۲۵ آبان ۱۳۹۹، ۱۱:۰۱
کد خبر: 84110667
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

علامه طباطبایی قرآن را به سطوح بالای حوزه رساند

قم - ایرنا - آیت الله ناصر مکارم شیرازی با اشاره به برخی از خدمات مرحوم علامه طباطبایی گفت: علامه طباطبایی سبب شد مساله تفسیر قرآن که از مهمترین مسایل علمی است به سطح بالای حوزه‌ها برسد.

به گزارش روز یکشنبه پایگاه اطلاع رسانی این مرجع تقلید، وی در پیامی تصویری به مراسم گرامیداشت سی و نهمین سالگرد ارتحال علامه سید محمدحسین طباطبایی درقم اظهار داشت: ایشان قرآن را از غریبی بیرون آورد که خدمت بزرگی به تفسیر و حوزه ها بود.

وی همچنین علامه طباطبایی را از شخصیت های برجسته زمان توصیف کرد و افزود: علامه خدمات زیادی به اسلام، مکتب اهل بیت و حوزه‌های علمیه ارائه کرد.

آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر اینکه در بین خدمات علامه طباطبایی سه خدمت از خدمات ایشان از نظر ما بسیار مهم است تصریح کرد: اول احیای مجالس تفسیر است که در حوزه‌های علمیه بود ولی در حاشیه بود و ایشان تفسیر را به حوزه ها آورد و به آن رسمیت داد.

وی ادامه داد: دومین کار ایشان این بود که فلسفه ما ناخالصی هایی داشت که باعث ایراد بود و با آموزه‌های ما نمی ساخت و در آن زمان شرایط به گونه ای بود که اگر کسی فلسفه می خواند به او شهریه نمی‌دادند، ایشان ناخالصی ها را برداشت و ۲ کتاب فلسفی نوشت که هماهنگ با آموزه های اسلام بود و کتاب درسی حوزه ها شد.

آیت الله مکارم شیرازی اضافه کرد: خدمت سوم این بود که در عصر ایشان و عصر ما فلسفه مادی گری کولاک می کرد و طرفداران مادی گری هجوم زیادی بر مسایل مذهبی و روحانیون داشتند؛ ایشان آمد و برنامه ریزی کرد و جلوی آنها ایستاد و کتابی نوشت که نقش موثری در این زمینه داشت.

این مرجع تقلید گفت: برخی فکر می کردند فلسفه مادی گری درست است درحالی که اینطور نیست و منطق صحیحی نداشته و با آموزه‌های حوزه و اسلام مطابقت ندارد.

وی با بیان اینکه مرحوم علامه قلب صاف و پاکی داشت و به واسطه این خلوص نیتش مرکزی به وسیله خیران در متن شهر و خانه ایشان ساخته شد و تبدیل به دارالقرآن علامه شد تصریح کرد: در حال حاضر این دارالقرآن فضایی برای احیای علامه و یادآوری خدمات ایشان شد و این مرکز نمادی از این است که ما اگر برای خدا کار کنیم خدا کار ما را رشد می دهد و این پیامی برای طلبه ها است که راه را با قدرت ادامه داده و منتظر عنایات الهی باشند.

مراسم گرامیداشت سی و نهمین سالگرد ارتحال علامه سید محمدحسین طباطبایی شب گذشته در محل دارالقرآن این علامه در قم برگزار شد.

علامه سید محمدحسین قاضی طباطبایی تبریزی، نویسنده تفسیر المیزان، فقیه، فیلسوف، عارف، حکیم و از بزرگترین مفسران قرآن کریم بود که در ۲۴ آبان ماه ۱۳۶۰ دار فانی را وداع گفت و پیکر مطهرش در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) به خاک سپرده شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha