همسایگان؛ اولویت ایران در برنامه بین‌المللی‌سازی آموزش عالی

تهران-ایرنا- قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور بین‌الملل و رییس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی گفت: در بخش بین‌المللی‌سازی آموزش عالی، همسایگان کشور در جایگاه ویژه‌ای قرار دارند و جزء کشورهای هدف هستند.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از وزارت علوم، حسین سالار آملی در نشست مجازی مجمع عمومی فوق‌العاده اتحادیه دانشگاه‌های دولتی حاشیه دریای خزر که با حضور روسای دانشگاه‌ها و اعضای اتحادیه دانشگاه‌های دولتی حاشیه دریای خزر برگزار شد، افزود: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران از برنامه‌ها و تلاش‌های اتحادیه دانشگاه‌های دولتی حاشیه دریای خزر حمایت کرده و آن را موفق می‌داند؛ اگرچه انتظار تحرک و پیشرفت و جدیت بیشتری را نیز دارد.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل گفت: برگزاری این نشست در اوج بیماری کووید -۱۹ گویای عزم و اراده مسئولان علمی و دانشگاه‌های کشورهای عضو است که هیچ‌گونه خللی را در راستای توسعه علم و فناوری و تبادل دانش نمی‌پذیرند. همگی اعتقاد داریم زندگی بهتر مردم، مبارزه با افراط‌گری، مبارزه با فقر و بسترسازی توسعه پایدار کشورها تنها بر پایه توسعه علم و دانش امکان‌پذیر است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران در ۱۵ سال اخیر بیشترین رشد علمی دنیا را بر اساس شاخص های اسکوپوس و اس آی اس SIS و Scopus داشته  است و در بخش فناوری به عنوان مثال می‌دانید در چند ماه اخیر توانستیم ماهواره ساخته شده خود را با ماهواره‌بر ایرانی در مدار زمین قرار دهیم.

سالار آملی خاطرنشان کرد: سیاست‌های کلان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری عمدتاً بر پایه سه اصل کلی اعم از آوردن علم و دانش دانشگاهی برای رفع نیازهای جامعه، توسعه دوره‌های فنی- حرفه‌ای و بین‌المللی سازی آموزش عالی کشور پایه‌ریزی شده است.

وی  افزود: در بخش بین‌المللی‌سازی آموزش عالی کشور، همسایگان ما در جایگاه ویژه‌ای قرار دارند و جزء کشورهای هدف ما هستند. البته محورهای عملیاتی بین‌المللی سازی آموزش عالی، در چند شاخه مهم پیگیری می‌شود که از آن جمله می‌توان به تبادل استاد و دانشجو، انجام پروژه‌های مشترک تحقیقاتی، دوره‌های آموزشی مشترک و آشنایی و توسعه زبان و ادبیات و فرهنگ دیگر کشورها و آشنا ساختن جامعه نخبگانی این کشورها درخصوص فرهنگ و زبان فارسی، اشاره کرد. همچنین تبادل استاد به صورت ترددی، تدریس دوره های کوتاه مدت و تدریس مجازی نیز مورد حمایت است.

سالارآملی عنوان کرد: اتحادیه دانشگاه‌های دولتی حاشیه دریای خزر می‌تواند در راستای توسعه صلح و برادری و رفع فقر در جامعه و حفظ محیط زیست کمک شایانی به ملت‌های اطراف دریای خزر کند. مجله محیط زیست کاسپین یک نمونه از توجه جدی نخبگان دانشگاهی برای تبادل تجربیات در این زمینه و وجود چندین پروژه تحقیقاتی نیز از اراده ما برای رفع معضلات منطقه می‌گوید.

آمادگی ایران برای میزبانی نشست وزرای علوم کشورهای عضو اتحادیه 

قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل تصریح کرد: این مجمع عمومی اگرچه به‌صورت مجازی است، اما می‌تواند نقش اساسی خود را در منطقه به‌صورت اثرگذار و در میان بالاترین سطوح مدیریتی تبیین کند. همچنین  گام نخست می‌تواند نشست وزرای علوم و فناوری کشورهای عضو اتحادیه دانشگاه‌های دولتی حاشیه دریای خزر و تبیین سیاست‌های کلان میان‌مدت و درازمدت باشد که وزارت علوم برای میزبانی آن اعلام آمادگی می‌کند.

وی افزود: فراخوان دیگر دانشگاه‌های منطقه به خصوص از حوزه آبریز دریای خزر یعنی کشورهای ارمنستان، گرجستان و ترکیه به عنوان عضو ناظر یا همکار می‌تواند در تعمیق و گسترش فعالیت‌های علمی و اثرگذاری منطقه‌ای و جهانی آن موثر باشد.

به گزارش ایرنا، این نشست با هدف پیشرفت، هم‌گرایی و پشتیبانی علمی از توسعه پایدار منطقه برگزار شد.

اتحادیه دانشگاه های دولتی حاشیه دریای خزر در سال ۱۳۷۵ با حضور رؤسای دانشگاه های گیلان، دانشگاه مازندران و دانشگاه علوم و منابع طبیعی گرگان از ایران، دانشگاه دولتی فنی آستراخان، دانشگاه دولتی داغستان، دانشگاه کالمیکیا از جمهوری فدراتیو روسیه، دانشگاه دولتی آتیرائو از قزاقستان و دانشگاه دولتی باکو از کشور آذربایجان تشکیل شد. هم اکنون این اتحادیه ۵۵ عضو متشکل از دانشگاه ها، پارک های علم و فناوری و موسسات تحقیقاتی دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha