جرقه ایده‌های ثروت‌ساز در کافه‌ورزشی کارآفرینی

کرمانشاه- ایرنا- کافه کارآفرینی دانشکده علوم ورزشی دانشگاه رازی کرمانشاه به‌دنبال فراهم‌کردن زمینه آشنایی دانشجویان و دانش‌آموختگان علوم ورزشی با مفاهیم صحیح کارآفرینی و ایده‌های جدید است که به افزایش ثروت در جامعه از طریق توسعه اقتصاد دانش‌محور مرتبط با صنعت ورزش کمک ‌کند.

ایده بازار تخصصی، ایده بازاری است که در یک زمینه یا رشته تخصصی مانند فناوری و تجهیزات ورزشی، برگزار می شود و تفاوت آن با ایده بازار عمومی در یک تخصص و محدود بودن دامنه موضوع ایده ها است.

آزمایشگاه بررسی ناهنجاری های اسکلتی عضلانی، مرکز حرکات اصلاحی و ناهنجاری های حرکتی، واحد توانبخشی ورزشی در آب، مرکز کلینیک مهندسی منابع انسانی و سلامت سازمانی، مرکز دروتات، مرکز ماساژدرمانی، مرکز بازی و تقویت مهارت های حرکتی و شناختی کودکان عادی و استثنایی از جمله ظرفیت های مراکز رشد و مراکز فعال دانشکده علوم ورزشی دانشگاه رازی کرمانشاه است که می توان از کافه کارآفرینی به عنوان یکی از واحدهای مفرح و جذاب این دانشکده یاد کرد.

هرآنچه برای حل یک مسئله، به ذهن می‌رسد را ایده می گویند، صرف نظر از اینکه به چه میزان عملی، کاربردی و یا منطقی باشد، به بیان دیگر، ایده فکر یا پیشنهاد جدید و با ارزشی است که هنوز تبدیل به محصول و یا کسب و کار نشده است.

ایده، بازار زیست بومی دانش بنیان است که با نگرشی نوآورانه و مطالعه بروزترین و کارآمدترین روش‌های توسعه کارآفرینی و افزایش ثروت ملی و سرمایه های اجتماعی سعی در ارایه و اجرای روش‌های بومی شده موثر در کشور دارد.

شناسایی و حمایت از مخترعین، صاحبان ایده و پژوهشگران نوآور و خلاق در حوزه علوم ورزشی، کمک به ارتقاء سطح محصولات و فناوری های ورزشی تولید داخل کشور و ایجاد ارتباط بین صاحبان ایده با سرمایه گذاران و تلاش در جهت اشتغال زایی به عنوان پاره ای از اهداف مراکز رشد  و فعال دانشکده علوم ورزشی عنوان شده است.

مرکز رشد دانشکده علوم ورزشی مبتنی بر سیاست های دولت و وزارت علوم با فعالیت در نخستین مرکز رشد و کافه کارآفرینی به حمایت و کمک به استقرار نظام دانش بیان و حمایت از کارآفرینی، متخصصین و محققین و تولید داخل، می پردازد.

 از همین رو رییس دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه رازی کرمانشاه در گفت و گو با ایرنا، اظهار داشت: به طور کلی رویدادهای ایده بازار در قالب عناوین متنوعی مانند رویداد ایده بازار، ایده بازار تخصصی، ایده بازار علمی تخیلی و رویداد ایده برگزار می شوند، این شیوه برگزاری کاملا مطابق با نیاز روز کشور در بخش‌های مختلف است.

حسین عیدی افزود: نتایج حاصل از این رویدادها منجر به اشتغالزایی پایدار برای افراد تحصیل کرده، افزایش سطح فناوری و افزایش سرمایه گذاری و سودآوری می شود.

وی معتقد است، به طور کلی توسعه کارآفرینی، شناسایی ایده ها و ایده پردازان برتر، معرفی بهترین فرصت‌های سرمایه گذاری و ایجاد ارتباط موثر بین ایده پردازان و سرمایه گذاران، کارآفرینی و اشتغال زایی و افزایش ثروت ملی جزء محصولات رویداد ایده بازار است.

عیدی ادامه داد: در کافه کارآفرینی به دنبال تجاری سازی نتایج تحقیقات و تحقق ارتباط بخش های تحقیقاتی، تولیدی و خدماتی حوزه ورزش و سلامت و حمایت از ایجاد و توسعه شرکت های کوچک و متوسط فناوری، شرکت ها و موسسات تحقیقاتی و حمایت از تیم های تحقیقاتی نوآور و خلاق در حوزه علوم ورزشی هستیم.

اهداف و خدمات مرکز کارآفرینی

عیدی با تاکید براینکه این مرکز زمینه آشنایی با سرمایه گذاران و کارآفرینان موفق کشور برای ایجاد و توسعه کسب و کار در زمینه علوم انسانی و اجتماعی را فراهم می کند، گفت: در این مرکز مشاوره تخصصی به دانشجویان و دانش آموختگان علوم ورزشی در خصوص ایجاد کسب و کار و یافتن شغل مناسب در زمینه علوم انسانی و اجتماعی ارایه می شود و فرهنگ کارآفرینی در بین دانشجویان و اساتید ترویج می شود.

 ارایه آموزش ها و راهنمایی‌های لازم به دانشجویان و دانش آموختگان علوم ورزشی به منظور ایجاد درک بهتر از نحوه استفاده از فرصت‌ها و حمایت‌های موجود در کشور در زمینه کارآفرینی و اشتغال،  ترویج فرهنگ کارآفرینی در بین دانشجویان و اساتید و تلاش در جهت بازآفرینی ابعاد و ارکان دانشگاه، شناسایی و اطلاع رسانی فرصت‌های اشتغال و انجام مشاوره و هدایت دانش آموختگان جهت یافتن شغلی پایدار بخش دیگر از اهداف کافه کارآفرینی به گفته این مسوول است.

عیدی با بیان اینکه طراح نقشه کافه کارآفرینی دانشکده طراح دانشجویان دانشکده معماری هستند، ادامه داد: هزینه های بکارگیری اغلب تجهیزاتی است که در پلن ها موجود است از جمله چمن مصنوعی و چهارپایه ها که رایگان بوده و صرفا از انبار اسقاطی های دانشگاه تامین شده است .

این استادیار دانشکده علوم ورزشی معتقد است، کافه کارآفرینی بستر مناسب را برای تبادل اطلاعات بین دانشکده و مراکز ورزشی، خدماتی و نهادهای دولتی در زمینه فرصت‌های شغلی موجود و آینده فراهم و  بستر و حمایت‌های مالی، اطلاعاتی و مشاوره‌ای لازم در جهت راه‌اندازی فعالیت‌های کارآفرینی دانشجویان و دانش آموختگان علوم ورزشی را فراهم می کند.

در ادامه یک عضو هیات علمی دانشکده ورزشی دانشگاه رازی کرمانشاه در گفت و گو با ایرنا به وجود بانک اطلاعاتی از توانمندی ها و ایده های موجود در دانشکده و دانشگاه در حوزه علوم ورزشی و اجتماعی در کافه کارآفرینی اشاره کرد و گفت: آموزش ها و راهنمایی‌های لازم به دانشجویان و دانش آموختگان علوم ورزشی به منظور ایجاد درک بهتر از نحوه استفاده از فرصت‌ها و حمایت‌های موجود ارگان‌ها در زمینه کارآفرینی و اشتغال ارایه می شود.

به گفته شیرین زرتشتیان، ارایه کمک به نحوه تعریف تحقیقات تجاری و نیز تجاری سازی یافته های پژوهشی اعضای هیات علمی و دانشجویان علوم ورزشی از دیگر قابلیت های این کافه است.

زرتشتیان از کارگاه اصول و فنون مذاکره همراه با تماشا و پخش فیلم به عنوان یکی از خدمات کافه کارآفرینی یاد کرد و گفت: هم‌آموزی آسیب‌شناسی استارتاپ‌های ایران، یک فنجان تجربه کارآفرینی، کارگاه هفت عادت مردمان موثر، دوره آموزشی فروش و ارتباط با مشتری، برنامه همخوان کتاب عقلانیت و توسعه یافتگی ایران و انواع ایده شو ویژه ورزش و تندرستی در تقویم رویدادهای کافه در دانشکده قرار دارد.

وی که مدیریت مرکز کلینیک مهندسی منابع انسانی و سلامت سازمانی را به عنوان یکی از مرکز رشد دانشکده ورزشی دانشگاه رازی در حوزه سلامت سازمانی و بهره وری سازمانی برعهده دارد، گفت: این مرکز با هدف ارزیابی مشکلات جسمانی و همچنین ناهنجاری های اسکلتی- عضلانی و ارگونومی محیط کاری کارکنان و مدیران و ارتباط آن با اثربخشی و بهره وری سازمانی ایجاد شده است.

زرتشتیان از پایش ناهنجاری های اسکلتی- عضلانی کارکنان سازمان ها، تعیین بهره وری سازمانی مبتنی بر فاکتورهای کیفیت زندگی، تحلیل رفتگی و استرس شغلی ارایه خدمات به ادارات و سازمان های سطح استان، دانشجویان، کارکنان و مدیران دانشگاه و خانواده های آنها به عنوان دیگر فعالیت ها یاد کرد.

مرکز حرکات اصلاحی و ناهنجاری‌های حرکتی که یکی دیگر از ظرفیت های مراکز رشد دانشکده علوم ورزشی دانشگاه رازی کرمانشاه است به عنوان یکی از اولین مراکز دانشگاهی کشور در دانشگاه رازی گامی ویژه در راستای عمل به مسوولیت اجتماعی دانشگاه در قبال سلامت جامعه کرده که این مهم با همکاری اساتید متخصص دانشکده علوم ورزشی دانشگاه رازی انجام شده است.

مدیر این مرکز در گفت و گو با ایرنا در خصوص فعالیت ها از ارایه خدمات به دانشجویان دانشکده در قالب انجام پژوهش های مرتبط با پایان نامه به عنوان یکی از اهداف این مرکز یاد کرد و ادامه داد: این مرکز به دانشجویان سایر دانشگاه های کشور در قالب انجام پژوهش های مرتبط با پایان نامه ارایه خدمت می کند.

وی از ارایه خدمات مرتبط با اصلاح ناهنجاری های اسکلتی- عضلانی به همکاران دانشگاه رازی، خدمات مرتبط با اصلاح ناهنجاری های اسکلتی- عضلانی به خانواده های همکاران دانشگاه رازی به عنوان دیگر وظایف این مرکز یاد کرد.

گندمی که مدیریت واحد توانبخشی ورزشی در آب این دانشکده را برعهده دارد، اضافه کرد: این مرکز که یکی دیگر از ظرفیت های مراکز رشد دانشکده است از تیر ماه ۱۳۹۸ فعالیت خود را با کسب مجوز از مدیر مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه رازی آغاز کرده و تا زمان شیوع  ویروس کرونا به صورت صعودی به رشد خود ادامه داد.

این عضو هیات علمی دانشکده ورزشی دانشگاه کشاورزی افزود: این فعالیت ها به گونه ای بود که از هفته ­ای ۲ مریض نیازمند مداخلات توانبخشی آبی به ۲ تا چهار نفر در روز رسید و تعداد پزشکان همکار با دریافت رضایت بیماران امتحانی بیشتر شدند.

وی از ارزیابی وضعیت مراجعه کنندگان مبتنی بر مشکلات اسکلتی- عضلانی و تدوین پروتکل برنامه درمانی و اصلاحی بر اساس اصول علمی به عنوان بخش دیگر از خدمات یاد کرد.

گندمی یادآور شد، مراکز رشد و مراکز فعال دانشکده علوم ورزشی دانشگاه رازی کرمانشاه در راستای بومی سازی محصولات و فناوری های ورزشی و جلوگیری از خروج ارز تلاش می کند و به دانش فنی مهندسی و جذب سرمایه های بین المللی کمک می کند.

شناسایی محل های جذب و اشتغال، انجام مشاوره و هدایت دانش آموختگان برای کسب جایگاه شغلی پایدار، ارایه توانمندی های دانش‌آموختگان به متقاضیان نیروی کار تربیت یافته توسط دانشگاه و ثبت تقاضای کار و شغل از طرف دانش آموخته گان و قرار دادن ایشان در لیست کارجویان و ایجاد تسهیلات لازم برای جذب دانش آموخته گان دانشگاه در بهترین سازمان‌های دولتی و خصوصی کشور از دیگر اهداف کافه کارآفرینی این دانشکده عنوان شده است.

گزارش از زهره کریم زاده