سازمان های متولی تجارت اطلاعات خود را به اشتراک بگذارند

بندرعباس – ایرنا – مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: نرم افزارهای اداره‌های بنادر و دریانوردی، گمرک و سامانه جامع تجارت یکدیگر را نمی‌شناسند که باید این مشکل برطرف شده و اطلاعاتی بین آن‌ها جابه‌جا ‌شود.

علیرضا محمدی کرجی ران روز یک‌شنبه در خصوص مشکل‌های تجار در بنادر کشور با بیان اینکه ۵۰ درصد تجارت خارجی کشور از بندر شهید رجایی انجام‌می‌شود، اظهار داشت: یک سال می‌شود که گمرک قبض انبار بنادر و دریانوردی را ندیده است.

وی ادامه داد: بندرشهید رجایی با هدف جابه‌جایی کالای کانتینتری احداث شده و چنانچه کالای فله‌ به صورت کانتینری وارد این بندر شود زمان توقف برای تخلیه کاهش می‌یابد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان اظهارداشت:همچنین کالایی که به عنوان متروکه اعلام می‌شود دوباره توسط صاحبان کالا ترخیص می‌شود.

کرجی ران بیان داشت: سازمان استاندارد برای ترخیص کالاهایی مجوز صادر نمی‌کند اما زمانی که کالا متروکه شده و تحویل سازمان اموال تملیکی می‌شود برای همان کالا مجوز استاندارد را صادر می‌کند.

هم اکنون استان هرمزگان  علاوه بر جابه جایی مسافر، سهم ۵۲ درصدی در تخلیه وبارگیری کالاها، ۴۱ درصدی عملیات نفتی، ۶۰ درصدی عملیات غیرنفتی و ۸۲ درصدی تخلیه وبارگیری محموله‌های کانتینری کل بنادر کشور را به خود اختصاص داده‌ است.

استان هرمزگان با بهره مندی از ۲ هزار و ۲۳۷ کیلومتر نوار ساحلی، ۱۴ جزیره و همچنین وجود ۷۱ بندر بزرگ و کوچک در کرانه خلیج فارس و دریای عمان، همواره به عنوان مهم‌ترین استان ساحلی و دریایی ایران در ایران مطرح است ازهمین رو توجه جدی به توسعه بندرهای آن یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

عمران وآبادانی این منطقه و بهره گیری از ظرفیت های موجود در کنار توسعه ظرفیت ها وقابلیت ها می تواند شرق استان که در سالهای اخیر به پایگاه تکمیلی مکران کمک می کند در حال حاضر برعهده دولتمردان بوده که همپای سیار نقاط از قطار توسعه عقب نماند.

از ۷۱ بندر موجود در هرمزگان ۳۲ بندر فعال بوده که از یک سو در اقتصاد داخلی بویژه در امر صادرات و واردات جایگاه ویژه ای در توسعه کشور دارد و از سوی دیگر با تسهیل انتقال کالا به بازارهای آسیای میانه، برگ برنده جمهوری اسلامی ایران برای حضور موثر در بازارهای جهانی است.

بندرهای موجود در استان هرمزگان دارای ۱۵۶ پست اسکله برای پهلوگیری کشتی‌ها هستند که از این تعداد، ۱۱ بندر با کاربری تجاری، ۱۵ بندر چندمنظوره، ۲ بندر مسافری، ۲۱ بندر صیادی، ۱۰ بندر صنعتی، ۷ بندر نفتی و ۵ بندر با کاربری های متفرقه است.

همچنین استان هرمزگان با بهره مندی از بزرگترین ناوگان مسافری دریایی کشور و پیشرفته ترین پایانه‌های دریایی از جمله بندرشهید حقانی بندرعباس، سهم ۹۵ درصدی در جابه جایی مسافران دریایی و خودروهای آن‌ها را در کشور دارد و به عنوان پایتخت سفرهای دریایی ایران شناخته می‌شود.

محدوده ساحلی هرمزگان که مطالعات پایش و شبیه‌سازی بر روی آن انجام می‌گیرد حد فاصل خط ساحلی بین حوالی منطقه آبکوهی در دریای عمان و منطقه شرق خلیج نایبند در خلیج فارس است؛ از این رو اهمیت خط ساحلی این استان به‌دلیل وجود بندرهای مهمی همچون بندرشهید رجایی، شهید باهنر، جاسک، کنگ، سیریک، لنگه وهم‌چنین جزیره قشم است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha