این راهکارها را پیشنهاد داد: تربیت نیروی انسانی براساس شاخص های رایج بین المللی، تربیت نیرو براساس تقاضای دستگاه‌های مختلف و یا ظرفیت دانشگاه‌ها، تربیت نیروی انسانی بر اساس اهداف برنامه توسعه و سیاست‌گذاری کشوری برای تمامی بخش های عمومی و خصوصی و تربیت نیروی انسانی براساس تقاضا و رفتار مردم.

در این نامه تاکید شده است: اگر مسئولان امر روش اول را برای تصمیم خود ملاک قرار دهند، باید توجه کنند ارزیابی شرایط حاکم بر یک مجموعه باید با یک معیار انجام گیرد و در صورت استناد به آمارهای جهانی و مقایسه ایران با کشورهای توسعه یافته برای سرانه کادر درمانی لازم است نحوه پذیرش داوطلبان کنکور و استخدام اساتید، امکانات آموزشی دوران دانشجویی، دستمزدهای کادر درمان و همچنین نحوه ارائه خدمات به مردم و سهم مردم در پرداخت هزینه‌های درمان نیز  همراه این معیار سنجیده شده و از معیارهای دوگانه پرهیز شود.

عدم تطابق تصمیم گیری ها با واقعیت های موجود

مجمع دبیران شورای صنفی دانشجویان علوم پزشکی افزود: مطالعات نشان می‌دهد به لحاظ علمی بهترین روش بررسی نیاز جامعه به تربیت نیروی انسانی روش سوم است که به نظر می‌رسد در این حوزه به علت کمبود مطالعات کافی نیاز به پژوهش‌های سازمان یافته و آینده نگر است. معضلی که امروزه در کشورمان با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم و البته مقصود این مرقومه نیز است؛  فرایند تحلیلی برخی از مسئولین (احتمالا بدون توجه به فرآورده این تفکر)در جهت افزایش ظرفیت دانشگاه‌ها است.

این نامه یادآور شد: برخی از مسئولان کشور رسیدن به شرایط مطلوب توزیع و ارائه خدمات درمانی و بهداشتی در کشور را نتیجه افزایش ظرفیت غیرکارشناسی دانشگاه و بدون توجه به ساختارهای اساسی آموزشی و درمانی کشور ( و نیز ایرادات آن) می‌دانند. استدلالی غیرکارشناسی که به نظر می‌رسد بدون توجه به شاخص‌های فوق الذکر بوده است و خسارات جبران ناپذیری را به بار خواهد آورد.

در ادامه آمده است: استدلال دیگر برخی از مسئولان در خصوص افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو به دلیل افزایش افراد شرکت کننده در کنکور تجربی شاید برگرفته از دیدگاه اقتصادی نمودار عرضه و تقاضا است. سوال اینجاست که آیا عرصه آموزش علم بنگاه اقتصادی است که این استدلال در ادبیات مسئولین حاکم است؟ 

این نامه افزود: طبق بررسی‌های پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و تحقیقات و فناوری، افزایش تعداد دانشجویان در سال‌های اخیر نه تنها از مشکلات جامعه نکاسته است، بلکه زمینه ساز و گاهی مسبب ایجاد بحران‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی عدیده ای نیز شده است. حال باید اندیشید که جذب بیش از حد توان نظام آموزش سلامت و فارغ التحصیل کردن افرادی بدون دانش آکادمیک، کشور را با چه خطرات عظیمی رو به رو خواهد کرد؟

مجمع دبیران شورای صنفی دانشجویان وزارت بهداشت تاکید کرد: این تصمیم در شرایطی صورت  گرفته است که بررسی و تطابق فرم خودارزیابی استانداردهای کالبدی برنامه آموزشی رشته ها و مقاطع مختلف تهیه شده توسط معاونت آموزشی وزارت بهداشت با واقعیت موجود، حاکی از آن است که در دانشگاه‌های علوم پزشکی نه تنها امکان افزایش دانشجویان وجود ندارد؛ بلکه امکانات موجود نیز متناسب با تعداد دانشجویان کنونی نیست و لازم است مجلس شورای اسلامی برای جلوگیری از بروز فاجعه‌ای عظیم در سال‌های نه چندان دور، بودجه‌های لازم برای اصلاح شرایط موجود را اختصاص دهد.

بر اساس این اظهارات، آنچه که هم اکنون در بین برخی از افراد جامعه به عنوان درآمدزایی چشمگیر یا انحصار طلبی حوزه علوم پزشکی مطرح است شاید تنها منحصر به عده بسیار کمی از افراد این بخش است که سالهای متمادی فعالیت کرده و حتی به انجام فعالیت‌های اقتصادی مشغول بوده اند؛ البته به طور طبیعی تعداد کمی از کادر درمان بدون وجدان کاری در حال درآمد زایی هستند که به یقین با اصلاح نظام پرداخت و البته ورود نهادهای نظارتی این مشکل هم رفع خواهد شد.

مجمع دبیران شورای صنفی دانشجویان علوم پزشکی ادامه داد: راه حل این تمام این مشکلات، افزایش ظرفیت پذیرش در این رشته‌ها نخواهد بود؛ زیرا افزایش فارغ التحصیلان فاقد مهارت و دانش کافی با افزایش نارضایتی مردم، ویزیت‌های متعدد توسط پزشکان و افزایش هزینه نظام سلامت تنها مشکل را پیچیده تر خواهد کرد. 

پدیده پزشکان بیکار

در ادامه این نامه آمده است: طبق آمار اعلامی انجمن پزشکان عمومی سال ۹۸، در حال حاضر سرانه کل پزشکان نسبت به جمعیت ۱/۷۴ به هزار نفر جمعیت است (بیش از ۸۰ هزار پزشک عمومی) که از کف استانداردهای جهانی گذشته است.

پیش بینی می شود که در سال ۱۴۰۴ تعداد ۱۰۱ هزار پزشک عمومی در کشور داشته باشیم. بر اساس آمارهای وزارت بهداشت ۴۰ هزار پزشک و ۵۰ درصد از فارغ التحصیلان رشته های تخصصی داروسازی بیکار هستند و در این شرایط قطعا افزایش ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها با وجود آمارهای فوق، نه تنها تاثیری در بهبود وضعیت بهداشتی و درمانی جامعه نخواهد داشت که باعث مشکلات مهمی خواهد شد.

این مجمع در بیان این مشکلات عنوان کرد: منفی تر شدن موازنه امکانات و تجهیزات آموزشی در قیاس با دانشجویان در محیط های آموزشی، درمانی، افزایش بیش از پیش تجمع پزشکان و دندان پزشکان در شهر و حاشیه آنها و عدم حضور آنها در مناطق محروم به دلیل نبود امکانات رفاهی و موارد انگیزشی از جمله این مشکلات است. 

در ادامه این نامه آمده است: به نظر می‌رسد راه بهبود شرایط بهداشتی و درمانی کشور، قطعا از جاده افزایش ظرفیت پذیرش دانشگاه نمی‌گذرد و مواردی همچون بومی گزینی (همانند آنچه اکنون در حال حاضر در دانشگاه‌ها صورت می‌گیرد)، فراهم ساختن زیر ساخت‌های حیاطی در مناطق محروم مانند جاده‌های رفاهی و امکانات لازم و نیز اعمال امتیازات و تسهیلات برای جذب پزشکان در مناطق محروم می‌تواند راه حلی برای برون رفت از شرایط موجود و نیز ترغیب و به کارگیری نیروهای مازاد و بیکار رشته‌های علوم پزشکی در مناطق محروم در جهت توزیع مناسب و موثر نیروهای خدمات سلامت باشد.

مخالفت با پذیرش دانشجویان از خارج از کشور

این نامه یادآور شد: در روزهای اخیر اخباری مبنی بر تلاش غیر علمی برخی افراد برای افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان در کنکور سراسری و همچنین ورود دانشجویان ایرانی از دانشگاه های خارج کشور شنیده است. این در حالی است که در حال حاضر تبعات موافقت یا تسلیم در برابر فشار افراد ناآگاه که سابقا پیگیر تشکیل دانشکده‌های خصوصی علوم پزشکی بوده اند را مشاهده می‌کنیم.

در پایان این نامه آمده است: بهتر است تجربه کشورهایی مانند آمریکا، ژاپن، اسپانیا و مکزیک در خصوص افزایش پذیرش دانشجویان علوم پزشکی در سال های گذشته را مطالعه کنید. سوق دادن نظام آموزشی کشور از کیفیت مطلوب به سوی کمیت غیرکارشناسی موجب از بین رفتن ارزش علم می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha