نماینده شرکت حمل و نقل و زیرساخت وزارت راه و شهرسازی در پروژه راه آهن چابهار- زاهدان روز چهارشنبه در حاشیه این مراسم در گفتوگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: بیش از یکهزار و ۶۰۰ میلیارد تومان برای پیشرفت حدود ۴۳ درصدی خط ریلی چابهار- زاهدان هزینه شده که این خط در آیندهای نزدیک آماده افتتاح خواهد شد.
احمد نوذری بیان کرد: این پروژه در هشت قطعه و با مبلغ اولیه ٢ هزار و ٤١ میلیارد تومان در حال اجراست و تاکنون کل پروژه بیش از ۴۷ درصد پیشرفت، زیرسازی کل پروژه ۶۳ درصد، زیرسازی بخش جنوبی مسیر ۷۶ درصد و پیشرفت فیزیکی بخش جنوبی ۵۹ درصد و تاکنون پیشرفت مالی پروژه ۴۰ درصد بوده است.
وی افزود: خط ریلی چابهار - زاهدان - میلک - سرخس در مجموع یکهزار و ۶۴۰ کیلومتر طول دارد که ۶۱۰ کیلومتر آن از چابهار تا زاهدان و با احتساب خطوط فرعی ۷۳۰ کیلومتر بوده و طول مسیربخش شمالی ایرانشهر تا زاهدان ۳۱۶ کیلومتر است.
نماینده شرکت حمل و نقل و زیرساخت وزارت راه و شهرسازی در پروژه راه آهن چابهار- زاهدان گفت: در این پروژه ۳۳ ساختمان، ایستگاه ۹۰۰ تا یکهزار و ۷۰۰ متر مسافری و باربری، ۱۲۸ دستگاه پل بزرگ و کوچک و ۳۹ دستگاه تونل پیشبینی شده است.
وی بیان کرد: ۲ هزار و ۵۳۰ نیروی انسانی و ۸۹۲ ماشین آلات راهسازی در این پروژه مشغول به کار هستند.
معاون استاندار سیستان وبلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه چابهار نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: توسعه زیرساختهای حمل و نقل برای رونق اقتصادی این استان از اولویتهای دولت است.
رحمدل بامری افزود: تکمیل طرحهای توسعهای نظیر راه آهن به توسعه حمل و نقل سیستان و بلوچستان و کشور کمک شایانی میکند و جایگاه بندرشهید بهشتی را در حمل کالا به داخل کشور ارتقا میدهد.
وی با اشاره به اینکه چابهار نقش ملی و بین المللی در توسعه سیستان و بلوچستان دارد و ارتباط این منطقه با آبهای آزاد زمینه توسعه را برای هر صنعتی فراهم میکند، خاطرنشان کرد: چابهار در آینده قطب تجارت و ترانزیت منطقه خواهد شد و باید هر چه سریعتر زیرساختهای آن در زمینه حمل و نقل فراهم شود.
فرماندار چابهار ادامه داد: پروژه راه آهن چابهار - سرخس از طرحهای ملی در حال اجراست که میتواند نقش مهمی در تحول اقتصادی سیستان و بلوچستان بویژه بندر بزرگ چابهار داشته باشد.
وی با قدردانی از تلاش دولت برای توسعه و آبادانی چابهار خاطرنشان کرد: تکمیل خط آهن چابهار- زاهدان- میلک - سرخس سبب ساخت حدود یکهزار کیلومتر بزرگراه و آزاد راه، ساخت فرودگاه بین المللی چابهار، راهاندازی خطوط مسافری دریایی با کشورهای همجوار مرزهای آبی و حمل و نقل کالا و مسافر در جنوب سیستان و بلوچستان میشود.
به گزارش ایرنا، پروژه راه آهن چابهار - زاهدان - سرخس - مشهد یکی از طرحهای مهم ملی درحال اجرا در سیستان و بلوچستان است که تکمیل و راهاندازی آن تحولات چشمگیری در ارتباطات تجاری کشورهای مختلف و توسعه و پیشرفت استانهای جنوب شرق کشور ایجاد میکند.
این پروژه مهم و حیاتی به طول یکهزار و ۶۴۰ کیلومتر بوسیله قرارگاه خاتم الانبیا درحال اجراست و نقش مهمی در جابه جایی کالا از چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور به سایر نقاط ایران و کشورهای همجوار خواهد داشت.
پروژه اتصال خط آهن چابهار- زاهدان- مشهد به شبکه ریلی کشور از سال ۱۳۸۹ آغاز شده ولی به دلیل تخصیص نیافتن به موقع اعتبارات از پیشرفت قابل قبولی برخوردار نبوده و تخصیص اعتبارات موردنیاز این طرح ملی نیازمند توجه ویژه دولت است که خوشبختانه امسال با تحرکات بیشتری در حال اجراست.
این خط آهن از ورودی شرقی بندر شهید بهشتی چابهار آغاز شده و به راه آهن بافق - مشهد متصل خواهد شد، که اکنون از ۲ مسیر زاهدان به سمت چابهار و چابهار به سمت نیکشهر و ایرانشهر در حال ساخت است.
توسعه بندر چابهار و ارتقای ظرفیت تخلیه و بارگیری آن تا ۸.۵ میلیون تن ایجاب می کند که خط ریلی چابهار- زاهدان- میلک- سرخس هرچه سریعتر تکمیل شود تا تجار و سرمایه گذاران داخلی و خارجی با شوق و اشتیاق بیشتری در سیستان و بلوچستان حضور یابند و با سرمایه گذاری در این منطقه تحول بزرگی در صادرات و واردات و چرخه اقتصادی کشور ایجاد کنند.
رهبر معظم انقلاب و دولت تدبیر و امید توجه ویژه ای به توسعه زیرساخت های بندر چابهار دارند به طوری که پروژه های راه آهن و توسعه بندر شهید بهشتی با سرعت در حال انجام است.
هم اینک در اجرای پروژه راه آهن چابهار- زاهدان - مشهد (سرخس) نیروهای بومی مشغول کار هستند و علاوه بر اجرای این طرح در روستاهایی که راه آهن از آنها عبور می کند ساخت مدرسه، زیرسازی و بازگشایی راه های ارتباطی برای محرومیت زدایی مناطق مختلف روستایی در دستورکار است که موجب رضایتمندی مردم محروم شده است.
خط ریلی چابهار - سرخس به صورت یک خطه و برای جابجایی کالا و مسافر در حال ساخت است.
این خط ریلی ۹۰ درصد برای جابجایی کالا و حدود ۱۰ درصد برای مسافر پیش بینی شده است. مسیر اصلی این خط ریلی از چابهار به زاهدان به طول ٦١٠ کیلومتر سال ۱۳۸۹ کلنگ زنی شد اما از سال ۱۳۹۲ به طور جدی درحال اجراست.
این خط ریلی از دروازه شرقی اسکله شهید بهشتی چابهار آغاز و با عبور از شهرستانهای کنارک، نیکشهر، ایرانشهر و خاش در نهایت به زاهدان متصل شده و پس از آن برای ارتباط با کشورهای آسیای میانه به سرخس متصل میشود.
از اهداف اصلی این خط ایجاد کریدور ریلی شرق کشور، اتصال بندر تجاری، ترانزیتی، اقتصادی و گردشگری چابهار به شبکه ریلی کشور و کشورهای آسیای میانه، کمک به توسعه سواحل مکران، ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی سیستان و بلوچستان و اتصال کشورهای آسیای میانه و افغانستان به آبهای آزاد است.
راه آهن چابهار- زاهدان- میلک - سرخس به عنوان اصلی ترین اولویت زیرساختی شرق کشور علاوهبر کسب منافع ملی حاصل از درآمدهای ترانزیتی، تاثیر مستقیمی بر اشتغالزایی و پیشرفت اقتصادی این نقطه از ایران اسلامی خواهد داشت.
دهستان میلک از توابع شهرستان مرزی هیرمند در شمال سیستان و بلوچستان با ولایت نیمروز افغانستان هم مرز است و هم اینک بازارچه و پایانه مرزی آن یکی از فعال ترین گذرهای مرزی کشور است و پل ابریشم تنها مسیر رفت و آمد کامیونهای حامل کالاهای ترانزیتی و صادراتی ایران و افغانستان در استان سیستان و بلوچستان است.
ایجاد زیرساخت ریلی سبب دسترسی بهتر به معادن غنی استان شده و بهرهبرداری از آنها را مقرون به صرفه می کند، علاوه بر این مقدمات لازم برای سرمایه گذاری در زمینه فعالسازی ظرفیت معادن غنی شرق کشور فراهم می شود و کشور افغانستان نیز می تواند موادمعدنی و تولیدات کشاورزی خود را از این طریق به بندرچابهار و از آنجا به سایر کشورها صادر کند.
نظر شما