۱۹ آبان ۱۳۹۹، ۱۱:۴۷
کد خبرنگار: 896
کد خبر: 84101131
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

بی‌تحرکی ، بار اضافی آموزش مجازی بر دانش‌آموزان

ساری - ایرنا - دانش‌آموزان که به لحاظ شرایط تحصیل و پشت میزنشینی همیشه از افراد کم تحرک جامعه به شمار می‌رفتند ، این روزها در دوران کرونایی و مجازی شدن آموزش بیش از گذشته زمین‌گیر شده‌اند و حداقل‌های تحرک از آنان سلب شده است ؛ وضعیتی که به اعتقاد کارشناسان اگر خانواده‌ها برای آن چاره اندیشی نکنند می‌تواند تبعات بلندمدتی بر سلامت آنها بر جای بگذارد.

به گزارش ایرنا ، خیلی زمان دوری نبود که برای جلوگیری از کم تحرکی دانش آموزان تمام تلاش ها بر این محور متمرکز بود که کودکان از فضای مجازی و یا بازی های کامپیوتری دور نگه داشته شوند تا این فرصت و زمان برای حضورشان در بستر تحرک و فعالیت بدنی فراهم شود .

 غالب تلاش های مجموعه متولی سلامت و بهداشت دانش آموزان در وزارت آموزش و پرورش هم حول همین محور قرار داشت تا برای این منظور بتوانند به نتیجه دلخواه یعنی واداشتن دانش آموزان به فعالیت و تحرک دست یابند ، اما بیماری کووید- ۱۹ باعث شد تا دانش آموزان به سمت فضای مجازی سوق داده شوند تا نیازهای آموزشی از این طریق برطرف شود ، شیوه ای که بنا به اظهارنظر کارشناسان حوزه سلامت اگر دقت لازم صورت نگیرد تبعات منفی نیز با خود به همراه دارد.

آسیب کرونا بر پیکره دانش آموزان 

یک متخصص آسیب شناسی ورزشی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تایید کم تحرک شدن دانش آموزان در دوران کرونایی ، گفت : طبیعتا آموزش مجازی با تمام مزایایش از قبیل صرفه جویی در وقت و هزینه و مصون نگه داشتن دانش آموزان و کادر آموزشی از ابتلا به بیماری کووید- ۱۹ تبعات منفی نیز با خود به همراه دارد . 

رُز فولادی افزود : آموزش مجازی با خود شرایطی به همراه دارد که فرد بناچار می بایست این شرایط را تحمل کند که از آن جمله می توان به نشستن طولانی مدت پشت کامپیوتر و چشم دوختن به مانیتور اشاره کرد . 

وی ادامه داد : حتی شیوه نشستن در کلاس های مجازی در نوع خود جالب و آسیب های خاص خود را به همراه دارد چون دیده شده دانش آموزان در ساعات کلاس مجازی کمترین میزان اصول نشستن را رعایت می کنند که می تواند در وضعیت اسکلت بدنی فرد تاثیر بگذارد بخصوص دانش آموزان که در سنین رشد قرار دارند . 

این متخصص آسیب شناسی فعالیت های بدنی اظهار داشت : وضعیت نامناسب نشستن ، قرار گرفتن پشت میز کامپیوتر ، چشم دوختن به صفحه گوشی تلفن همراه ، تبلیت و یا مانیتور کامپیوتر می تواند اسکلت دانش آموزان را تحت تاثیر خود قرار بدهد ، ضمن این که کم شدن تحرک آنها به خاطر عدم حضور در مدرسه هم به جای خود این قشر را تحت تاثیر خود قرار می دهد . 

وی برای توصیف وخامت وضعیت کم تحرکی دانش آموزان در این دوران خانه نشینی توضیح داد : به طور مثال دانش آموزان در دوران قبل کرونا با اندک تحرکی و حرکت بدنی همچون طی کردن مسیر خانه تا مدرسه و یا گذاشتن کیف بر روی کتف های خود ، حداقل قسمت های بالاتنه بدن خود را بدین طریق حرکت می دادند ، موضوعی که شاید در آن زمان آنچنان پراهمیت دیده نمی شد، اما الان این حداقل تحرک نیز در کودکان وجود ندارد و به خاطر همین مساله بی حرکتی برخی عضلات باعث می شود تا بالانس و تعادل قدرت بدنی متعادل نباشد و برخی عضلات به همین دلیل ضعیف تر می شود. فولادی گفت : به طور مثال عضلات پا و بالاتنه دانش آموزان در این وضعیت کرونایی ضعیف می شود و برخی عضلات همچون باسن و پشت ران ها به خاطر نشستن طولانی مدت دچار ناهنجاری ها اسکلتی خواهد شد.

حذف محدودسازی کودکان در دوران خانه نشینی کرونایی

این متخصص آسیب شناسی ورزشی به والدین توصیه کرد که با توجه به محدود بودن کودکان به فضای خانه و حضور کمترشان در مدرسه و یا کوچه به آنها این اجازه را بدهند که در فضای خانه شیطنت های بچه گانه اشان را داشته باشند تا هم انرژی انباشته اشان تخلیه شود و هم با همین اندک تحرک ، از ایجاد بخشی از آسیب های اسکلتی جلوگیری شود.

وی تاکید کرد : همین حرکت های کودکانه بهترین تحرک بدنی برای آنها است و از این طریق و با این فعالیت ها کودکان فعالی خواهیم داشت و تا حدودی کم تحرکی دوران کرونایی آنها جبران خواهد شد . 

فولادی ادامه داد : در حالی که دانش آموزان در کلاس های درس پشت میز و صندلی شرایط نشستن تا حدودی مطلوب و استاندارد را داشتند در زمان آموزش مجازی چنین فضایی برای آنها وجود ندارد ، در نتیجه والدین باید تا جایی که برایشان امکانپذیر است برای این منظور وسایل و امکاناتی را که مناسب است فراهم کنند تا آسیب زایی آموزش مجازی کاهش یابد.

وی همچنین به والدین توصیه کرد تا ضمن نظارت بر فعالیت آموزش فرزندانشان در زمان استراحت های کوتاه بین کلاس ها ، تمرینات حرکتی را که در شبکه شاد بارگذاری شده ، فرزندانشان انجام دهند و علاوه بر این حرکت های کششی متداول نیز انجام دهند . 

رییس اداره تربیت بدنی و فعالیت ورزشی اداره کل آموزش و پرورش مازندران هم با اشاره به اینکه دانش آموزان استان تا قبل از کرونا جز اقشار کم تحرک به شمار می رفتند ، گفت : اما اکنون و در این دوران کرونایی این کم تحرکی بیشتر شده است چرا که دیگر از کلاس و مدرسه خبری نیست و آموزش ها به صورت مجازی برگزار می شود . 

قربانعلی سهرابی افزود : بنا به اعلام مجموعه دانشگاه علوم پزشکی مازندران ، همین کم تحرکی ها در دوران کودکی و نوجوانی باعث شده تا علاوه بر اینکه ما فرزندان چاقی داشته باشیم به جمعیت بیماران دیابتی و فشار خون در آینده اضافه شود.

بیافزاییم . 

وی گفت : تا پیش از بروز بیماری کووید- ۱۹ ، وزارت آموزش و پرورش طرحی با عنوان " کوچ " را از سال گذشته در پنج استان کشور اجرا کرد که در آن وضعیت قد و وزن دانش آموزان مورد ارزیابی و سنجش قرار می گیرد . 

رییس اداره ورزش آموزش و پرورش مازندران گفت : مازندران نیز یکی از این استان های پایلوت بود که سال گذشته این طرح در ۱۵ مدرسه پسرانه استان به اجرا درآمد که براساس برررسی های انجام شده حدود ۳۰ درصد از این دانش آموزان چاق بودند که می توان این آمار را به دیگر دانش آموزان استان نیز تعمیم داد . 

وی با ابراز نگرانی از تشدید چاقی دانش آموزان استان در این دوران خاطرنشان کرد : هر چند درس تربیت بدنی و ورزش به صورت مجازی در شبکه شاد برگزار می شود و از دانش آموزان خواسته شده تا فعالیت های ورزشی خود در منزل در ساعات تربیت بدنی را به صورت فیلم برای معلمان خود ارسال بکنند اما نمی توان به طور حتم کنترل و نظارت دقیقی در این مساله نمی توان انجام داد .  

سهرابی از والدین به عنوان رکن مهم و اساسی برای نظارت و دقت در انجام فعالیت بدنی و تحرک دانش آموزان نام برد و گفت : اکنون که کلاس درس حضوری تربیت بدنی و باشگاه های ورزشی تعطیل است و امکان فعالیت کودکان در این فضاها فراهم نیست این خانواده ها می توانند برای این منظور پای کار باشند و کمک حال نهاد آموزش و پرورش به شمار می روند .

بارگذاری محتوای تحرک بدنی در شبکه شاد 

رییس اداره سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران نیز با اشاره به مساله تشدید کم تحرکی دانش آموزان در دوران کرونایی به واسطه استفاده از ابزار آموزش مجازی گفت : برای این منظور مسئولان و دست اندرکاران حوزه سلامت دانش آموزان سعی کردند خلاهای ناشی از این مساله را جبران کنند . 

رضا صفایی افزود : برای  این منظور در شبکه شاد که سیستم آموزش مجازی است کلیپ ها و ویدئوهای آموزشی حرکات ورزشی و فعالیت بدنی با عنوان "سبک زندگی فعال و سالم" بارگذاری شده است تا در بین هر کلاس درس این فعالیت ها انجام شود .

وی ادامه داد : اما برای اجرای این برنامه های ورزشی می بایست حساسیت های لازم از سوی خانواده ها نیز وجود داشته باشد تا فرزندان مجاب شوند که همراه با ملزم بودن برای درس خواندن این برنامه حرکتی را انجام دهند . 

این مسئول حوزه سلامت دانش آموزان مازندران اضافه کرد : اگر در این برهه زمانی نسبت به مسائل مربوط به حرکت و فعالیت بدنی و یا چگونگی مراقبت از اعضای بدن به هنگام نشستن مداوم پشت کامپیوتر که مستقیما با فیزیک و آناتومی بدن دانش آموزان مرتبط است حساس نباشیم در سالهای آینده این کوتاهی ها تاثیر بدی را بر اعضای بدن آنها خواهد گذاشت .

بر اساس آمارهای رسمی مازندران در سال تحصیلی جاری ۵۰۸ هزار دانش آموز دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha