۲۱ آبان ۱۳۹۹، ۱۲:۵۶
کد خبرنگار: 3090
کد خبر: 84101649
T T
۵ نفر

برچسب‌ها

زیرساخت آموزش‌های مهارتی به شیوه مجازی در همدان فراهم است

همدان _ ایرنا _ رییس اداره آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه ای استان همدان از آمادگی آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد همدان برای ارائه آموزش‌ها به شیوه مجازی خبر داد.

حسین محمدی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: براساس شیوه نامه و طرز ارائه آموزشهای مجازی ارسالی سازمان فنی و حرفه ای کل کشور، آموزشگاه‌های آزاد ملزم به فراهم آوردن زیرساخت‌ها شدند.

وی ادامه داد: در این راستا آموزش دروس عملی آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای از طریق کارگاه‌های مجازی، آزمایشگاه‌های مجازی و شبیه سازی‌ها صورت می‌گیرد.

محمدی خاطرنشان کرد: آموزشگاه‌های آزاد از طریق بستن قرارداد با شرکت‌های خصوصی مرتبط با سامانه کلی که سروری برای کل آموزشگاه‌های استان راه اندازی کرده اند، به شبکه آموزش مجازی دسترسی دارند.

رییس اداره آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه ای استان همدان با اشاره به اینکه آموزش‌ها تحت شبکه نرم افزار مربوطه ارائه می‌شود، گفت: اداره فنی و حرفه ای همزمان با برگزاری کلاس، آموزش‌ها را بازرسی و رصد می‌کند و با برگزاری آزمون کتبی و عملی، گواهینامه ارائه می‌دهد. 

محمدی اظهار داشت: این آموزشگاه‌ها که در بخش‌های خدماتی، کشاورزی و فنی فعالیت دارند از اسفند سال گذشته تعطیل شده و تنها در مقطع کوتاه یک ماهه مجوز فعالیت داشتند.

وی با بیان اینکه ۲۷ رشته در آموزشگاه‌های آزاد استان آموزش داده می‌شود که برخی از آنها ۱۰ تا ۱۵ زیر مجموعه دارند، عنوان کرد: این آموزشگاه‌ها امکان ارائه و آموزش ۴۵۳ حرفه را دارند که کارآموزان در سال گذشته فقط در ۲۷۹ حرفه ثبت نام کردند.

وی گفت: بیشتر آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای استان به علت شیوع کرونا و تعطیلی در چند ماه اخیر دچار ضرر و زیان زیادی شدند که در این میان آموزشگاه‌هایی که ساختمان استیجاری داشتند، خسارت بیشتری را متحمل شدند.

رییس اداره آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه ای استان همدان افزود: در ۶ ماهه نخست سال مسوولان هفت آموزشگاه مرخصی گرفتند و خسارت هنگفتی به بخش خصوصی مهارت آموزی استان در این ایام وارد شده است.

محمدی با بیان اینکه اکثر مربیان به صورت قراردادی و حق‌التدریس و بدون بیمه مشغول به کار هستند افزود: در آموزشگاه‌های فعال اکنون ۳۹۳ نفر به عنوان مربی مشغول به کار هستند که این تعداد در مدت زمان مشابه ۶۷۶ نفر بودند.

وی فضای مورد استفاده بیش از ۸۰ درصد آموزشگاه‌های آزاد استان همدان را استیجاری دانست و اظهار داشت: اغلب فعالیت مراکزی که در دوران شیوع کرونا ادامه یافته است که ساختمان ملکی داشتند.

رییس اداره آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه ای استان همدان گفت: شیوع ویروس کرونا از اواخر سال گذشته تاکنون سهم بخش خصوصی استان در ارائه آموزش‌های فنی و مهارتی را به حدود یک سوم کاهش داده است.

وی افزود: فنی و حرفه ای در فضای مجازی به آموزشها ادامه می‌دهد اما تعداد کارآموزان مراجعه کننده برای ثبت نام به طور محسوس کاهش یافته است.

محمدی با بیان اینکه در نیمه نخست سال چهار هزار و ۷۸۳ نفر دوره و یک میلیون و ۳۶۷ هزار و ۴۳۰ نفر ساعت توسط بخش خصوصی به فراگیران آموزش داده شد، ادامه داد: در سال گذشته ۱۹ هزار و ۳۶۷ نفر دوره و چهار میلیون و ۵۳۸ هزار و ۹۴ نفر ساعت عملکرد این بخش بوده است.

وی از غیرفعال شدن ۶ درصد از آموزشگاه‌های آزاد استان خبر داد و خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۲۱۰ مرکز در بخش خصوصی فنی و حرفه ای همدان فعالیت داشتند که اکنون شمار این مراکز به ۱۹۸ رسیده که فعال و آماده ارائه آموزش هستند.

رییس اداره آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه ای استان همدان عنوان کرد: هم اکنون از مجموع ۱۹۸ آموزشگاه، ۱۲۹ آموزشگاه ویژه دختران، ۲۳ آموزشگاه پسران و ۴۶ آموزشگاه نیز دومنظوره فعالیت دارند. 

محمدی با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه کشوری با کمیته امداد از ۱۵ سال پیش، ادامه داد: ثبت نام مددجویان بهزیستی و کمیته امداد در آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه ای با ۵۰ درصد تخفیف انجام می‌گیرد.

وی حرفه‌های آموزشی در آموزشگاه‌های فنی و حرفه ای را اشتغال محور و متناسب با نیازهای بازارکار دانست و عنوان کرد: اگر مهارتی منجر به اشتغال نشود از سیاست‌های فنی و حرفه‌ای حذف می‌شود و با مهارت‌آموزی در راستای بازار فروش، در امر فروش محصولات و تولیدات، عملکرد سازمان قابل قبول ارزیابی شده است.

رییس اداره آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه ای استان همدان با اشاره به اینکه آموزش‌های فنی و حرفه ای از کارکردها و قابلیت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مهمی برخوردار و بر توسعه کشور به طور مستقیم تاثیرگذار است، افزود: سازمان آموزش فنی و حرفه ای در انجام وظایف خود پویایی خاصی دارد تا بتواند به فراهم سازی لازم برای ارتباط و مواجهه با فرآیند جهانی شدن بپردازد که این خود مستلزم توجه و همکاری همه جانبه ملی، بین المللی و سرمایه گذاری مستمر است.

اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان همدان، در بیست و سومین جشنواره شهید رجایی، در گروه آموزشی، پژوهشی و فرهنگی، در مجموع شاخص‌های عمومی و اختصاصی، برای چهارمین سال متوالی، رتبه نخست را کسب کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha