به گزارش ایرنا، رویترز نوشت: بر اساس نسخه پیش نویسی که به رویت این خبرگزاری رسیده است فهرستی که آمریکا از شرکت های هوافضای چین تهیه کرده است در صورت انتشار می تواند به روابط تجاری آمریکا با پکن و در میان سایر صنایع به شرکت های آمریکایی که قطعات هوانوردی غیرنظامی را به چین می فروشند، آسیب بزند.
رویترز نوشت: سخنگوی وزارت بازرگانی آمریکا که این فهرست را تهیه کرده است از اظهارنظر در این زمینه خودداری کرد. وزارت خارجه چین نیز از پاسخگویی فوری به درخواست این رسانه خودداری کرد.
شرکت هواپیمای تجاری چین (COMAC) با مسئولیت محدود، که نقش پیشتازی را در تلاش های چین برای رقابت با شرکت های بوئینگ و ایرباس ایفا می کند و شرکت صناعی هوانوردی چین (AVIC) و ۱۰ شرکت وابسته به آن در فهرست جدید آمریکا قرار دارد. این فهرست در پیش نویس مقررات جدیدی لحاظ شده که شرکت های چینی و روسی را شناسایی می کند که آمریکا آنها را «کاربران نهایی نظامی» قلمداد می کند و بنابر تعریف آمریکا، به این معنی است که شرکت های تامین کننده آمریکایی باید به دنبال مجوز برای فروش کالاهای تجاری باشند که در اختیار آنها قرار می گیرد.
بر اساس این قانون، بیشتر این مجوزها به احتمال زیاد به این شرکت ها اعطا نمی شود.
رویترز نوشت: دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در ماه های اخیر اقداماتش علیه چین را تشدید کرده است و او ۱۰ روز پیش دستور اجرایی را صادر کرد که سرمایه گذاری آمریکا در شرکت های چینی را که تحت مالکیت و کنترل ارتش چین است، منع می کند.
فهرستی که قرار است بزودی اعلام شود به دنبال اقدام وزارت بازرگانی که تعریف «کاربران نهایی نظامی» را در آوریل گذشته گسترش داد، انجام می گیرد.
این مقررات جدید فقط شامل خدمات نظامی و پلیس ملی نمی شود و هر فرد و شرکتی را که از کمک به حفاظت یا تولید کالاهای نظامی حمایت می کنند در بر می گیرد و فرقی هم نمی کند که فعالیت های تجاری آنها مقدمتا در حوزه های غیرنظامی باشد.
محدودیت های صادارتی جدید شامل اقلامی مانند نرم افزارهای رایانه ای و تجهیزات علمی ، قطعات هواپیما می شود. و در رابطه با اقلام مرتبط با هواپیما این موارد شامل هر چیزی از ترمز جعبه کنترل پرواز تا خود موتور هواپیما می شود.
انتشار خبر مربوط به این فهرست در برهه زمانی حساسی برای صنایع هوافضای آمریکا بوده زیرا بوئینگ به دنبال مجوز چین درباره هواپیمای مکس ۷۳۷ است به ویژه این که ناظران آمریکایی هفته پیش چنین مجوزی را صادر کردند. چین اولین کشوری بود که بعد از سقوط های مهلک این هواپیما اجازه پرواز آن را نداد و انتظار می رود ماه طول بکشد تا این ممنوعیت را لغو کند.
سخنگوی بوئینگ از اظهار نظر در این زمینه خودداری کرده است.
یک مقام سابق آمریکایی که خواست نامش فاش نشود به رویترز گفته «تهیه این فهرست اقدامی تحریک آمیز است» و یک منبع صنعت هوانوردی گفته است این اقدام می تواند چین را به اقدام تلافی جویانه تحریک کند.
یک منبع صنعتی دیگر که نامش فاش نشده نیز به رویترز گفت: این فهرست می تواند به رقبای اروپایی فرصتی برای تقویت تولید کنندگان خود دهد و به آنها نشان دهد که با چنین موانعی مواجه نیستند.
به غیر از ۸۹ شرکت چینی پیش نویس مقررات تهیه شده در آمریکا شامل معرفی ۲۸ شرکت روسی از جمله «ایرکوت» است که انتظار می رود بازار بوئینگ را با توسعه جت MC-۲۱ بشکند.
نظر شما