۲۵ آبان ۱۳۹۹، ۱۱:۳۱
کد خبر: 84110691
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

آیت الله نوری همدانی:علامه طباطبایی از نوادر اسلام بود

قم - ایرنا - آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید با تاکید بر اینکه تمام حرکت‌ها و رفتارهای مرحوم علامه طباطبایی درس بود گفت: علامه نه تنها یک مفسر بلکه یک فقیه بزرگ و از تمام جهت ها نابغه بود و از نوادر روزگار و اسلام به حساب می‌آمد.

 به گزارش روز یکشنبه پایگاه اطلاع رسانی این مرجع تقلید، وی در پیامی تصویری به آیین بزرگداشت سی و نهمین سالگرد ارتحال علامه سید محمد حسین طباطبایی درقم با اشاره به ویژگی‌های آن عالم ربانی اظهار داشت: ایشان از لحاظ معنویت در حدی بود که وقتی تفسیر قرآن می‌گفت مفاهیم و مضامین آیه‌ها در روح ایشان به طوری اثر کرده بود که نشانه‌ها و تفاسیر در ایشان متجسم بودند.

وی با تاکید بر اینکه علامه طباطبایی با تفسیر قرآن معانی آیه‌ها را تجسم می‌بخشید تصریح کرد: علامه توجه ویژه‌ای به ولایت اهل بیت(ع) داشت و درروزهای شهادت که مجالس عزا برپا می‌شد زودتر از همه می‌آمدند و درگوشه‌ای از مجلس می‌نشستند تا از روضه اهل بیت(ع) بهره‌مند شوند.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: تواضع علامه در برابر شاگردان درس اخلاقی برای همه بود و تاکید داشت که برکت علم در تعظیم استاد است.

آیت الله نوری همدانی همچنین با بیان اینکه تفسیر المیزان ایشان بسیار کتاب مهم و منبعی برای مفاهیم قرآنی است افزود: علامه در ابعاد مختلف تفقه در دین و قرآن داشت و به همین خاطر تفسیر او اثرگذاری و عمق زیادی در تفهیم مفاهیم قرآنی دارد.

دراین مراسم که شب گذشته  در محل دارالقرآن این علامه طباطبایی قم برگزار شد،حجت الاسلام والمسلمین احمد عابدی ازمدرسان حوزه علمیه قم  با اشاره به کیفیت نگارش المیزان و نقاط قوت این تفسیر علامه طباطبایی اظهار کرد: کتابی در دنیای اسلام به اندازه این کتاب تاثیرگذار نبوده است.
وی با تاکید بر اینکه همه کتب و ظرفیت‌های قرآنی امروز مدیون علامه طباطبایی و تفسیر گران‌سنگ ایشان است افزود: علامه با اینکه کتاب خیلی کم داشت اما همیشه برای ما این سئوال است که اینهمه اطلاعات ایشان از کجا آمده‌است.
مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی خاطرنشان کرد: براساس بررسی ها اطلاعات ایشان یک بخش منابعی است که در المیزان اسم نیاورده ولی در کل آن تاثیر دارد و یک بخش هم منابعی است که علامه گاهی اندک و بدون ذکر نام از آنها استفاده کرده یا مورد نقد قرار داده‌است.
وی تصریح کرد: یک بخش هم کتاب هایی است که در اختیار عامه مردم نبوده و علامه به آنها دسترسی داشته و در نگارش المیزان استفاده کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی مهدوی راد کارشناس علوم قرآن و حدیث نیز در این مراسم با تاکید بر اینکه علامه طباطبایی در پیوند با قرآن به تفسیر قرآن به قرآن شهره است اظهار کرد: ولی آنچه که علامه به آن بیش از دیگران مشهور است عمیق‌تر از چیزی است که از آن سخن می گوییم و بابت آن علامه را می ستاییم.
وی خاطرنشان کرد: البته یک شهرت ناصوابی هم وجود دارد که هنوز هم برخی به آن دامن می زنند و آن اینکه انگار وقتی ایشان تفسیر قرآن به قرآن گفتند نوعی بی توجهی به معارف اهل بیت است که در واقع اینطور نبوده‌است.
این کارشناس علوم قرآن و حدیث با اشاره به نقش بی بدیل سنت در فهم قرآن گفت: علامه دو خدمت بزرگ به سنت کردند یکی فهماندن چگونگی تعامل با سنت تفسیری و دوم پیرایش روایات تفسیری است. 
وی اضافه کرد: علامه طباطبایی در خدمت به روایات تفسیری در بین مفسران قطعا بی نظیر است و اینکه استاد شهید مطهری فرمودند یک قرن باید بگذرد تا لایه های پنهان المیزان روشن شود واقعا درست است.
مهدوی راد خاطرنشان کرد: نباید از المیزان غفلت شود و باید بارها به آن مراجعه کنیم تا به نکته های مهم آن پی ببریم.

حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا عابدینی از مدرسان حوزه علمیه قم نیز این مراسم گفت: محبت الهی از اینجا نشات می گیرد که حب ذات منجر به حب الهی می شود و علامه طباطبایی در المیزان با این نگاه و از این منظر سخن می‌گوید.
وی بیان کرد: ما تاکید داریم محتوا را از دین بگیریم و قالب ها را خودمان به دست می آوریم و علامه در المیزان تاکید دارد که در بسیاری قسمت ها قالب را دین بیان کرده و محتوا هم از سوی دین بیان شده است.
وی با تاکیدبر اینکه باید در حوزه ها کسانی که می‌خواهند به تبلیغ بروند در کنار کسانی باشند که تجسم دین باشند و از آنها یاد بگیرند گفت: به این شکل مردم از کسانی که به تبلیغ دین رفته و تجسم مفاهیم دین هستند هم یاد می گیرند؛ چراکه مردم با شنیدن یاد نمی گیرند و باید رفتار درست ببینند تا یاد بگیرند و این تحفه‌ای است که در المیزان برای ما به یادگار گذاشته شده‌است.

آیت الله سید محمدحسین طباطبایی معروف به علامه طباطبایی، فیلسوف و مفسر قرآن در سال ۱۲۸۱ در تبریز به دنیا آمد و پس از طی مراحل مقدماتی تحصیل وارد مدرسه طالبیه تبریز برای کسب علوم دینی و سپس عازم نجف اشرف شد و ۱۰ سال در نجف اشرف به تحصیل علوم دینی و کمالات اخلاقی و معنوی پرداخت.
سید علی قاضی،مرتضی طالقانی، سید حسین بادکوبه ای، سید ابوالقاسم خوانساری، محمدحسین غروی اصفهانی و میرزا حسین نائینی از جمله اساتید وی در علوم مختلف از جمله رجال، فقه و اصول، فلسفه، عرفان و ریاضیات بودند.
وی سپس به تبریز بازگشت و پس از مدتی اقامت در این شهر در سال ۱۳۲۵ وارد قم شد و مهمترین آثار علمی خود را در این شهر نگاشت که تفسیر المیزان در ۲۰ جلد به زبان عربی مهمترین آن است.
اثر مهم دیگر علامه طباطبایی اصول فلسفه و روش رئالیسم مشتمل بر ۱۴ مقالهٔ فلسفی است و بدایه الحکمه و نهایه الحکمه از دیگر آثار مهم او در زمینه فلسفه است.
آن عالم ربانی که از بزرگترین مفسران قرآن کریم بود در ۲۴ آبان ماه ۱۳۶۰ دار فانی را وداع گفت و پیکر مطهرش در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) به خاک سپرده شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha