به گزارش ایرنا، این مسابقات که با شرکت تیم هایی از مالزی، مراکش، الجزایر، هندوستان، افغانستان و ایران در تهران برگزار شد، ۱۰۰ تیم برگزیده داشت که ۸ تیم از تبریز و یک تیم از مراغه توانستند حایز این رتبه شوند.
مسابقات علمی، دانش آموزی، المپیاد و جشنواره ها، تجربه عملی و تمرین مناسب برای یادگیری تحقیق و پژوهش و فرهنگ سازی برای توسعه تحقیقات و مطالعات برای آینده سازان کشورمان است.
جشنواره های مختلف دانش آموزی نخستین گام برای آموزش های نسل جدید برای گام گذاشتن در عرصه علم و تحقیقات است؛ بر این اساس معلمان و مربیان و اولیای دانش آموزان معتقدند با شرکت در این مسابقات علاقمندی دانش آموز به علم، تحقیقات، پژوهش و فن آوری جلب می شود.
رئیس مرکز تحقیقات رباتیک و مدیر مدرسه عالی مهارتی رباتیک سما آذربایجان شرقی گفت: با تلاش مجموعه مربیان مدرسه و دانش آموزان و حمایت اولیا دانش آموزان، تیم های شرکت کننده در چهارمین دوره مسابقه بین المللی دانش آموزی نور برگزیده شدند.
علی اکبر دادجویان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در این دوره که با حضور یکهزار و ۸۷ تیم از کشورهای مختلف از جمله هند و مالزی برگزار شد، ۹ تیم از آذربایجان شرقی برگزیده شدند که ۸ تیم آن متعلق به مدرسه عالی مهارتی رباتیک سما است.
وی افزود: مدرسه عالی مهارتی رباتیک سما دانشگاه آزاد آذربایجان شرقی به عنوان اولین مدرسه عالی مهارتی رباتیک در کشور، فعالیت رسمی خود را از مرداد ماه سال گذشته آغاز کرده و دوره های آزاد مهارتی مرتبط با رباتیک را برگزار و برای شرکت در جشنواره های دانش آموزی حمایت های لازم را انجام می دهد.
دادجویان اظهار کرد: بر این اساس با بهره گیری از امکانات گسترده سخت افزاری و نرم افزاری دانشگاه و مربیان باتجربه و متخصص دانش آموزان علاقمند به رباتیک را آموزش می دهد که نتیجه این حمایت ها در مسابقات بین المللی دانش آموزی نور خود را نشان داد.
وی افزود: در حال حاضر، دوره های رباتیک مقدماتی و پیشرفته، برنامه سازی با نرم افزارهای اسکرچ و mBlock، آموزش ارتباط با سخت افزار، برنامه سازی برای تلفن همراه، و کلاس های خلاقیت ویژه آمادگی برای مسابقات نور، ابن سینا، جابربن حیان، و غیره برای دانش آموزان برگزار می شود.
وی یادآور شد: هدف اصلی ما، مهارت آموزی است، به این معنی که دانش آموزان و دانشجویان ما، در کنار دروس مدارس و دانشگاه های خود، مهارت های عملی مختلف را یاد می گیرند تا بتوانند در آینده متخصصینی کاربلد و ماهر باشند.
سرپرست تیم های رباتیک تبریز در مسابقات نور و مربی این مسابقات نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این مسابقات با شرکت تیم هایی از هندوستان، مالزی، مراکش، الجزایر، افغانستان و ایران با حضور ۲هزار و ۴۰۹ دانش آموز در قالب یکهزار و ۸۷ تیم در تهران برگزار شد.
بهرام الهیاری فرد افزود: طرح های برگزیده از آذربایجان شرقی در این مسابقات، شامل آبگرمکن خورشیدی، توربین بادی، استخر خورشیدی، بالن هوای گرم، ضد هوایی، قایق خورشیدی، انبساط طولی و آزمایش ارشمیدس است.
وی ادامه داد: هر تیم دانش آموزی شامل سه عضو بوده که به کمک مربی گروه طرح های خود را اجرا و پس از تهیه فیلم ۶۰ ثانیه ای از روند اجرا و ساخت طرح، آن را به دبیرخانه مسابقات ارسال کردند.
وی اظهار کرد: فراخوان چهارمین دوره مسابقات نور مرداد سال گذشته منتشر شد و از شهریور طراحی و ساخت پروژه های مسابقه یاد شده آغاز شد.
الهیاری فرد افزود: ساخت طرح ها برای شرکت در مسابقات نور ۶ تا هفت ماه طول کشید و به طور متوسط برای ساخت هر کدام از هشت طرح برگزیده ۱۰میلیون ریال هزینه شد.
عضوگروه طرح قایق خورشیدی به خبرنگار ایرنا گفت: قایق خورشیدی طراحی و ساخته ایم که می تواند انرژی خورشیدی را دریافت و به انرژی الکتریکی تبدیل کند این انرژی در باتری ها ذخیره می شود.
مجتبی سلمانی مقدم افزود: انرژی ذخیره شده با استفاده از کلیدهای کنترلی به موتور گیربکس ها هدایت شده و با چرخش پروانه ها موجب به حرکت درآمدن قایق می شود.
وی ادامه داد: شناورهای این قایق خورشیدی طوری طراحی شده که قادر است وزن ۱۰۰ کیلوگرم سرنشین را تحمل کند.
عضو دیگر گروه طرح پدافند هوایی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: در این طرح با استفاده از انرژی آزاد شده ناشی از انفجار الکل توانستیم گلوله توپ را به سمت هدف شلیک کنیم.
محمدامین پاکزاد اظهار کرد: پس از جاگذاری توپ ابتدا به میزان لازم الکل را درون لوله پاشش می کنیم و پس از نشانه روی به هدف با استفاده از دکمه جرقه زن عمل انفجار و پرتاب گلوله توپ در کسری از ثانیه اتفاق میافتد، این ضدهوایی قابلیت هدف گیری در تمام جهات را داراست.
عضو گروه طرح ساخت بالن هوای گرم نیز به ایرنا گفت: برای ساخت بالن از پارچه سبک مقاوم در برابر حرارت و ضد نفوذ هوا استفاده کردیم با روشن شدن مشعل در سبد این بالن هوای داخل بالن گرم شده و چگالی هوای داخل بالن نسبت به چگالی هوای بیرون بالن کاهش پیدا میکند.
مهنا الهیاری ادامه داد: این تفاوت چگالی موجب ایجاد نیروی به نام نیروی ارشمیدس شده و سبب حرکت بالن به سوی آسمان می شود.
عضوگروه طرح توربین بادی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در این طرح می خواهیم به انرژی جنبشی ناشی از وزش باد را به انرژی الکتریکی تبدیل کنیم به این منظور یک ژنراتور الکتریکی تهیه کردیم و سپس توربین بادی ششپر ساختیم و روی یک پایه بلند نصب کردیم.
مهدی محمدیان گفت: با وزش باد توربین چرخیده و باعث چرخش موتور ژنراتور می شود بر این اساس در سیم پیچ های این ژنراتور برق تولید می شود برق تولید شده متناوب بوده در نتیجه پس از یکسو سازی و تثبیت، آن را در باتری ذخیره کردیم.
عضو گروه طرح استخر خورشیدی نیز به ایرنا گفت: با استفاده از انرژی تابشی خورشید گرمای مورد نیاز آب استخر را فراهم کردیم به این منظور لوله ای سیاه رنگ و بلند تهیه و آن را به صورت حلزونی در داخل یک قاب از جنس ام دی اف که کف آن را با پارچه ضخیم و سیاه رنگ عایق کردیم نصب کردیم.
فائز محمدی ادامه داد: با استفاده از صفحه شفاف ۲جداره مانع هدر رفت گرما از داخل قاب شدیم و به این ترتیب آب عبوری از این سیستم و برگشت دوباره آن موجب افزایش دمای استخر شد.
علی جباری، عضو طرح آبگرمکن خورشیدی نیز به ایرنا گفت: در این پروژه ما با استفاده از تعدادی آینه تخت که در درون یک بشقاب سهموی چیده شده بازتاب نور خورشید را به کلکتور که در کانون این سهمی قرار دارد تاباندیم، چرخش این بشقاب آیینهای درتعاقب نور خورشید توسط ۲ حسگر نوری باعث میشود این بشقاب به شکل سهمی همواره عمود بر نور خورشید قرار گیرد و بیشترین جذب انرژی را داشته باشد، آب توسط لوله به این کلکتور وارد شده و آب گرم از آن خارج و درون مخزن ذخیره می شود.
بر اساس این گزارش، مسابقه دانشآموزی «نور» هر سال به عنوان یکی از رویدادهای بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) در حوزه دانشآموزی برگزار میشود و هدف از برگزاری آن، ایفای نقش در انگیزش نسل نوجوان جهان اسلام، ایجاد افقهای نوین در زمینه علم و فناوری و کمک به رشد استعدادهای درخشان است.
دوره چهارم مسابقه دانشآموزی «نور»،گرامیداشت پروفسور عمر یاغی، برگزیده جایزه مصطفی(ص) ۲۰۱۵، از مردادماه سال گذشته آغاز شد و موضوع این دوره از مسابقه ساخت فیلمهای علمی یک دقیقهای از آزمایشهایی در مباحث مختلف ماده و انرژی بود.
مسابقه دانشآموزی «نور» که هر ساله به نام و بزرگداشت یکی از دانشمندان بزرگ جهان برگزار میشود، در دوره نخست خود با عنوان «مسابقه دانشآموزی نور؛ گرامیداشت ابنهیثم» به مناسبت یک هزارمین سال انتشار کتاب المناظرِ ابنهیثم، ریاضیدان و فیزیکدان شهیر جهان اسلام و دانشمند صاحب نام جهانی در زمینه فیزیک نور، برگزار شد؛ موضوع آن دوره از مسابقه که مباحث نور و کاربردهای آن بود، مشارکت بیش از چهار هزار دانشآموز در سراسر کشور را با ارسال ۱۶۵۰ فیلم ثبت کرد و از صاحبان ۲۰۰ اثر منتخب، تقدیر شد.
مسابقه دانشآموزی «نور» در سال دوم برگزاری خود، گرامیداشت پروفسور جکی یینگ؛ برگزیده جایزه مصطفی(ص) ۲۰۱۵ نام گرفت. این دوره از مسابقه در تمامی حوزههای علمی همچون فیزیک، شیمی، زیستشناسی، ریاضیات، نجوم و یا ترکیبی از علوم مختلف بود که در نهایت بیش از پنج هزار دانشآموز، دو هزار فیلم از آزمایشهای علمی خود را ارسال کردند و در روز اختتامیه نیز از ۱۰۰ گروه دانشآموزی منتخب تقدیر شد.
دور سوم مسابقه دانش آموزی «نور» نیز به نام و بزرگداشت الجزری در بخش مدارس در حوزه رباتیک برگزار شد. الجزری از موثرترین دانشمندان در علم رباتیک و بنیانگذار مکانیزمهای مکانیکی در جهان بوده است. موضوع این دوره از مسابقه ساخت ساز و کارهای(مکانیزم های) حرکتی و آزمایش هایی در مباحث مختلف مکانیک بود که پنج هزار و ۱۲۲ دانشآموز در قالب ۲ هزار و ۱۸۳ گروه ثبت نام کردند و یک هزار و ۷۳۳ فیلم به سایت دبیرخانه ارسال شد و در نهایت در روز اختتامیه از ۱۰۰ گروه منتخب تقدیر به عمل آمد.
نظر شما