تداوم توسعه ایران در میانه نبرد با کرونا

استان‌ها- ایرنا- هفته ای که گذشت، موعد بهره برداری از طرح های مهم وزارت نفت و سفر چند تن از مسوولان به استان ها بود؛ سفرهایی که با وجود یکه‌تازی کرونا، با دغدغه سلامت هم‌میهنان و نگاه به شاه کلید توسعه صورت گرفت.

در حالی که ویروس بیماری کووید-۱۹ کشور را فرا گرفته و ۲۷ استان را قرمزپوش کرده است، ستاد ملی مقابله با کرونا از هفته اول آذرماه به مدت دو هفته محدودیت های جدید کرونایی را در ۴۴۸ شهر و  مرکز استان به اجرا درآورد که از جمله شامل تعطیلی مشاغل غیرضروری در شهرهای قرمز و نارنجی، کاهش فعالیت ادارات دولتی با حداکثر یک سوم کارکنان و  منع تردد بین شهری با خودروهای پلاک غیر بومی است.
اهمیت اجرای همگانی این محدودیت ها سفرهای استانی دولتمردان و مسوولان را هم که سابقه چندین ماهه دارد و برای بازدید یا بهره برداری از  پروژه‌های عمرانی و اقتصادی مختلف انجام می شود، در هفته ای که گذشت، تحت تاثیر خود قرار داد.

اما روز پنجشنبه، معاون وزیر راه و شهرسازی راهی جنوب کشور شد و معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز سفری یک روزه به قزوین و زنجان داشت تا وضعیت شیوع بیماری کووید ۱۹ و مقابله با آن را در این دو استان از نزدیک بررسی کند.

 سفرهای مسوولان در یک نگاه:

استان  نام مسوول  مهمترین اظهارات  برنامه سفر 
قزوین  دکتر ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت 

 - از هفته آینده روزانه ۶۰ هزار کیت تست سریع آزمایشگاهی در اختیار مراکز تشخیص کرونا در کشور قرار می‌گیرد.

 - برنامه ریزی‌ و اجرای طرح‌های مردم محور، ۶۹ شهرستان کشور از وضعیت قرمز خارج و به وضعیت نارنجی و زرد تبدیل شده‌اند.

 - حال کسانی را که با دستفروشی، کارگری و مغازه داری کسب درآمد می‌کنند، درک می‌کنیم ولی با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری از دوگانه سلامت و امنیت، اولویت با سلامت مردم است.

شرکت در نشست ستاد استانی مقابله با کرونا

بازدید از مراکز درمانی  و پایگاه جهادی 
زنجان  دکتر ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت 

- با همکاری چند کشور اقدامات اولیه را برای تولید واکسن کرونا انجام داده ایم که این مهم به محض نهایی شدن اعلام و اطلاع رسانی خواهد شد.

 - با اجرای طرح شهید قاسم سلیمانی طی سه ماه آینده ۹۰ درصد قطع زنجیره انتقال کرونا، ۵۰ درصد تعداد بستری‌ها و ۴۰ درصد موارد فوتی ناشی از این ویروس کاهش خواهد یافت.

 - کشورمان به لحاظ تحریم های ظالمانه رشد منفی اقتصادی را تجربه می‌کند که وضعیت معیشتی مردم نیز تحت تاثیر قرار گرفته است و در این میان دولت توان محدودی دارد.

شرکت در ستاد استانی مقابله با کرونا 
کیش نعمت اله ترکی معاون وزیر راه و شهرسازی  فراهم شدن زمینه تبادل نظر علمی، پژوهشی و تخصصی میان پروژه های در حال ساخت و شرکت های دانش بنیان باعث پیشرفت و توسعه پروژه ها و کاهش ۲۰درصدی تامین تجهیزات خارجی و اتکا به تولیدات داخلی در این منطقه شده است. بازدید از پایانه مسافری در حال ساخت فرودگاه بین‌المللی کیش

افتتاح پروژه‌های نفتی در پرتو مقاومت اقتصادی
روز پنجشنبه همچنین سه پروژه ملی و مهم  وزارت نفت در قالب سی‌وچهارمین پویش ملی تدبیر و امید به بهره برداری رسید، پروژه هایی که مراحل پیشرفت آنها با وجود شدیدترین محدودیت‌های اقتصادی بین‌المللی کشور صورت گرفت و به واقع  نمودی دیگر از تاب و توان فزاینده ملت ایران در برابر سال ها جنگ اقتصادی و تحریم ظالمانه دشمنان محسوب می شود . 

پروژه های یادشده شامل پتروشیمی اوره و آمونیاک لردگان، واحد فرآورش سیار میدان مشترک نفتی آزادگان جنوبی و مخازن متمرکز ذخیره‌سازی میعانات گازی پارس جنوبی‌، به ارزش ۳۰ هزار میلیارد تومان است که حجت الاسلام حسن روحانی رییس جمهوری در آیین افتتاح ویدیو کنفرانسی این طرح‌ها، آنها را موجب جهش صادرات و جهش تولید دانست. 

رییس جمهوری افزود: افتتاح‌های امروز بار دیگر نشان داد که اقتصاد ایران بزرگ و مقاوم است و در سایه خوداتکایی و درون‌زایی این موفقیت‌ها به دست آمده و مردم ایران مسیر درست خود را ادامه خواهد داد.

پروژه های نفتی در یک نگاه: 

استان  پروژه ویژگی ها اظهارات رییس جمهوری
چهار محال و بختیاری  مجتمع پتروشیمی لردگان

 - مجتمع به سبب دسترسی مناسب به منابع آب و گاز و نزدیکی به سه خط لوله گاز کشور و دارای بودن زمین و موقعیت مناسب از نظر تسطیح و انجام امور زیربنایی، از موقعیت مکانی مطلوبی برخوردار است.

 - اجرای آن در منطقه کمتر توسعه‌یافته لردگان 

 - این واحد بومی‌ترین پتروشیمی کشور است

 - دارای شاخصه مهم دست‌یابی به دانش بومی نصب ماشین‌آلات و تجهیزات پتروشیمی 

 - ایمنی بالای محیط کار 

 - محصولات این طرح صادراتی است و ما در داخل امکاناتی داریم که نیاز ما را تامین کند بنابراین هم جهش صادرات و هم جهش تولید است.

بوشهر  مخازن متمرکز ذخیره‌سازی ۴ میلیون بشکه ای میعانات گازی پارس جنوبی

 -  با سرمایه‌ای بالغ بر ۲۹.۲ میلیون یورو و ۲هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال

 -  با ظرفیت اسمی ۶۴۰ هزار مترمکعب (معادل ۴ میلیون بشکه) برای ذخیره‌سازی میعانات گازی پالایشگاه‌های منطقه پارس ۱ و نیز تأمین خوراک پالایشگاه ستاره خلیج فارس احداث شده است

 - تأسیس مخازن بزرگ یکی از طرح‌های اساسی که کشور ما هم برای نفت و هم برای میعانات و هم برای گاز نیاز دارد.

 - سرمایه انسانی بسیار اهمیت دارد، اگر می‌خواهیم در صنعت دارای یک جهش و شتاب مناسب باشیم، نیازمند به ارکان آن  هستیم که سرمایه رکن اول شتاب در صنعت است و اگر سرمایه نباشد کاری نمی توان کرد.

خوزستان  نخستین واحد پیش‌ساخته فرآورش نفت کشور 

 - با سرمایه گذاری ۵۰ میلیون دلاری یک شرکت اروپایی بهره برداری شد.

 - با اعتبار ۴۶.۹ میلیون دلار در ضلع جنوبی میدان آزادگان جنوبی راه اندازی شده و نفت موردنیاز آن از تعداد ۳۵ حلقه چاه مستقر در این میدان مشترک تغذیه می‌شود

 - نمونه نخست همکاری وزارت نفت با یک شرکت سرمایه‌گذار در قالب قرارداد ساخت، مالکیت و بهره برداری 

 - با این مدل فرآورش اولین بار است که ایران در این صنعت قدم می گذارد به طوری که کار را برای دست اندرکاران صنعت نفت بسیار آسان می کند.

 - امروز طرحی با سرمایه خارجی افتتاح شد و سرمایه خارجی و داخلی در کنار هم با پروژه‌های عظیم و بزرگی داریم، می توانیم تحولات بسیار بزرگی را در صنعت و سایر حوزه ها مانند خدمات وکشاورزی شاهد باشیم.

- موضوع دوم مورد نیاز برای جهش تولید مواد اولیه است و  خوشبختانه در بسیاری از این موارد، خصوصا در بخش پتروشیمی مواد اولیه و گاز در اختیار ما است و این خیلی مهم است. 

اما مسافر دیگری هم روز پنجشنبه رخت سفر استانی به تن کرد؛ علی نیکزاد نایب رییس مجلس شورای اسلامی راهی خراسان شمالی شد و در بجنورد در آیین کلنگ زنی ساخت ۲۰ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی شرکت کرد. 

نیکزاد در این سفر یک روزه علاوه بر بازدید از شماری از طرح های عمرانی در دست اجرای استان، در نشست شورای اداری خراسان شمالی نیز حاضر شد و بر توسعه ظرفیت‌های معدنی استان با بهره گیری از توان داخلی تاکید کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha