۱۶ آذر ۱۳۹۹، ۱۵:۰۴
کد خبرنگار: 1226
کد خبر: 84134701
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کشمکش‌ برای ساخت میدان میوه و تره بار بجنورد

۱۶ آذر ۱۳۹۹، ۱۵:۰۴
کد خبر: 84134701
کشمکش‌ برای ساخت میدان میوه و تره بار بجنورد

بجنورد- ایرنا- میدان میوه و تره بار جدید در بجنورد، مرکز خراسان شمالی در حالی در کشمکش و کش و  قوس مخالفت غرفه‌داران کلنگ‌زنی شد که  اعضای شورای اسلامی این شهر هم با اجرای آن مخالف هستند.

میدان میوه و تره بار جدید در بجنورد قرار بود توسط شرکت افق فجر اندیشان اترک ایجاد شود و این پروژه در سفر دکتر نیکزاد، نایب رییس مجلس شورای اسلامی کلنگ زنی شد و اکنون گفته می شود که اجرای آن با مخالفت نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر روبه رو شده است.

غرفه داران میدان میوه و تره بار بجنورد از این رو با اجرای میدان بار جدید توسط شرکت افق فجر اندیشان اترک مخالف هستند که این شرکت را دارای اهلیت نمی دانند.

غرفه داران میدان میوه و تره بار بجنورد از این رو با اجرای میدان بار جدید توسط شرکت افق فجر اندیشان اترک مخالف هستند که این شرکت را دارای اهلیت نمی دانند

غرفه داران می گویند: اگر قرار است میدان بار جدید ایجاد شود، این کار باید توسط اهل آن یعنی خودشان انجام پذیرد.

آنها معتقدند: نیازی به ساخت میدان جدید در بجنورد نیست اما اگر قرار به جابه جایی این میدان است، کار باید توسط غرفه داران انجام شود.

در این میان مسوولان استانداری می گویند، شرکت افق فجر اندیشان اترک کارهای مربوط به ایجاد میدان را انجام داده و کلنگ زنی هم شده است، البته غرفه داران هم اگر می خواهند، می توانند با دریافت مجوزهای لازم در این باره اقدام کنند، مشکلی برای ایجاد یک میدان دیگر وجود ندارد و شهر به میدان دیگر هم نیاز دارد.

ساخت میدان را به غرفه‌داران بسپارید 

دبیر اتحادیه تره بار فروشان بجنورد در این باره گفت: قریب به اتفاق غرفه داران که تعدادشان حدود ۱۰۰ نفر است با اجرای میدان میوه و تره بار توسط شرکت و یا فردی غیر از این قشر مخالف هستند.

مجید صفری اظهار داشت: غرفه داران خواستار این هستند که ساخت میدان به دست خودشان باشد، در این زمینه غرفه داران با تشکیل شرکت «میوه گستر سبز اترک» با هزینه خود زمین خریداری و تامین کرده اند و برای ساخت، نیازی به کمک های دولتی ندارند.

وی افزود: برای اجرای میدان بار توسط غرفه داران، نیاز به همکاری شهراری و شورای شهر است و البته پیگیر هستیم تا کمیسیون ماده پنج با تغییر کاربری زمین موافقت کند.

برای اجرای میدان بار توسط غرفه داران، نیاز به همکاری شهراری و شورای شهر است و البته پیگیر هستیم تا کمیسیون ماده پنج با تغییر کاربری زمین موافقت کند

صفری خاطرنشان کرد: مقدمات کار انجام شده، اما در نیمه راه به علت نامعلوم جلوی کار گرفته شده است، نمی دانم علت چیست جواب نمی دهند، ما یک ریال به وام نیاز نداریم با سرمایه خود میدان را می سازیم، تمام کارها را خود انجام می دهیم، اکنون زمین خرید شد و سایت پلان و طرح توجیهی تهیه شده است.

وی با اشاره به اینکه زمین در کنارگذر شمالی تامین شده است که گستره آن ۶.۵ هکتار است افزود: حرف غرفه داران این است که اگر قرار بر جابه جایی و یا ساخت میدان بار جدید است، این کار به اهل سپرده شود.

دبیر اتحادیه تره بار فروشان بجنورد با بیان اینکه مسوولان هنوز به ما جواب درست نداده اند و فعلا بلاتکلیف است گفت: چرا باید عده ای بازنشسته که اهلیت کار را ندارند، وارد عرصه شوند؟

میدان بار فعلی جوابگوی نیاز نیست

رییس شورای اسلامی شهر بجنورد هم در این باره گفت: میدان میوه و تره بار فعلی، ۲ دهه قدمت دارد و با توجه به نیاز، ایجاد یک بازار و میدان جدید الزامی است، میدان فعلی گستره کمی دارد و این فضای کوچک پاسخگوی نیاز نیست.

بهمن جباری اظهار داشت: در میدان بار فعلی خدمات مورد نیاز رانندگان ارائه نمی شود، وجود مکانی مناسب برای استراحت رانندگان که از راه دور به استان می آیند، رستوران و باسکول داخلی در این مکان وجود ندارد و با استانداردها فاصله دارد.

وی افزود: از این رو نیاز است تا میدان میوه و تره بار مطابق با شرایط روز ساخته شود، در این زمینه ۲ شرکت متقاضی ساخت این فضا شده اند، یکی از متقاضیان، که شرکت افق فجر اندیشان اترک است، زمین را تامین کرده و به شهرداری مراجعه کرده است اما اعضای شورای شهر با طرح آن مخالفت کردند.

رییس شورای اسلامی شهر بجنورد خاطرنشان کرد: یکی از علت های مخالفت اعضای شورای اسلامی شهر با این پروژه، این است که مالکیت زمین مشکل دارد، تکلیف مالکیت زمین روشن و مشخص نیست.

وی افزود: اهلیت این شرکت هم برای اعضای شورای اسلامی شهر، مورد تایید نیست، برای موافقت با این سرمایه گذاری باید اهلیت شرکت به تایید برسد، شرکت باید دارای روزمه کار و تجربه های پیشین باشد اما از این نظر، شرکت دارای اهلیت نیست.

جباری اظهار داشت: سرمایه گذار باید به لحاظ مالی توانمند باشد، باید دست کم ۳۰ درصد از هزینه مورد نیاز پروژه را داشته باشد، اما این میزان اعتبار در حساب موجودی ندارد.

سرمایه گذار باید به لحاظ مالی توانمند باشد، باید دست کم ۳۰ درصد از هزینه مورد نیاز پروژه را داشته باشد، اما این میزان اعتبار در حساب موجودی ندارد

رییس شورای اسلامی شهر بجنورد خاطرنشان کرد: این شرکت اعلام کرده است که ۹۷ غرفه ۱۲۰ مترمربعی را با سند در اختیار شهرداری قرار می دهد، اما این درحالی است که وضعیت مالکیت زمین مشخص نیست.

غرفه داران شرایط بهتری برای سرمایه گذاری دارند

جباری گفت: غرفه داران میدان میوه و تره بار بجنورد هم با تشکیل شرکت، متقاضی ساخت میدان جدید هستند، در این زمینه زمین خریداری شده و سایت پلان آماده است و به نظر می رسد شرایط سرمایه گذاری را دارند.

وی تصریح کرد: اکنون غرفه داران اعلام کرده اند که شرایط برای سرمایه گذاری را دارند، هم تخصص دارند و هم اهلیت دارند.

وی تاکید کرد: از نظر ما اولویت با سرمایه گذاری است که اهلیت دارد. امتیاز اجرای طرح باید به شرکت و یا فردی داده شود که اهلیت دارد.

رییس شورای اسلامی شهر بجنورد در پاسخ به اینکه بجنورد نیاز به ساخت ۲ میدان میوه و تره بار دارد یا نه گفت: به اعتقاد من نیازی به ساخت ۲ میدان نیست.

اکنون غرفه داران اعلام کرده اند که شرایط برای سرمایه گذاری را دارند، هم تخصص دارند و هم اهلیت دارند، غرفه داران زمین را تامین و اعلام کرده اند که تومان تامین اعتبار مورد نیاز را دارند

بجنورد به ۲ میدان میوه و تره بار نیاز دارد 

خراسان شمالی با ۸۶۳ هزار نفر جمعیت بیش از ۳۴۴ هزار هکتار عرصه باغی و زراعی دارد.

براساس آمارهای موجود امسال یک میلیون و ۱۸۶ هزار تن انواع محصول زراعی آبی و دیم در کشتزارهای این استان تولید شد.

۴۸ هزار و ۴۹۳ هکتار از زمین های کشاورزی استان هم باغ است که سالانه بیش از ۳۱۵ هزار تن انواع محصول تولید می شود.

این میزان تولید نیازمند مکان بزرگ برای عرضه محصولات باغی و کشاورزی است.

مدیرکل دفتر فنی استاندار خراسان شمالی گفت: غرفه داران هم می توانند برای ساخت میدان اقدام کنند، در این زمینه در صورتی که مراحل قانونی طی شود مشکلی برای اجرای پروژه وجود ندارد.

جواد زارعی اظهار داشت: شهرداری بجنورد اعلام کرده است در صورتی که مراحل قانونی طی شود، شهر به ساخت ۲ میدان دیگر نیاز دارد.

میدان تره بار بجنورد در غرب این شهر واقع شده و چهار هزار متر مربع وسعت و ۱۰۰ غرفه دارد که به علت گستره کم آن صبح هر روز ورود و خروج خودرو در این میدان به نوعی قفل می شود و هر خریدار میوه و محصول زراعی باید وقت زیادی برای جابجایی خودروی خود صرف کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha