۱۶ آذر ۱۳۹۹، ۸:۳۲
کد خبرنگار: 2854
کد خبر: 84136279
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دانشجویان، ریل‌گذاران رشد و توسعه جوامع

۱۶ آذر ۱۳۹۹، ۸:۳۲
کد خبر: 84136279
دانشجویان، ریل‌گذاران رشد و توسعه جوامع

قزوین - ایرنا - دانشجویان با توجه به انرژی و انگیزه بالای دوران جوانی، روحیه مطالبه‌گری و برخورداری از علم و دانش تخصصی می‌توانند با همراهی حاکمیت‌ها و مسوولان ریل گذار رشد و توسعه جوامع در عرصه‌های مختلف باشند.

به گزارش ایرنا، ۱۶ آذر یادآور مجاهدت و رشادت های ضد استبدادی و استکباری دانشجویان دانشگاه تهران در سال ۱۳۳۲ است، روزی که به دلیل اعتراض دانشجویان به سفر نیکسون معاون رئیس جمهوری آمریکا سه تن از آن ها مظلومانه به شهادت رسیدند و برای گرامی داشت یاد آنان و پاسداشت مقام دانشجو این روز به عنوان "روز دانشجو" نام گذاری شد.

امروزه نقش ویژه دانشجویان در رشد و شکوفایی کشور بر کسی پوشیده نیست، نقشی که اگر به شکل درست خود هدایت و انجام شود و دانشجویان در مسیر مناسبی ریل گذاری شوند می تواند آثار بسیار خوبی را برای کشور رقم بزند.

باید همچنین یادآور شد افزون بر فعالیت های علمی و تحقیقاتی دانشجویان که در رشد کشور موثر بوده، امروزه تشکل های دانشجویی و افراد فعال در جریان های دانشجویی مطالباتی را در سطح جامعه پیگیری می کنند که توانسته ثمرات بسیار زیادی را برای میهن اسلامی به همراه داشته باشد و باعث کاهش بسیاری از مشکلات در زمینه های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی شود، جریانی که نیازمند تقویت هر چه بیشتر از سوی مسوولان کشور است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) استان قزوین به مناسبت روز دانشجو در گفت و گویی با روسای دانشگاه های مطرح استان قزوین به بررسی اهمیت دانشجو و دانشگاه، تاثیر دانشجویان و تشکل ها و جریان های دانشجویی در پیگیری مطالبات جامعه از مسوولان و چگونگی رشد کمی و کیفی دانشگاه ها پرداخته است.

مطالبه گری دانشجویان و ایجاد فرهنگ پاسخگویی بین مسوولان 
رییس دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: دانشگاه ها به عنوان عنصر آگاهی بخش و موثر در تحول و تغییر در جامعه، نقش به سزایی داشته و تولیدات علمی و پژوهشی آنها به واسطه حضور دانش آموختگان در عرصه های مختلف جامعه موجب ظهور و بروز توسعه پایدار در ابعاد فرهنگی، سیاسی، علمی و صنعتی می شود. 

ابوالحسن نایینی گفت: تهیه و تامین منابع انسانی متخصص، متعهد و کارآمد متناسب با نیازهای واقعی بخش مدیریت، صنعت، سیاست و فرهنگ جامعه به طور خاص بر عهده دانشگاه های نسل سوم است تا بدین وسیله این مراکز علمی با تدوین برنامه های راهبردی در چارچوب سیاست های کلان کشور و سند راهبرد علمی وزارت علوم و همچنین شناخت دقیق و صحیح نیازهای واقعی جامعه، ایفای نقش کنند. 

وی همچنین با اشاره به نقش تشکل های دانشجویی در رشد و پیشرفت کشور، افزود: دانشجو در محیط دانشگاه از آغاز تا زمان فارغ التحصیلی نقش های مهم و چندبعدی می تواند ایفا کند و  جوانان مستعد و خلاق علاوه بر این که در فراگیری دانش و تخصص به صورت تئوری و حتی عملی مهارت کسب می کنند می توانند با حضور در تشکلهای دانشجویی به ایده پردازی در بسترهای فرهنگی اجتماعی و سیاسی پرداخته و با بیان نقدهای خود در محیط دانشگاه، جامعه را به سوی کمال سوق دهند. 

 این مسوول اظهار داشت: دانشجویان با فعالیت در تشکل های دانشجویی به افرادی تاثیرگذار و مسئولیتپذیر در ایفای نقش های مختلف تبدیل شده و این رویه در آینده باعث بهره برداری کل جامعه از آنها می شود.

نایینی با اشاره به اینکه حضور در تشکل ها دانشجویان را برای حضور در جامعه ای بزرگتر و پذیرش مسوولیت و ماموریتهای جدی تر آماده می کند،گفت: فراهم شدن بسترهای مناسب جهت بروز استعدادها و تقویت روح کنشگری فعال و تاثیر گذار در جوامع مدنی، اخلاقی و سیاسی از جمله دستاوردهایی است که این قبیل تشکل ها برای جوانان دانشجو به ارمغان می آورند. 

وی با اشاره به اثرگذاری مطالبه گری در اعتلای جامعه،افزود: بخش مدیریت کلان جامعه وقتی نگاه کاوشگرانه و مطالبه گرانه قشر جوان فرهیخته را حاضر و ناظر بر تصمیمات خود می بینند، ضمن دقت بیشتر در بررسی ها و تصمیمات، فرهنگ پاسخگویی را نیز در  خود تقویت می کند. 

این مسوول با اشاره به رشد کمی و کیفی دانشجویان اضافه کرد: با توجه به اینکه میهن اسلامی ما در حالت تحریم های سخت همه جانبه دشمن قرار گرفته است و منابع درآمدی از صدور نفت بسیار محدود گشته است، تنها راه توسعه و ترقی کشور برمدار و اتکا به نیروی انسانی جوان، مومن و متخصص خواهد بود و این دانشگاهها هستند که می توانند بیشترین سهم را در این زمینه ایفا کنند.

نایینی اظهار داشت: شاید تحریم ها به ظاهر تهدید قلمداد شود ولی این خود فرصتی بود که کشور بتواند گام های بلندی را برای پیشرفت با اتکای بیشتر به جوانان تحصیل کرده و متخصص بردارد.

وی گفت: جهتگیری و سمت و سوی ایجاد شده در سیاست های کلان کشور برای بهره گیری از جوانان متخصص و تحصیل کرده درست و دقیق است و کارهای خوبی انجام شده و یا در حال انجام است، البته وضعیت فعلی خیلی مطلوب و ایده آل نیست ولی آهنگ حرکت خوبی در این زمینه ایجاد شده است. 

راه برون رفت بسیاری از مشکلات کشور تکیه به توانمندی دانشجویان است
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان قزوین نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بی‌شک دانشجویان امروز به عنوان جامعه سازان و نسل آینده مدیران نظام جمهوری اسلامی هستند و در آینده‌ای نه چندان دور عهده دار مسوولیت‌های مختلف خواهند بود.

ناصر حمیدی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران در گام دوم انقلاب اسلامی به دانش آموختگانی نیاز دارد که در این مسوولیت ها خوش بدرخشند،گفت: به همین دلیل نقش دانشجویان در تحقق و تداوم این مسیر مهم مورد تاکید امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری بوده است و  با سرمایه‌گذاری برای ارتقای دانشجویان متعهد و متدین با تخصص سطح بالا و پیشرو می‌توان شاهد تاثیرگذاری بیشتر نسل جدید در رشد و توسعه کشور بود.

وی با اشاره به اینکه برون رفت از تمام مشکلات موجود باور به توانمندی جوانان است، افزود: رشد و توسعه کشور را می توان با ورود این جوانان به عرصه مدیریت و استفاده از تجربیات موجود متصور بود و باید به این آینده سازان کشور اعتماد کرد.

این مسوول با اشاره به نقش تشکل های دانشجویی برای تقویت روحیه مطالبه گری در جامعه  اضافه کرد: دانشجویان به عنوان قشر جوان جامعه دارای انرژی فراوان و روحیه مطالبه گری هستند و دانشگاه‌ها به عنوان بهترین مکان برای بیان مطالبات کلیه دانشجویان و بهترین فرصت برای توسعه و تعمیق معارف آنها در جهت تمدن سازی اسلامی است‌.

حمیدی اظهار داشت: دانشجو به عنوان قشر پرسش گر و تاثیرگذار در جامعه مطرح است و اگر این تاثیرگذاری را باور داشته، پرسش گر باشد و با نقد منصفانه مطالبه‌گری نماید، اثرگذاری او در جامعه به وضوح دیده می‌شود.

وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی با داشتن کانون‌های فرهنگی متعدد و متنوع، تشکل‌های اسلامی، مراکز تحقیقاتی و نشریات دانشجویی، بستری بسیار مناسب برای بروز، شکوفایی، خلاقیت و تقویت روحیه مطالبه‌گری آنان فراهم کرده است.

این مسوول با اشاره به پیشرفت کمی و کیفی دانشجویان در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در گام اول انقلاب دانشگاه ها از نظر تعداد دانشجو رشد بسیار خوبی داشته اند و با تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یکی از بزرگ ترین ثمره‌های انقلاب در حال حاضر امکان تحصیل جوانان در رشته های مختلف دانشگاهی فراهم شده است.

حمیدی اضافه کرد:  دانشگاه آزاد اسلامی قزوین نیز در این مسیر همواره جزو پرافتخارترین دانشگاه‌های کشور بوده است و در حال حاضر  با بیش از ۱۳ هزار دانشجو در ۲۰۶ رشته تحصیلی از کاردانی تا دکتری تخصصی و رشته‌های جدید علوم پزشکی خدمات متمایزی را به جامعه ارایه می کند. 


پیشرفت جامعه با دانشجویان آن ارتباط مستقیم دارد 
رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی قزوین نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: دانشگاه و دانشجو مغز علمی کشور را تشکیل می دهند و کشوری پیشرفت می کند که دانشجویانی پویا، تلاشگر و دانشگرا داشته باشد. 

پیمان نامدار گفت: پیشرفت هر کشور با دانشجویان آن کشور ارتباط مستقیم دارد و این قشر می توانند کلید رشد و توسعه هر جامعه ای باشند.

وی افزود: برای پی بردن و اهمیت نقش دانشجویان در پیشرفت و رشد کشور باید به منویات و رهنمودهای مقام معظم رهبری توجه کرد چرا که ایشان نقش و اهمیت دانشجویان را در زمینه رشد و توسعه کشور به بهترین شکل ممکن تشریح کرده اند.

این مسوول، درباره نقش تشکل های دانشجویی در پیشرفت کشور نیز گفت: اعضای تشکل های دانشجویی به لحاظ فعالیت در  گروه های کوچک تر دانشجویی یک نوع مدیریت اجتماع را تمرین می کنند و به همین دلیل می توانند مطالبه گری را در خود ایجاد کرده و این مهم را به جامعه سرایت دهند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی قزوین اظهار داشت: به صورت کلی جوامع پیشرفته با مطالبه گری همه جانبه به رشد می رسند و مطالبه گری دانشجویان کمک می کند تا مطالبات جمعی با ارزان ترین راه و هزینه در کشور نهادینه شود.

وی همچنین گفت: دانشجویان مطالبه گری را آگاهانه و از روی اراده و خواست انجام می دهند و وقتی در جامعه با آگاهی و علم به این موضوع پرداخته شود، دولتمردان آنها نمی توانند جواب های نادرست و گمراه کننده بدهند.

این مسوول با اشاره به رشد کمی و کیفی دانشجویان در کشور افزود: خوشبختانه امروز سراسر کشور در عرصه علمی و دانشگاهی پیشرفت خوبی دارد که دانشگاه علوم پزشکی قزوین هم از این قاعده مستثنی نبوده و این دانشگاه هم  نظر کیفی و هم از نظر کمی در رتبه های عالی قرار دارد.

نامدار با اشاره به اینکه پزشکان و متخصصان بیمارستان های استان قزوین را دانش آموختگان دانشگاه علوم پزشکی قزوین تشکیل می دهند،اضافه کرد: دانشگاه علوم پزشکی قزوین را می توان یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی در استان قزوین نام برد که تا به امروز برکات زیادی را برای مردم در حوزه بهداشت و سلامت و تربیت کادر درمان به همراه داشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha