به گزارش ایرنا، منوچهر حبیبی روز دوشنبه در جلسه شورای آموزش و پرورش استان قزوین که با حضور جمعی از مسوولان استانی در سالن مدیریت بحران استانداری برگزار شد، از دانش آموزان به عنوان آینده سازان جامعه یاد کرد و افزود: با توجه به اینکه آموزش مجازی شیوه جدید و در عین حال سختی برای دانشآموزان محسوب میشود، درک صحیح این قشر مساله مهمی به شمار میرود.
وی اظهار داشت: دانشآموزان همواره از اقشار آسیبپذیر در برابر آسیبهای اجتماعی به شمار میروند که با آموزشهای مجازی و دیگر مشکلات روانشناختی به خدمات مشاورهای نیازمند هستند.
حبیبی با بیان اینکه بیماری کرونا در کنار ترس و اضطراب، بسیاری از مردم را خانه نشین کرده، تصریح کرد: متاسفانه نشاط و شادابی در بین شهروندان ما امروز از بین رفته و مشغول شدن بیش از حد در فضای مجازی بر سطح اضطراب و استرسها نیز افزوده و در عین حال روانشناسان باید این روزها به مسوولیت اجتماعی خود نیز به درستی عمل کنند.
وی تاکید کرد: در حال حاضر بسیاری از دانشآموزان که به صورت اضطراری نیازمند خدمات مشاورهای هستند، نوع رفتار معلمان نیز باید تغییر کند چرا که برخی از معلمان در ساعات خارج از زمان آموزشی اقدام به تدریس میکنند که این مساله برای دانش آموزان و والدین مشکل ساز شده و توصیه میکنیم در همان زمان تعیین شده آموزش دهند و تدریس به سایر ساعات روز موکول نکنند.
معاون سیاسی امنیتی استانداری قزوین با اشاره به وضعیت چاقی دانشآموزان در شرایط کرونا و احتمال به خطر افتادن سلامت جسمی آنان، اظهار داشت: خطر افزایش وزن برای دانشآموزان ما وجود دارد و در این شرایط باید تلاش کنیم تا با ورزش و پیادهروی آنان را از این مهلکه نجات دهیم.
به گفته وی، هم اکنون بحران چاقی در بین دانش آموزان بسیار نگران کننده بوده و این تهدید حدود یک پنجم این افراد را در برگرفته است.
حبیبی ادامه داد: اضافه وزن و چاقی برای همه آزار دهنده است اما برای دانشآموزان نگرانکنندهتر، چرا که این مساله علاوه بر مشکلات روحی و روانی باعث کاهش عزت نفس در بین آنها شده تا جایی که آنان در بین همسالان خود احساس ناخوشایندی میکنند.
وی، اهمیت دادن به زنگ ورزش در شبکه شاد را برای سلامت دانشآموزان موثر دانست و افزود: زنگ ورزش باید همانند زنگ درس ریاضی مورد اهمیت دبیران و به خصوص والدین باشد.
این مسوول، مقوله فرهنگ، تربیت و ورزش را مهمترین و مفیدترین مبحث در فضای مدارس عنوان و خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش، دانشگاه علوم پزشکی و همچنین اداره کل ورزش و جوانان باید هم افزایی خوبی در کاهش چاقی دانش آموزان داشته باشند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین نیز با بیان اینکه ۲۱ درصد از دانش آموزان دچار چاقی هستند، گفت: مطابق سند تحول بنیادین، آموزشوپرورش در کنار آموزش دانش آموزان موظف بهسلامت جسمی و روحی دانش آموزان هستیم.
حسنعلی اصغری با بیان اینکه پروژه کنترل وزن و چاقی دانش آموزان یک طرح ملی است، افزود:در سند تحول بنیادین موضوع سلامت و توانایی جسمانی دانش آموزان مورد توجه جدی قرار گرفته است
وی با بیان اینکه در سال تحصیلی جاری طرح ملی کنترل وزن و چاقی دانشآموزان (کوچ) با هدف کاهش وزن و پیشگیری از چاقی در سطح استان در حال اجرا است، اظهار داشت: این طرح در راستای ارتقا سطح آگاهی خانوادهها و دانش آموزان و پیشگیری از چاقی دانش آموزان است.
اصغری در ادامه با اشاره به اینکه اجرای این طرح اعتماد به نفس بیشتری برای اجرای طرحهای بزرگ ایجاد خواهد کرد، افزود: تمامی منابع و امکانات در اختیار نواحی و مناطق قرار خواهد گرفت ولی در کنار این موضوع، نباید از مشارکت نهادهای تخصصی و عمومی غافل بود.
وی اضافه کرد: براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی سه تا ۹ درصد هزینه جوامع مختلف صرف پیامدهای ناشی از چاقی میشود در حالی که اضافه وزن و چاقی دانش آموزان به عنوان یک عامل پر خطر به شمار رفته و میتواند زمینه ساز بیماریهای غیرواگیر مانند فشار خون شود.
این مسوول با بیان اینکه برای اجرای موفقیت آمیز این طرح نیازمند حمایت سایر دستگاههای اجرایی هستیم ، تصریح کرد: هم اکنون قزوین در بین استان های دیگر رتبه اول اجرای این طرح را دارد و بیش از ۳۸ درصد از طرح تاکنون انجام شده است.
اصغری ادامه داد: برای تحقق سند تحول بنیادین و دستیابی آموزشهای تمام ساحتی، باید با اجرای طرحهایی چون کنترل وزن و چاقی دانش آموزان در ایام کرونایی به سلامت جسم دانش آموزان توجه داشته باشیم.
وی اضافه کرد: ترویج سبک زندگی سالم در بین دانش آموزان و اجرایی شدن طرح کنترل وزن و پیشگیری از چاقی دانش آموزان با عنوان کوچ مهمترین راهبرد عملکردی آموزش و پرورش در خصوص ارتقای شاخص سلامت و تندرستی در بین دانش آموزان است.
اصغری تصریح کرد: سلامت روان دانش آموزان در ایام کرونا نیز از مهمترین موضوعات مورد توجه سازمان آموزش و پرورش به شمار میرود.
مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین تاکید کرد: توجه به مقوله سلامت روانی و تربیت بدنی از اهداف مهم آموزش و پرورش است ویعنی باید نسلی را تربیت کنیم که با حفظ سلامت خود توان استفاده از قابلیتهایی که در دوران تحصیل کسب میکند را داشته باشد.
وی ارتقاء توانمندیهای روانی و اجتماعی دانش آموزان برای تاب آوری و مواجهه موثر در مخاطرات بهداشت روان ، آگاه سازی دانش آموزان ، والدین و اولیاء مدارس در مورد عوامل تهدید کننده سلامت روان و ترویج و فرهنگ سازی درباره مهارت های تامین بهداشت روان باید مورد توجه باشد.
استان قزوین دارای ۲۳۵ هزار دانشآموز در مقاطع مختلف تحصیلی و ۱۶ هزار فرهنگی است.
نظر شما