افزایش سمن‌ها و خانه‌ جوانان نیاز ضروری امروز کشور

اصفهان- ایرنا- افزایش خانه‌ها و تشکل‌های حوزه جوانان و بکارگیری ظرفیت‌های آنان در امور مختلف جامعه امری اجتناب‌ناپذیر است که این راهبرد برغم اقدامات سالهای اخیر دولت با ایجاد خانه‌های جوان در کشور به اعتقاد برخی از کارشناسان هنوز جدی گرفته نشده است و با ایده‎‌آل‌ها فاصله دارد.

 به گزارش ایرنا، برآیندها نشان می دهد که سپردن بسیاری از فعالیت‌ها و اقدامات بخش های مختلف از جمله اقتصادی ، اجتماعی ، سیاسی و فرهنگی و واگذاری آن به جوانان در خیلی از کشورها مرسوم و در پیشبرد اهداف موثر بوده است اما در کشورمان این فرهنگ همچنان کمرنگ بوده و برغم تلاش‌های انجام شده در دولت تدبیر و امید هنوز با ایده‌آل‌ها فاصله دارد.

کارشناسان بر این باورند نسل جوان به عنوان نیروی فعال و محرک، پرتلاش و با احساس می‌تواند نقش خوبی در پیشرفت یک جامعه داشته باشد و بر این اساس لازم است جهت تحقق این امر مهم، جوان‌باوری و جوان‌محوری در کشور مورد توجه جدی مسئولان قرار گیرد.

بر اساس گزارش های وزارت ورزش و جوانان شمار سازمان‌های مردم نهاد جوانان که در ابتدای حضور دولت تدبیر و امید نزدیک به ۲۰۰ تشکل بود در زمان حاضر به بیش از سه هزار سمن افزایش یافته و این امر رشد ۱۵ برابری تشکل‌های جوانان را نشان می‌دهد.

طبق همین آمار تا سال ۹۶ حدود ۲۵ خانه جوان در کشور فعال بود و این تعداد امروز به حدود ۱۰۰ خانه جوان افزایش یافت که رشد چهار برابری داشته است و  تا پایان این دولت به ۲۰۰ خانه جوان افزایش خواهد یافت.

در استان اصفهان ۲۲۶ سازمان‌ مردم نهاد زیر پوشش اداره ‌کل ورزش و جوانان فعالیت دارد که قرار است تا سال ۱۴۰۰، با توجه به برنامه‌های پیش‌بینی شده به ۲۴۰ مورد افزایش یابد.

هم اکنون در این استان یک خانه جوان فعالیت دارد که به گفته مسوولان امر قرار است هفت خانه دیگر تا پایان سال به بهره برداری برسد.

برخی از تحلیلگران علوم اجتماعی و جامعه شناسی معتقدند جوانان به خاطر داشتن نیروی مفید و سازنده جسمی و فکری، می‌توانند ارکان گوناگون و ساختارهای جامعه را متحول و دگرگون کنند و به سمت پیشرفت و توسعه پیش ببرند.

بنا بر پژوهش‌های آنان تحول‌خواهی و دگرگون خواهی از صفات گروه سنی و فکری جوان است که این ویژگی‌ها در مسیر و راستای سازندگی، پیشرفت و توسعه قرار دارد و بر عکس گروه کهنسال که محافظه کار و خواهان حفظ شرایط موجود هستند کمتر به اصلاح و بهبود اوضاع می‌اندیشند.

جامعه شناسان می‌گویند که نسل جوان با داشتن خصوصیات نوآوری، اصلاح و تحول، بهبود ساختارهای اجتماعی را در سر می‌پروراند و رسیدن به مرز مطلوب را از جمله اهداف خود می‌پندارند و بر اساس همین برای توسعه کشور فکر می‌کنند.

بی تردید بهبود بخش قابل توجهی از ساختارهای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی با افکار قدیمی و محافظه‌کارانه میسر نمی‌شود، بنابراین باید در شرایط کنونی ،  تحول و توسعه را با مشارکت جوانان مطالبه کرد زیرا این نسل می‌تواند با برخورداری از روحیاتی مانند ریسک پذیری و حرکت به رو به جلو برای ارتقای کشور به بهترین شکل ممکن تصمیم‌گیری کند.

حدود ۲۷ درصد جمعیت ۸۵ میلیون نفری کشور را جوانان تشکیل می‌دهند که وزارت ورزش و جوانان با انعکاس قابلیت ها و استعداد این قشر، ساماندهی امور آنان را در اولویت دارد.

محققان امور اجتماعی بر این باورند یکی از راهکارهای بهره گیری از توان جوانان و قابلیت آنان تشکیل سازمان‌های مردمی و هم افزایی و افزایش ظرفیت‌های این قشر موثر و کارآمد است.

وجود ۲۲۶ سازمان مردم نهاد اصفهان ظرفیتی بالقوه

در استان اصفهان آنطور که معاون فرهنگی و جوانان اداره‌کل ورزش و جوانان این استان گفت: ۲۲۶ سازمان‌ مردم نهاد زیر پوشش این اداره ‌کل فعالیت دارد که قرار است تا سال ۱۴۰۰، با توجه به برنامه‌های پیش‌بینی شده به ۲۴۰ مورد افزایش یابد.

در کنار افزایش کمی و کیفی تشکل‌های جوانان، چند سالی است که موضوع تاسیس و احداث خانه‌های جوان بعنوان یکی از زیر مجموعه‌ اقدامات وزارت ورزش و جوانان در دستور کار قرار گرفته است و بنا به اظهارات معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان‌ امروز حدود ۱۰۰ خانه جوان فعال در کشور وجود دارد و قرار است تا پایان سال به  ۲۰۰ باب افزایش یابد.

برگزاری رویدادهای اجتماعی با هدف همراه ساختن هرچه بیشتر جوانان و استعدادهای برتر در مسیر حل مسائل اجتماعی، ایجاد رویدادهای تخصصی با هدف اجتماع‎سازی فعالان و تیم‌‏های دغدغه‌‏مند در موضوعات خاص اجتماعی، ارائه مشاوره به سازمان‎های مردم نهاد جوانان، شبکه‎سازی بین نهادهای تاثیرگذار در حوزه‏‌های اجتماعی، آموزش و برگزاری کارگاه های دانش افزایی، آگاهی بخشی و مهارت افزایی جوانان بخشی از فعالیت‌های این خانه‌ها به شمار می‌رود.

برنامه‌ریزی و تنظیم فعالیت‌های رفاهی و اوقات فراغتی، ترویج و گفتمان سازی، شتاب دهی تیم‏‌های فعالان اجتماعی جوان و سازمان‌های مردم نهاد از طریق تامین فضای اداری و زیر ساخت­های موردنیاز مانند سالن کنفرانس، اتاق جلسات و فضاهای آموزشی تفریحی و اوقات فراغتی، استودیو ضبط بخشی دیگر از کارکردها و فعالیت‌های خانه‌های جوان محسوب می‌شود.

افزایش خانه‌های جوان اصفهان به ۸ باب تا پایان امسال

بر اساس آمار و ارقام اخذ شده از اداره کل ورزش و جوانان اصفهان در این استان یک خانه جوان وجود دارد و قرار است هفت خانه دیگر نیز تا پایان سال به بهره برداری برسد.

این خانه‌های جوان در شهرستان‌های کاشان، شاهین شهر، فلاورجان، خمینی‌شهر، نجف آباد، شهرضا و مبارکه هر یک به مساحت تقریبی ۶۰۰ متر مربع و در مجموع چهار هزار و ۲۰۰ متر مربع در دست احداث است.

ضرورت توجه به جوان محوری در کشور

بنا به اظهارات مدیرخانه جوانان استان اصفهان، نسل جوان به عنوان نیروی فعال و محرک، پرتلاش و با احساس می‌تواند نقش خوبی در پیشرفت یک جامعه داشته باشد و بر این اساس لازم است جهت تحقق این امر، جوان‌باوری و جوان‌محوری در کشور مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

محمدهادی ایزدی در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: خانه‌های جوان استان پایگاهی برای نسل جوان فعال منطقه است که با راه اندازی باشگاه فعالان اجتماعی جوان سعی در ساماندهی مشارکت‌های اجتماعی جوانان و فعالیت‌های مدنی آنان دارد.

وی افزود: امروزه حجم زیادی از بار حل مسائل اجتماعی در کشور را بخش عمومی بر دوش می‎کشد، روش های مرسوم و سنتی، بدون استفاده از راهکارهای علمی سالانه میلیاردها تومان را صرف رسیدگی به فقر، کارتن‎خوابی، اعتیاد و دیگر معضلات اجتماعی می‏‌کند.

مدیر خانه جوانان استان اصفهان اضافه کرد: در صورتی که در حل مسائل اجتماعی باید با استفاده از پژوهش‌های صورت گرفته و با هم افزایی و استفاده از ظرفیت نخبگان و فعالان اجتماعی برای پیشگیری و حل آنها کوشید.

ایزدی ادامه داد: بخش عمومی طی سالیان گذشته با فاصله گرفتن از بدنه جامعه و استفاده نکردن از نخبگان اجتماعی، از نوآوری‏‌های لازم جهت مقابله با ریشه معضلات دور بوده است، اما امروزه با تشکیل سازمان‌های مردم نهاد از یک سو و خانه‌های جوانان در کشور از سوی دیگر می‌توان از توان و ظرفیت قابل توجه این بخش بطور جدی و فراگیر بهره برد.

خانه جوان محلی برای شکل دادن به فعالیت‌ها

وی یکی از راهکارهای توسعه فعالیت‌های تشکل‌های جوانان را توسعه کمی و کیفی خانه‌های جوان دانست و گفت: خانه جوانان یک مرکز اجتماعی مولد برای شکل دادن نسل جدیدی از فعالیت‌های سازمان‏‌های اجتماعی است که در قالب الگویی که می‌توانیم آن را نهادینه کنیم نگاهی نوین به نوآوری اجتماعی شکل می‌‏گیرد.

این فعال حوزه جوانان اضافه کرد: برای ایجاد تغییر اجتماعی باید همزمان به سه بعد استعداد، فناوری و استفاده از ظرفیت‎های عموم جامعه برای حل مسائل توجه جدی داشت و بر همین مبنا هم‌افزایی سازمان‌های مردم نهاد جوانان و فعالان اجتماعی جوان پیرامون حل مسأله یکی از راهبردهای محوری خانه جوانان برای نوآوری اجتماعی محسوب می‎شود.

ایزدی تصریح کرد: فعالیت‌های تشکل‌ها در خانه جوان همانند نوعی شتابدهنده در واقع، ایده‎ها و تیم‎های اولیه تشکل‌های جوانان را به سطح بالاتری در تصمیم گیری و نقش آفرینی می‎رساند و از لحاظ حقوقی و مالی، آنها را تبدیل به تشکل‌هایی مستقل در حوزه‏‌های اجتماعی می‎کند.

مدیر سازمان مردم نهاد سفیران مهربانی اصفهان خاطرنشان کرد: چنین مجموعه‌هایی با استفاده از فرایند طبیعی نوآوری، تیم‌‏های جوانان را در ساختارهای اجتماعی، متفاوت از آنچه که در روش‏های مرسوم شتاب‏ دهی اتفاق می‏‌افتد شکل می‏‌دهد و با برنامه ریزی و تنظیم فعالیت‌های مختلف، استعدادهای اجتماعی مانند صبر، تحمل ابهام، علاقه به کار میدانی، دغدغه‏‌مندی اجتماعی اعضای خود  را مورد ارزیابی قرار می‌دهد و برای بهبود آن می‌کوشد.

جلب مشارکت جوانان راهکاری برای توانمندسازی و توسعه

بر پایه آنچه مفسران علوم اجتماعی و محققان حوزه جوانان مطرح می‌کنند در کنار توسعه زیرساخت‌های سخت افزاری لازم مانند افزایش خانه‌های جوان، یکی از راهکارهای توانمندسازی و بهبود وضعیت تشکل‌های جوانان، جلب مشارکت آنان در زمینه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و در مجموع تصمیم گیری است که این امر باید با افزایش همکاری سایر دستگاه‌ها و نهادها محقق شود.

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان اصفهان در این پیوند گفت: برون سپاری بسیاری از فعالیت‌ها و اقدامات و واگذاری آن به جوانان در خیلی از کشورها مرسوم و در پیشبرد اهداف موثر است اما در کشورمان این فرهنگ همچنان کمرنگ بوده و برغم تلاش‌ها هنوز با ایده آل فاصله داریم.

عباس مرادیان در گفت و گو با ایرنا افزود: هر کجا زمینه اعتماد به نسل جوان فراهم شده نتایج سودمند و بهتر از پیش‌بینی‌ها بوده است که برای مثال می توان به مباحث علمی و فناوری اشاره کرد. 

وی با بیان اینکه سرفصل فعالیت‌ها و اهداف سمن‌های حوزه جوانان اصفهان مشخص و تدوین شد، اضافه کرد: بر همین اساس امسال سعی شده که در کنار آموزش، میزان مراودات با سایر نهادها را ارتقا دهیم که به اعتمادسازی و معرفی بهتر تشکل‌ها منجر شود.

مرادیان تخصص گرایی را لازمه رشد و پیشرفت سازمان‌های مردم نهاد جوانان دانست و خاطرنشان کرد: بر همین اساس یازده کمیسیون در بخش جوانان این نهاد تعریف شده و مجامع و انتخابات و معرفی اعضای آنان بطور مجزا انجام می‌شود.

وی افزود: این کمیسیون ها بر محور موضوعات امور زنان و خانواده، آموزشی علمی، پژوهشی، حقوق شهروندی محرومیت زدایی، امداد و نجات، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و سلامت، اقتصادی، اشتغال و کسب و کارهای اجتماعی، ورزش، اوقات فراغت و نشاط  اجتماعی، فناوری ارتباطات و اطلاعات، محیط زیست و منابع طبیعی، فرهنگ و هنر، دینی مذهبی و اعتقادی و گردشگری و میراث فرهنگی فعالیت می‌کنند.

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان اصفهان اظهارداشت: برای کیفیت بخشی به فعالیت این سمن‌ها تفاهم نامه‌هایی با شهرداری، فنی و حرفه ای و هلال احمر منعقد شده اما فراگیری اقدامات و توانمندسازی آنها مستلزم همکاری سایر نهادها خواهد بود.

مرادیان تاکید کرد که ارتقای کمی و کیفی سازمان‌های مردم نهاد حوزه جوانان نیازمند اعتماد و تعامل سایر نهادها با این تشکل‌هاست.

تجهیز خانه‌های جوان اصفهان خواسته سَمَن‌ها

آنطور که عضو مجمع جوانان استان اصفهان مطرح می‌کند در کنار افزایش تعداد، کیفی سازی لازمه خانه‌های جوان اصفهان و خواسته سمن‌هاست به این معنا که بسترهای لازم از تجهیزات و فناوری‌های نوین گرفته تا کتابخانه و آمفی تئاتر باید در آن مهیا شود.

مریم بابادی در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: هر اندازه بتوان از خانه‌های جوان بیشترین بهره را برد به توسعه کمی و کیفی فعالیت‌های جوانان منجر می‌شود.

وی اضافه کرد: جوانان ظرفیت‌های متعددی دارند ولی نبود محلی برای اجتماع و همفکری آنان سبب می‌شود که بسیاری از توانایی‌های بالقوه به حل مشکلات و یا نوآوری ختم نشود.

عضو مجمع جوانان استان اصفهان تصریح کرد: بنابراین ایجاد مجموعه‌های مجهز کامل و به تعداد بیشتر از سوی متولیان برای حضور تشکل‌های جوانان ضروری و موثر است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha