۱۷ آذر ۱۳۹۹، ۱۶:۵۷
کد خبرنگار: 2058
کد خبر: 84138368
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

استاندار خراسان رضوی: تمرکز در استان معطوف به برنامه‌های زودبازده‌ است

مشهد- ایرنا- استاندار خراسان رضوی با اشاره به نیازهای استان و لزوم اولویت‌بندی برنامه‌های اجرایی گفت: به دنبال برنامه‌های زودبازده هستیم و در این راستا در سه حوزه صنعت، معدن و تجارت بیشتر متمرکز خواهیم شد.

به گزارش عصر دوشنبه استانداری خراسان رضوی، محمدصادق معتمدیان در نشست هم‌اندیشی با اصحاب رسانه استان افزود: یکی از مهمترین اولویت‌ها، توجه به معیشت و مسائل اقتصادی مردم است که با تعامل با دستگاه‌های مختلف، نهادهای حاکمیتی، تشکل‌های مردم نهاد و گروه‌های جهادی تلاش می‌کنیم خدمت‌رسانی به مردم سرعت و شتاب بیشتری پیدا کند.

وی ادامه داد: در شرایط موجود مدیریت خراسان رضوی بر حوزه‌های صنعت، معدن و تجارت متمرکز است چرا که این سه حوزه جزو پیشران‌های اصلی استان محسوب می‌شوند.
استاندار خراسان رضوی گفت: بازارچه‌های متعدد در این استان وجود دارند که به دلایل مختلف تا حدودی دچار رکود شده‌اند، این در حالی است که در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری توسعه صادرات بسیار اهمیت دارد، ترانزیت یکی دیگر از اولویت‌های استان محسوب می‌شود که در این راستا اقداماتی برای ساماندهی و روان‌سازی مرز دوغارون صورت گرفته و یکی از سیاست‌گذاری‌های ما در حوزه ترانزیت این است که دروازه ورودی استان به آسیای میانه منحصر به یک مسیر و از طریق یک کشور نباشد، لذا تلاش می‌کنیم این دسترسی ترانزیتی از طریق کشورهای ترکمنستان، تاجیکستان و ازبکستان ایجاد شود.
وی افزود: با توجه به شناسایی بیش از ۶۰ نوع ماده معدنی در این استان و تعلق بیش از ۵۰ درصد سنگ آهن کشور به جنوب خراسان رضوی لازم است در بلند مدت شرکت‌های بزرگ حاکمیتی و بخش خصوصی در این مناطق سرمایه‌گذاری کنند.
معتمدیان بر لزوم مطالعات گسترده ژئوفیزیک هوایی و تمرکز بر پهنه‌های معدنی استان تاکید کرد و ادامه داد: با توجه به اقدامات انجام شده، شورای معادن در استان فعال‌تر و در کوتاه مدت فضا و بستر سرمایه‌گذاری فراهم خواهم شد و در آینده شاهد جهش جدی در حوزه معادن استان خواهیم بود، در این حوزه بخش‌های مطالعات و اکتشافات، استخراج و بهره‌برداری و فرآوری صنایع معدنی را دنبال خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه مقدمات سلب صلاحیت صاحبان بیش از ۴۰۰ معدن در استان فراهم شده‌ است گفت: معادنی که به دلایل مختلف راکد هستند سلب صلاحیت شده و به صورت مزایده عمومی واگذار خواهند شد.

بخش صنعت و اولویت های این بخش

استاندار خراسان رضوی با اشاره به حوزه صنعت استان افزود: با توجه به شرایط اقتصادی کشور تلاش می‌کنیم وضعیت بیش از ۶ هزار واحد صنعتی موجود استان را تثبیت کنیم، چرا که در شرایط فعلی اگر حمایت عملی از این حوزه وجود نداشته باشد، شاهد تعطیلی کارخانه‌ها و صنایع موجود خواهیم بود.

وی ادامه داد: در قالب‌های مختلف رایزنی‌هایی انجام شده و تفاهمنامه‌ای با رییس سازمان برنامه و بودجه به امضا رسیده است که تسهیلاتی با کمک‌های فنی و اعتباری در اختیار واحدهای صنعتی استان قرار گیرد تا این واحدها با حداکثر ظرفیت یا با ایجاد خط تولید جدید به کار خود ادامه دهند.

ظرفیت‌ها و چالش‌های بخش کشاورزی

معتمدیان با اشاره به فرصت‌ها و ظرفیت‌های استان در حوزه کشاورزی نیز گفت: به دلیل برداشت‌های بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی و شرایط اقلیمی، استان از نظر کسری مخازن آب وضعیت مناسبی ندارد  و این موضوع بحران‌های جدی را برای استان ایجاد کرده است   در کنار این چالش‌ها، استان در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی از جمله زعفران، پسته و کشمش وضعیت خوبی دارد که باید روی این مزیت‌ها متمرکز شویم.

وی افزود: اجرای سند سازگاری با شرایط کم‌آبی که تکالیف دستگاه‌های متولی آب را در کوتاه مدت و بلند مدت تعیین کرده، از اولویت‌های مدیریت استان خواهد بود.
استاندار خراسان رضوی با انتقاد از عدم شفافیت و گزارش‌دهی برخی بانک‌های خصوصی در استان ادامه داد: قابل قبول نیست منابع برخی از بانک‌های استان در داخل استان تامین شود اما در خارج از استان مصرف گردد، تلاش خواهیم کرد این بانک‌ها را پاسخگو کنیم و در این راستا اگر لازم باشد از ظرفیت رسانه‌ها استفاده خواهیم کرد.

وی گفت: به مدیران استانی تاکید شده است فقط بر روی اعتبارات استانی متمرکز نباشند و برای جذب منابع مالی پروژه‌ها به سوی جذب اعتبارات ملی بروند.

آخرین وضعیت استان از نظر کرونا و نقش رسانه‌ها

معتمدیان در خصوص وضعیت استان از نظر کرونا با اشاره به نقش رسانه‌ها در تشویق مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و عدم عادی انگاری شرایط افزود: در این زمینه تامین سلامت مردم از اولویت‌های جدی ما به شمار می‌رود و در این مسیر تلاش شده انسجام بیشتری بین مسوولین استان ایجاد شود.
وی ادامه داد: در دو هفته اخیر به دنبال همراهی بسیار خوب مردم و انسجام بین ارکان مختلف دولتی، مردمی و حاکمیتی، ۱۹ شهرستان دارای وضعیت قرمز کرونایی استان به چهار شهرستان کاهش یافت و وضعیت شهرها به نارنجی تغییر پیدا کرد.
استاندار خراسان رضوی با تاکید بر  لزوم نهادینه کردن فرهنگ مطالبه‌گری در فضای مدیریت استان گفت: هم ما باید از مدیران مطالبه‌گری کنیم و هم رسانه‌ها باید بتوانند به صورت شفاف از مدیریت استان و دستگاه‌های اجرایی مطالبه‌گری داشته باشند.

از نقد منصفانه استقبال می‌کنیم

وی افزود: فرمانداران و مدیران اجرایی استان باید پاسخگوی افکار عمومی و رسانه‌ها باشند. در این ارتباط از نقد منصفانه استقبال می‌کنیم.
معتمدیان در این نشست در زمینه برخی مطالبات و حل مشکلات اهالی رسانه دستورات لازم صادر کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha