به گزارش ایرنا، پایگاه خبری اکسپلور وب در مطلبی نوشت: ساخت این بزرگراه دولت نپال را با حاشیه ها و انتقادات بسیاری مواجه کرده است .
به گفته مقامات دولتی نپال، به رغم انتقادات کوهنوردان و حامیان محیط زیست این جاده هرگز وارد پارک ملی ساگارماتا (منطقه حفاظت شدهای در هیمالیا، نپال شرقی که توسط کوه اورست احاطه شده و جزو میراث یونسکو است) و حتی کمپ های اصلی اورست نخواهد شد و تنها شهر لوکلا که در شمال شرقی نپال قرار دارد را به دیگر نقاط این کشور متصل می کند.
دولت نپال با وجود شیوع کرونا و کاهش گردشگران خارجی همچنان برای ساخت این بزرگراه تلاش می کند و قرار است تا دسامبر ۲۰۲۲ این بزرگراه افتتاح شود. در حال حاضر هم ۲۷۷ کیلومتر جاده بین کاتماندو و شهرک فاپلو وجود دارد. راه جدید ۷۷ کیلومتر به سمت روستایی در پایین لوکلا را به این مسیر خواهد افزود.
به نظر می آید این راه تاثیر زیادی روی افزایش گردشگران و کوهنوردان ندارد چرا که کوهنوردان خارجی به ندرت تصمیم می گیرند که ۱۴ ساعت در این جاده خشن تا مقصد رانندگی کرده و زمان از دست دهند و اغلب شاهدیم که بیشتر کوهنوردان به سراغ پرواز نیم ساعتی به لوکلا خواهند رفت. البته این مسیر می تواند در شرایط بد آب و هوایی کمک خوبی باشد چون اگر شرایط آب و هوایی فرودگاه لوکلا خراب باشد و پروازی صورت نگیرد، کوهنوردان می توانند مسیر زمینی را آن جایگزین کنند. محلی ها معتقدند که این بزرگراه می تواند وضعیت اقتصادی آنان را بهبود ببخشد.
این پروژه بزرگراهی از ۶ ساله گذشته آغاز شده و عواملی مانند کمبود بودجه، زلزله ۲۰۱۵ و سختی زمین باعث شده این پروژه پیشرفت کندی داشته باشد.
نظر شما