افزایش نگرانی از بازگشت دوباره وضعیت قرمز کرونایی در قم

قم – ایرنا – بیش از ۱۰ ماه از شناسایی اولین موارد کرونا در کشور می گذرد و طی این مدت استان های مختلف اوج گیری چندباره همه گیری این ویروس را پس از عادی انگاری شیوع این بیماری را تجربه کرده اند؛ سناریویی که نگرانی از تکرار آن در قم افزایش یافته است.

قم  که از جمله نخستین استان های درگیر کرونا در کشور بود و در همان هفته های ابتدایی شناسایی این بیماری به سرعت در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفت،‌ با اعمال محدودیت ها و پای کار آمدن همه ظرفیت های استانی و ملی توانست طی چند هفته این اوج گیری بیماری را به خوبی کنترل کند به گونه ای که به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم، تعداد فوتی های کرونایی و تعداد بیماران کرونایی بستری شده در بخش مراقبت های ویژه قم در اردیبهشت ماه سال جاری به صفر برسد.

اما این موضوع موجب شد تا با عادی انگاری و تصور پایان شیوع کرونا، رعایت دستورالعمل های بهداشتی در سطح استان به شدت کاهش یابد و همین امر سبب شد تا دومین پیک شیوع کرونا در قم مردادماه سال جاری با شدت بسیار بیشتری نسبت به اوج گیری شیوع کرونا رقم بخورد.

وضعیت قرمز شیوع کرونا در قم برخلاف پیک اول که تنها چند هفته تداوم داشت، حدود چهار ماه به طول انجامید و این موضوع علاوه بر فشار بسیار زیاد به کادر درمان، به شدت آمار مبتلایان،‌جانباختگان و بیماران بدحال بستری در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانی را افزایش داد.

تیرماه سال جاری در حالی که شرایط کرونا در قم عادی شده بود مسئولان استان به ویژه دانشگاه علوم پزشکی قم تاکید کردند که عادی انگاری کرونا می تواند خطر شیوع مجدد کرونا با شدت بسیار بیشتری از پیک اول را به همراه داشته باشد که به دلیل بی توجهی به این هشدارها، قم در وضعیت «فوق قرمز» شیوع کرونا قرار گرفت.

۱۲۰ روز از جدال کادر درمان با این ویروس در دومین همه گیری این بیماری گذشت و بالاخره با تشدید محدودیت های کرونایی به ویژه در ۲ هفته گذشته، وضعیت شیوع کرونا در این استان از قرمز به نارنجی تغییر کرد. تغییر وضعیت کرونا در قم همان و عادی انگاری این بیماری همان.

حالا در حالی که تنها ۲ روز از کاهش محدودیت های کرونایی در استان می گذرد مسئولان استان از امکان تحقق سناریوی تکراری کرونا در صورت عادی انگاری و رعایت نکردن شیوه نامه های بهداشتی هشدار داده اند.

استاندار قم: تضمینی وجود ندارد

استاندار قم در این رابطه با اشاره به تبدیل وضعیت کرونایی قم از قرمز به نارنجی گفت: تضمینی برای عدم بازگشت به وضعیت قرمز در این استان وجود ندارد.

بهرام سرمست اظهار داشت: درقم وضعیت مطلوبی داریم و از وضعیت قرمز به نارنجی تبدیل شدیم ولی در صورت رعایت نشدن دستورالعمل‌ها، هیچ تصمینی وجود ندارد که این وضعیت قابل برگشت نباشد.

وی پیش از این گفته بود: ‌بازگشت قم به وضعیت نارنجی به معنای عادی شدن اوضاع و حذف محدودیت‌های گذشته نیست و وضعیت نارنجی نیز مشمول محدودیت‌های جدی است. برای بازگشایی مراکز مختلف میزان واقعی تجمع و تراکم مردم و میزان پایبندی به پروتکل‌های بهداشتی را در نظر می‌گیریم و برخوردهای احساسی یا سلیقگی را نمی‌پسندیم.

ادامه آمار ۲ رقمی مرگ کرونایی در قم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به آخرین وضعیت کرونا در این استان گفت: در ۲۴ ساعت منتهی به شانزدهم آذرماه، ۱۰ تَن که نتیجه آزمایش کرونای آنها مثبت بود جان خود را در قم از دست دادند.

محمد رضا قدیر اظهار داشت: در این مدت ۴۰ تَن با تشخیص احتمالی و مشکوک به کرونا در مراکز درمانی قم مورد پذیرش قرار گرفتند.

وی با اشاره به بستری شدن ۲۷ تَن در بخش ها و تحت نظر اورژانس بیمارستان افزود: ۳۰ تَن از کل بیمارانی که طی روزهای گذشته بستری شده بودند نیز ترخیص شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم همچنین بیان کرد: در حال حاضر ۳۰۱ تَن مشکوک به کرونا در بیمارستان های قم بستری می باشند که حال ۶۱ تَن از آنها وخیم است.

وی پیش ازاین گفته بود: رنگ نارنجی به معنی اتمام کرونا نیست و در صورت عدم توجه به مسائل بهداشتی و تذکرها هر لحظه ممکن است، مجدد به وضعیت قرمز برگردیم.

انجام ۹۸ پلمب طی دوهفته محدودیت‌های کرونایی درقم

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: در جریان نظارت‌های صورت گرفته طی دوهفته اجرای طرح تشدید محدودیت‌های کرونایی در قم،‌ ۹۸ مورد واحد صنفی متخلف پلمب شد.

سیامک محبی بیان کرد: طی دوهفته گذشته با آغاز طرح تشدید محدودیت‌های کرونایی، ۶۳هزار و ۳۴۰ مورد بازدید از صنوف و اماکن مختلف استان از سوی اکیپ های مشترک مرکز بهداشت، هلال احمر، سازمان ورزش  و جوانان و اتاق اصناف قم انجام شد که در این مدت، چهار هزار و ۹۲۷ صنف غیرفعال و ۹۸مورد نیز پلمب شد.

وی گفت: در حال حاضر ۳۱۴ بیمار مشکوک به کرونا در مراکز درمانی قم بستری هستند که حال ۷۲ تَن از آنها وخیم است.

فعالیت استخر ها و ورزش های پربرخورد قم همچنان ممنوع

مدیرکل ورزش و جوانان قم نیز با اشاره به بازگشایی سالن های ورزشی استان گفت: با توجه به شکننده بودن وضعیت شیوع کرونا و احتمال شیوع مجدد این بیماری در سطح استان، بنا بر مصوبه یازدهمین جلسه ستاد کرونا در ورزش قم، رشته‌های پربرخورد و استخرها همچنان اجازه فعالیت ندارند.

رسول منعم ادامه داد: رعایت مسایل بهداشتی در این بازگشایی‌ها و کاهش محدودیت‌ها یک اصل است که همه متولیان این سالن ها و هیات های ورزشی ملزم به رعایت آن هستند.

طبق رنگ‌بندی جدید وزارت بهداشت، استان قم از ۱۵ آذرماه به‌عنوان استانی با رنگ نارنجی معرفی شده است؛ در شهرهای نارنجی بنا بر اعلام سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا فعالیت گروه‌های ۳ و ۴ شغلی و مراکز تجمعی مانند پاساژهای سربسته و برخی اماکن فرهنگی و مذهبی ممنوع است.

فهرست مشاغل گروه ۳: مدارس، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، زبان‌سراها، آموزشگاه‌ها و کتابخانه‌ها، مهدهای کودک، استخرهای سرپوشیده، سینما و تئاتر، موزه‌ها و باغ موزه‌ها، تالارهای پذیرایی، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی و کاهش فعالیت مترو و حمل و نقل عمومی درون‌شهری در گروه‌های شغلی سه قرار دارند.

فهرست مشاغل گروه ۴: همایش‌ها، برگزاری مراسم اجتماعی، فرهنگی و مذهبی، مدارس شبانه‌روزی، باشگاه‌های ورزشی مربوط به ورزش‌های پربرخورد، از جمله کشتی، کاراته و جودو، کافه‌ها، چایخانه‌ها و قهوه‌خانه‌ها با عرضه مواد دخانی، باغ وحش‌ها، شهربازی‌ها و مراکز تفریحی آبی در گروه‌های شغلی چهار قرار دارند.

در شهرهای نارنجی آموزش‌ها در دانشگاه‌ها و مدارس به‌صورت مجازی برگزاری می‌شوند و تنها برخی دانشگاه‌ها با مجوز از ستاد ملی مقابله با کرونا و با تأیید وزارت علوم می‌توانند با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برخی کلاس‌ها را به‌صورت حضوری برگزار کنند.

«ویروس کرونا»، موسوم به «کووید ۱۹» ۲۴ آذر ۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۹۸ به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و برای کسب آخرین اخبار دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و ازجمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست ‌دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست ‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌ هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه‌شده است.

همشهریان قمی در صورت مشاهده هرگونه علامتی در رابطه با ویروس «کرونا» در خود و افراد خانواده، می‌توانند به «مرکزهای جامع سلامت» امام حسن(ع) در شهرک امام حسن(ع)، امام خمینی(ره) در بلوار شهید کریمی(بنیاد)، فرقانی در انتهای شیخ‌آباد، پردیس در پردیسان، خوراکیان در بلوار ۱۵ خرداد و بعثت در نیروگاه مراجعه و خدمات «رایگان» دریافت کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha