وزیر آموزش و پرورش: تغییرات کتاب درسی با تدبیر باشد

تهران- ایرنا- وزیر آموزش و پرورش گفت: هرگونه تغییر در کتاب‌های درسی باید با تدبیر و اندیشه باشد و موجب حساسیت منفی یا سلب اعتماد عمومی جامعه نشود.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، محسن حاجی میرزایی روز دوشنبه  در دیدار با رییس و مدیران سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی که در سالن جلسات ساختمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برگزار شد، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی را قلب آموزش‌وپرورش دانستند و اگر عمیق و به‌دور از جنجال‌های روزمره و ریشه‌ای‌تر فکر کنیم، عملکرد و رفتارهای هر جامعه تنها محصول یادگیری افراد آن جامعه است.

وی با یادآوری به این که عمیق‌ترین یادگیری‌ها مربوط به دوران مدرسه است، تصریح کرد: تمام محتوای آموزش داده ‌شده در مدارس در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تولید می‌شود. مدرسه و نسل آینده کشور از طریق محتوای تولید شده در این سازمان تغذیه می‌شود و سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به‌عنوان نقطه عزیمت تحول بنیادی در نظام تعلیم و تربیت است که چرخش به‌سوی تحول از آن شروع می‌شود و اساس یادگیری معلم و دانش‌آموز در آن اتفاق می‌افتد.

به گزارش ایرنا،  رهبر معظم انقلاب ۱۱ اردیبهشت ۹۸ در دیدار با فرهنگیان، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی را بسیار مهم و قلب این وزارتخانه دانستند و اظهار داشتند که  متون آموزشی که این سازمان تولید می کند، باید منطبق با سند تحول باشد.

همچنین ایشان در در آستانه آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۰- ۱۳۹۹در ارتباط تصویری با وزیر، معاونان، مدیران و روسای وزارت آموزش و پرورش در سی و چهارمین اجلاس آموزش و پرورش، به بیان مهمترین موضوعات، مفاهیم و کاستی های موجود در آموزش و پرورش کشور پرداختند. موضوعاتی چون تکریم جایگاه معلم در جامعه، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، مفهوم عدالت آموزشی و حساسیت های مربوط به این حوزه به ویژه در دوره شیوع کرونا و آموزش مجازی در سخنان رهبر معظم انقلاب مورد توجه قرار گرفت.

با اجرای سند تحول باید شاهد تحول اساسی در مدرسه، معلم و دانش‌آموز باشیم

وزیر آموزش‌ و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود سند تحول بنیادین را پایه فعالیت‌های برنامه‌ریزی‌شده در نظام تعلیم و تربیت دانست و گفت: با اجرای سند تحول باید شاهد تحول اساسی در مدرسه، معلم و دانش‌آموز باشیم. بنابراین یکی از سؤالات مطرح‌ شده در این سازمان باید این باشد که چطور برنامه‌ریزی کنیم تا به این هدف برسیم و نتایج روشن و قابل‌لمس از اجرای سند تحول داشته باشیم.

حاجی میرزایی گفت: مهم‌ترین مساله‌ای که باید مورد توجه مدیران قرار گیرد، این است که بتوانند در برخورد با چالش‌ها، پاسخ‌های مناسب و منطقی بدهند که از لحاظ زمان و کیفیت حل مساله بتواند آن چالش را در کوتاه‌ترین زمان با بهترین شرایط حل کند و سپس به دنبال راه‌حلی برای حل آن برای همیشه باشیم.

وی با یادآوری این که با مساله جدی تربیت یک نسل روبرو هستیم و باید به آن دقت کنیم، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین اهداف جمهوری اسلامی ایران از نظر ریشه‌ای و پایه‌ای در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی تدبیر می‌شود، بنابراین سازمان مذکور جایگاهی برای حضور برجسته‌ترین اشخاص علمی و دینی این سرزمین است.

وزیر آموزش و پرورش در خصوص آموزش مهارت‌های عملی در دوران تحصیل هم گفت: هر دانش‌آموز باید بتواند در دوره متوسطه همراه با آموزش‌های تئوری یک مهارت عملی که متناسب با بوم خود را به‌طور جدی آموزش ببیند و سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی باید در این مورد برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهد.

حاجی میرزایی ادامه داد: دوران ۱۲ ساله تحصیل دانش آموزان در مدارس نباید به‌عنوان مرحله مقدماتی برای ورود دانشگاه در نظر گرفته شود و آموزش‌های ارائه‌شده در کتاب‌های درسی باید به‌گونه‌ای باشد که هر دانش آموز بعد پایان ۱۲ سال بتواند نقش اصلی خود در جامعه را بشناسد و با اقتصاد، سیاست و... پیوند برقرار کند.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل شیوع ویروس کرونا وارد زیست بومی جدیدی شده‌ایم که باید خود را با شرایط آن مطابق و هماهنگ کنیم و نقش خود را در آن پیدا کنیم.

هرگونه تغییر در کتاب‌های درسی تطابق آن با فرمایشات رهبر معظم انقلاب و سند تحول بنیادین است

وزیر آموزش و پرورش به اهمیت جلب اعتماد جامعه به سازمان پژوهش اشاره کرد و ادامه داد: هرگونه تغییر بدون فکر و اندیشه قبلی در کتاب‌های درسی می‌تواند موجب حساسیت شود و جامعه را نسبت به سازمان پژوهش و نظام تعلیم و تربیت بی‌اعتماد کند؛ بنابراین لازمه هرگونه تغییر در طرح یا موضوعات کتاب‌های درسی، تطابق آن با فرمایشات رهبر معظم انقلاب، سند تحول بنیادین، اندیشه و تدبیر در زمینه تغییر است.

به گزارش ایرنا، هر ساله تغییرات اعمال شده در کتاب های درسی نظر بسیاری از کارشناسان و خانواده ها را به خود جلب می کند، امسال هم تغییر اعمال شده در تصویر روی جلد کتاب ریاضی سوم دبستان پس از گذشت چند روز از آغاز سال تحصیلی و توزیع کتاب های درسی در میان دانش آموزان مورد نقد برخی کاربران در فضای مجازی قرار گرفت.

مقایسه تصویر روی جلد کتاب ریاضی سوم دبستان چاپ سال تحصیلی ۱۳۹۹ با همین کتاب در سال های گذشته مشاهده می شود که تصویر دختران با لباس فرم مدرسه و برخی از مفاهیم ریاضی از کنار دانش آموزان پسر حذف شده است و در این تصویر در حال حاضر فقط چند پسر مشغول بازی حضور دارند.

برخی کاربران با انتقاد به این اقدام سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، حذف دختران از تصویر روی جلد کتاب ریاضی دبستان را بر مبنای تبعیض جنسیتی عنوان کردند، از این رو وزیر آموزش و پرورش برای این اقدام از مردم عذرخواهی کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha